Fredag.
 
Spenderat 40 min hos kiropraktorn. Min smärta hade blvit värre och spridit sig. Igen. Nu är det käkarna som får ta mest stryk och nervsmärtan strålar därifrån upp till huvudet, tinningarna och öronen. Därav ständigt sus (tinnitus), lock för öronen, ljudkänslig och en känsla av konstant öroninflammation. Jag kan inte längre tugga maten utan hemska smärtor. Käken är inflammerad och uppsvullen så är rund i ansiktet. Jag grät av smärta när han behandlade mig. Skrek alla fula ord jag kunde komma på. Mest en blandning av kuk, fitta och gud (intressant blandning ändå). Köpt den starkaste varianten av voltaren gel nu och ska applicera den på käkarna under sex veckor. Skulle hämta ut en ny medicin jag ska prova men den fanns inte på något av alla apotek i hela stan. Så typiskt. Beställt hem den till nästa vecka. Är LIVRÄDD för att testa den med tanke på hur jag mådde av den förra men jag har inget alternativ. Min smärta bli bara värre och värre för varje dag som går. Den MÅSTE behandlas med medicin, botox, bränna nervtrådar eller morfin. Jag kan själv inte påverka min smärta. Jag får INTE styrketräna, simma eller göra ovana saker för det triggar smärtan ännu mer. Jag får inte gå på akupunktur då det förmodligen kommer göra smärtan värre. Jag kan knappt gå pga min hälsena. Jag känner mig fången i min egen kropp. Är SÅ begränsad och lider varje dag av smärtan. Sover kasst för har värk även nattetid. Yrsel dygnet runt. Nu sitter smärtan inte bara i käkarna. Nejnej. Den sitter i HELA kroppen men är just nu värst i käkarna.
 
Att äta mediciner, gå hos kiropraktor, ev få botox kostar pengar. Mycket pengar. Det skapar en enorm ångest hos mig. Jag har liksom inte råd. Men utan behandling blir jag ett paket som inte kan röra mig alls och som har sån smärta att jag inte kommer vilja/kunna leva. Så vad är alternativet? Det finns inget. Jag måste lägga VARJE krona på detta. Det suger kan jag meddela. Får leva på gröt och knäckebröd typ. Inte bra för min ätstörning. Allt blir en ond cirkel. Om jag ändå kunde jobba och tjäna pengar. Då hade en liten del av all ångest lättat. Hade knappt råd med voltaren :-(
 
Det är lätt för andra att säga att jag ska vara mer positiv. Se det ljusa i livet och bla bla. Hur hade DU mått om du va sjukpensionär, ensam, kass ekonomi (leva som fattig), värk dygnet runt, inte kunna  träna/vara aktiv, ångest, depression och ätstörningar. Hade du varit positiv och tacksam för det ljusa i livet? Hade du varit pepp på livet? Jag försöker verkligen ta vara på de fina stunderna. Försöker se det som är fint i livet. Men det är fruktansvärt svårt kan jag meddela. Tårarna rinner ned för mina kinder. Livet är tufft. Motigt. En rejäl utmaning. En kamp. Och jag är trött. SÅ TRÖTT!
 
Malin

Nog är du grym som kämpat och kämpar på så bra, och tagit dig ända hit ändå! <3 POWER!
Men tänker att de måste gå att göra en insamling åt dig? Eller söka fonder?
Stöttar inte sjukvården upp med hjälp åt din kroniska smärta? Högkostnaden kanske går in iaf?

Tycker det är så ledsamt för alla som behöver hjälp men inte har råd! :( Kram, fortsätt kämpa.

Svar: Tack snälla du!!! Behövde höra dina ord! Sjukvården kan inget om smärta tyvärr. Finns extremt få smärtläkare. Har skickat in en remiss till smärtklinik men får se om de tar emot mig. Verkar svårt. Finns ingen läkare som tar min smärta på allvar. Tyvärr :-(
Ja det är fruktansvärt att det ska hänga på ens ekonomi om en kan få hjälp eller inte. Kram <3
Ida

Camilla

Usch så ledsen jag blir att läsa att du mår så dåligt :( du som kämpar så hela tiden förtjänar det allra bästa.
Vad heter sjukdomen som ger dig sån värk? Tänkte läsa på lite så jag förstår din situation bättre.
Hoppas att du snart få en medicin som hjälper och inte ger dig en massa biverkningar!
Kramar ❤️❤️

Svar: Ja det är ett helvete 😥 Central sensitisation heter det jag har. Kronisk nervsmärta. Ja jag hoppas innerligt att medicinen kan hjälpa för jag står inte ut mer!
Kram fina du ❤❤
Ida

Matilda Berlin

Det gör verkligen alltid så ont i mig att läsa om att du har så ont! Jag hoppas verkligen att du någon dag kan få den hjälp du behöver <3

Svar: Jag önskar du slapp läsa om hur dåligt jag mår men det är min verklighet just nu. Hoppas få hjälp nån gång <3
Ida

Felicia

Jag finner inga ord vad ledsen jag blir :( Jag hoppas så otroligt mycket att medicinen kan hjälpa dig Ida, håller verkligen alla tummar och tår! Kram

Svar: Men åh tack snälla <3
Ida

Nathalie

Det är hemskt hur du har det! Vi har olika lidande, men ändå ganska lika på många vis och klart som fan man inte kan se positiva saker när hela livet är lite av ett mörker. Jag hoppas SÅÅÅ att medicinen kan hjälpa dig och att den inte ger en massa biverkningar. Jag tänkte på det där med botoxinjektioner, ingår inte det i högkostnaden? Tänker på dig ❤️
Kram

Svar: Ja vi lider båda två på olika sätt men ändå på samma sätt. Kroppen sätter stopp för oss att leva ett värdigt liv. Det är privat jag måste få botox då landstinget inte erbjuder det. Vet inte hur det fungerar med högkostnadsskyddet. En "dos" kostar flera tusen och jag behöver flera doser var tredje månad under flera år... Orimligt med min ekonomi :-( Stor kram och tack för att du finns <3
Ida

Yasmine

Jag hoppas verkligen att medicinen hjälper dig och att du slipper må lika dåligt som förra gången. Det är helt horribelt att det inte går att få ekonomisk hjälp i detta...

Svar: Ja det hoppas jag med! Är så jävla rädd...
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress