19 januari 2019

En kväll på akuten

Allmänt

Känner mig överkörd. Mörbultad. Hade jag ont i kroppen tidigare så har jag ännu mer ont nu. Blev en kväll på akuten igår. De va oroliga att jag brutit eller krossat något pga min osteoporos. Som tur var va allt helt men slagit mig rejält. Nu är även armen, nacken och ryggen öm och värker. Knät och underbenet är svullet och blått. Jag fick ett kraftigt ångestpåslag igår när jag kom hem från akuten så mamma hämtade mig så jag har spenderat natten här. Sovit max två timmar pga smärtan men även skällande hundar och en snarkande mamma... Ska nog få skjuts hem snart så jag kan sova en stund. Skulle verkligen behöva röra på mig för att få igång blodcirkulationen i ryggen då smärtan blir ännu värre av att vara stillasittande eller liggande. Men vad ska jag göra? Kan inte gå eller röra mig alls. Detta är verkligen en mardröm för mig. Att vara skadad och ha smärta som gör att jag inte kan ta mig utanför huset. Ensamhet. Ångest. Katastroftankar. Rädd att inte bli bra. Rädd att knät är skadat för alltid. Att min fot aldrig läker gör mig så rädd och frustrerad. 
 
Jag har ju alltid hanterat jobbiga känslor och ångest genom att antingen svälta mig, hetsäta, spy eller ta långa promenader. Nu behöver jag agera annorlunda. Icke destruktivt. Det är såå svårt och jag vet inte hur jag ska handskas med detta. Att sitta inne dygnet runt med mina egna tankar och känslor men ändå äta bra. Vikten har ökat sedan jag tvingades sluta röra på mig. Inte så konstigt. Men så jobbigt. Hur ska jag hantera alla känslor som en viktuppgång ger? Har inget stöd från psyk heller. Tips på hur jag ska stå ut mottages gärna. Smärtan i nacken är hemsk nu. Kan inte sitta och kolla på tv eller läsa för det gör så ont. Kan inte ligga långa stunder heller och inte gå. Kul sits. 
Saknar detta såå obeskrivligt mycket!!! Att vara aktiv och njuta av naturen...
 
Hur många motgångar kan en människa ta innan det är okej att ge upp? Och NEJ jag är inte ute efter att ni ska tycka synd om mig. Och pessimistisk är jag kanske just nu men jag behöver få vara det! Skulle kunna skriva att jag tänker positivt och att jag är stark och pepp på vad livet ska ge men då skulle jag ljuga och det vill jag inte. Finns tusentals bloggar med pepp-känsla så vill ni läsa om det så sök upp en sådan blogg. Just nu är mitt liv mörkt och om det kan lätta en smula av att jag skriver av mig så är det värt att spy ur mig all skit. Hellre det än att göra nåt destruktivt mot mig själv. 
Nathalie

Men fyfan vilken otur du har! Jag tycker inte du är pessimistisk, du skriver ju bara sanningen. Förstår att du är väldigt less 😓 Krya på dig ❤️

Svar: Tack snälla ❤
Ida

Gaby

Rita eller måla? Du kan både stå, sitta och typ ligga och göra det. Det finns rätt billigt konstnärsmaterial och kanske billigare stafflin också att köpa på typ Claes Olssons eller liknande. Man kan också sätta upp papper på väggen :p Det ett fantastiskt sätt att få utlopp för sina känslor på och dessutom är det roligt!
Annars är kör väldigt,väldigt bra. Kolla om det finns någon kyrkokör i närheten. Det är gratis iaf. Det kanske inte alltid är världens roligaste sånger alltid men det är ändå socialt och bara själva sången mår man bra av.
Hoppas du mår bättre snart.
Kram

Svar: Är totalt kass på att måla 🙊 får prestationsångest! Har tänkt börja en kör på tisdag om jag mår ok för att gå dit. Älskar att sjunga 😃 men sjunger hellre än bra 😉 Tack för tipsen 🌸
Ida

Anna

Kan du inte kolla på nån bra serie? :) när jag låg hemma med öroninflammation i 3 veckor innan jul så kollade ja på serier, är ju sjukt bra för man kmr in i en annan värld. Jag blir lätt sjukt uttråkad men eftersom jag var tvungen att vila så var det ett bra sett att ligga stilla. Förstår att du vill komma ut men försök tänk att vilar du ordentligt nu en kort period så kmr säkert din hälsena blir bättre snart så du iaf kan gå ut o ta korta promenader :)

Svar: Kan inte ligga el sitta i soffan tyvärr! Gör såå ont:( Annars hade jag gärna legat o sett på serier el film om jag haft netflix.
Ida

Sofia

Åh Ida,

Du är en kämpe som fortsätter, har du provat kolla upp internetbehandling? https://www.friskfri.se/tag/internetbehandling/

Kanske kan ge ngt iaf även om du kommit långt i din ätstörning, sen har jag fått mkt hjälp via grupper på Facebook med min övriga sjukdom så prova att söka där.

Önskar dig styrka och ett smärtfritt liv 💜

Svar: Tack ❤ Nej inte testat internet terapi. Det kostar pengar va? Vilka grupper är du med i?
Kram
Ida

Johanna Ahlsten

Känn inte att du måste vara peppig! Du har inga sådana skyldigheter! Förstår att det är jättetufft med smärta och katastroftankar, fattar vad du slåss emot. Om du vill och orkar utmana dig själv: Stanna upp i tanken när den till exempel säger att det inte kan bli bra - tankar är inte automatiskt sanna. En liten tröst kanske att tänka så. Du, jag undrar lite över det här med central sensitisering: Vem har sagt att detta är fallet med dig? Och hur sa personen detta? Tänker att omhändertagandet om dig, att ta hänsyn till att du är orolig osv faktiskt är viktigt för dig. Kram ❤️

Svar: Tack för pratstunden idag ❤❤❤
Ida

Johanna Ahlsten

Känn inte att du måste vara peppig! Du har inga sådana skyldigheter! Förstår att det är jättetufft med smärta och katastroftankar, fattar vad du slåss emot. Om du vill och orkar utmana dig själv: Stanna upp i tanken när den till exempel säger att det inte kan bli bra - tankar är inte automatiskt sanna. En liten tröst kanske att tänka så. Du, jag undrar lite över det här med central sensitisering: Vem har sagt att detta är fallet med dig? Och hur sa personen detta? Tänker att omhändertagandet om dig, att ta hänsyn till att du är orolig osv faktiskt är viktigt för dig. Kram ❤️

Sadine

Du gör så gott du kan utifrån situationen som du befinner dig i. Mer än så kan man inte begära. Försöker komma på tips på vad du kan göra för att skingra tankarna och få tiden att gå. Ljudböcker och poddar kanske? Vet att du har begränsad ekonomi men om du har möjlighet att skaffa Netflix så lovar jag att det är värt det . Finns hur många bra serier som helst att grotta ner sig i. Ta hand om dig vännen<3

Svar: Poddar älskar jag! Lyssnade alltid på mina promenader förut men sen jag inte kunnat gå har jag inte lyssnat alls 😔 Inte klarat att sitta still o lyssna men ska testa 😀 Har tyvärr inte råd med netflix 😢 Kram vännen ❤
Ida

💚

Ida
Fina du....
Andas 💚💚💚💚
Låt inte katastrof tankarna ta över.

Du får vara negativ. Det är helt ok.
Men du bröt ju inget. Tack och lov!

Kan du kollar filmer och serier på youtube?

Tusen kramar

Svar: Tack snälla ❤🌸 Nej som tur var!! Har du tips på serier? Kramar
Ida

A

kanske är det precis detta din kropp behöver. Försök vända det till något positivt.
Du har inget val! Du kan inte förstöra din kropp mer genom att vara ute o gå varenda eviga dag. Det kanske är ett tråkigt tecken men ett väldigt tydligt tecken.
Lär dig något nytt kanske? Gå en gratiskurs online?

Bli av med den där viktuppgången nu och passa på!

Svar: Jo försöker göra det. Jag har inte gått på länge nu. Bara vilat o ätit. Därav enorm ångest och ännu mer smärta i kroppen. Kram
Ida

Mia

Läs eller lyssna på Ljudböcker? Är själv dålig på att aktivera mig när jag mår dåligt, det enda som funkar då är musik eller att läsa, men det är ju så individuellt. Fy f.n vad jäkligt att du skulle halka 😔. Vi har knappt haft vare sig snö eller halka här, bara kyla.... Kram Mia ❤

"A" missförstod jag dig el. skrev du fel, när du skrev "Bli av med den där viktuppgången nu?" Hon behöver ju bli viktåterställd, även om det är jättesvårt och speciellt nu. Din kommentar kändes skev, helt enkelt.

Svar: Hatar att läsa tyvärr:/ Kan inte koncentrera mig. Jag vet inte vad jag ska göra? Skönt att slippa halka! Hatar detta väder, är isbana ute 😣 kram
Ida

A

Nej jag menar att hon ska ta tag i det nu en gång för alla. Så kroppen kan läka ordentligt.

När man är ute och går varje dag är detta väldigt svårt. Det är ju som att jobba mot sig själv och ha kvar en bit av ätstörningen, för man behöver äta ännu mer.

Så det var det jag menade med att passa på.
Tiden tickar ju hela tiden liksom..man blir inte yngre.

Svar: Inte varit ute o gått på länge nu. Bara vilat o ätit. Vet att jag behöver upp i vikt men att bara ligga inne o äta känns piss. Och smärtan är värre än någonsin. Är ordinerad promenader både pga ryggen o osteporosen. Men går inte nu som sagt.
Ida

Anonym

När jag var djupare i min ätstörning så kunde jag ofta önska att jag var fysiskt sjuk eller skadad. Det skulle vara (enligt mitt sjuka jag) vara en giltig anledning till att få gå upp i vikt. En giltig anledning att vara stilla och vila. Och jag vet att det är en vanlig önskan hos många ätstörda. Du menar ofta att du kommit lång väg i din ätstörning. Men alla som är/varit sjuka kan se hur du ibland kanske manipulerar och överdriver din ”friskhet”. Du får bli kränkt av den här kommentaren, men det är sant. Det märks på sättet du skriver att du är ätstörd. Så ta till vara på det fysiska tillstånd du är i nu. Om inte det här är anledning att vila och en orsak att gå upp vikt, vad ska då vara det?

Svar: Jag är inte frisk. Brottas med min ätstörning varje dag. Inget jag hymlar med. Aldrig sagt jag är frisk. Är en kamp och det är sjukt jobbigt att öka i vikt och va skadad och ha nervsmärta samtidigt. Äter o vilar just nu. Finns inget alternativ. Har aldrig önskat en skada för att kunna öka i vikt dock.
Ida

Anonym

När jag var djupare i min ätstörning så kunde jag ofta önska att jag var fysiskt sjuk eller skadad. Det skulle vara (enligt mitt sjuka jag) vara en giltig anledning till att få gå upp i vikt. En giltig anledning att vara stilla och vila. Och jag vet att det är en vanlig önskan hos många ätstörda. Du menar ofta att du kommit lång väg i din ätstörning. Men alla som är/varit sjuka kan se hur du ibland kanske manipulerar och överdriver din ”friskhet”. Du får bli kränkt av den här kommentaren, men det är sant. Det märks på sättet du skriver att du är ätstörd. Så ta till vara på det fysiska tillstånd du är i nu. Om inte det här är anledning att vila och en orsak att gå upp vikt, vad ska då vara det?

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★

Det är det värsta med ätstörningar och behandling vetskapen om att man kan behöva gå upp i vikt för att man inte får hålla kvar vid det man lärt sig :(. Jag går också genom behandling nu, det är galet svårt :(

Svar: Ja det är sjukt tufft!! Men det SKA gå <3 Kämpa på fina du!!
Ida

Amanda

Lyssna på poddar? 😊 Det kan du ju göra i vilken ”position” som helst, ståendes, sittandes eller liggandes, du kan ju ha på högt så du slipper ha hörlurar i 😊

Svar: Ja poddar är bra :-)
Ida

Sara Ekman

Aj aj stackare, krya!! :/ Lyssna på podd är mitt bästa tips :)

Svar: Tack :-)
Ida

Matilda Berlin

Men hjärtat då! Är så glad att du inte hade brutit något i alla fall! Såg tipset om att måla och kan absolut förstå prestationsångesten av at bara rita fritt (enledningen till att jag inte skaffar någon bullet journal, haha) men du kanske kan köpa en sån mindfullness/fylla i målarbok? Eller bara skriva ut bilder att fylla i från internet? Det har hjälpt mig att lugna ned och landa i stunden ibland =)
Kram finaste <3

Svar: Ja det va verkligen tur!! Bra tips att skriva ut bilder att färglägga :-) Har dock ingen skrivare :-( Får kolla om nån kan skriva ut åt mig. Kram <3
Ida

Camilla

Om du orkar kan du alltid baka ☺️ Men det kanske blir för jobbigt med din värk?
Jag kan rekommendera Anders och Johanna Bagges podd.
Kramar ❤️

Svar: Bakat både bröd o banankaka :-) Måste äta upp det nu innan jag bakar mer. Åt dock halva banankakan igår ;-) Så gott! Ja deras podd är bra. Brukar lyssna på den men inte sedan jag blev sängliggandes av smärtan. Inte orkat koncentrera mig. Kram <3
Ida

Mia

A ok, då förstod jag, tack 👍🤗.
Kram Mia

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress