Hur kan man vakna med ångest? Jag har inte hunnit vara med om något, läsa något, se något eller tänka något. ÄNDÅ har jag sjuk ångest. Är inte det konstigt? Men man kanske inte måste ha en "orsak" till att känna ångest? Den kanske bara finns där. Poppar upp när som helst. Känns så. Har iaf en hemsk morgon/förmiddag med illamående, skakig, stress i kroppen mm. Vill bara gråta. Tror att en del av min ångest beror på gårdagen. Hela eftermiddagen kretsade kring prat om bebisar, graviditet, namnförslag, graviditetsillamående mm. Jag känner sån enorm stress över detta. Jag VILL skaffa barn men det är fan inte lätt som ensamstående. Kostar skjortan om inte landstinget kan finansiera de tre första försöken av insemination/ivf. Vet inte ens om ensamstående får göra IVF i Sverige? Så sjukt! Det är FYRA års kö för ensamstående i Västra Götalands län. Fyra år tills man kan påbörja en behandling av ofrivillig barnlöshet. Det är extremt lång tid och de flesta kan inte vänta i fyra år så de åker till Danmark istället men får då bekosta hela kalaset själva. Svindyrt! Så orättvist att det ska hänga på var man bor i landet om man ska få hjälp inom en månad eller inom fyra år :-O
Måste bara tipsa om denna podden som är min favorit just nu! Jag vill ha barn heter den.
Känner även stress över min ekonomi. Stress över livet, att jag varit sjuk i över HALVA mitt liv. Kan inte ta in det. Att jag varit sjuk i över halva livet, galet ju! Det är min vardag att vara sjuk. Mitt "normala". Jag kämpar för att ta mig ur detta och in i ett annat liv. En annan tillvaro. Det är extremt svårt och jag får inte hjälp från något håll. Men jag SKA klara detta! Är så jävla envis och trött på min situation. Vill skapa mig ett annat liv. Ett liv JAG trivs med även om det går emot normerna. Fuck normer och ideal!
Anonym

Medtanke på hur dåligt du verkar må är det väl inte ens läge o tänka på att skaffa barn?! 🙈

Svar: Oj vilka fördomar du har.
Ida

Camilla

Ibland kan jag vakna med sjuk ångest men oftast beror det på att jag varit någonstans dagen/dagarna innan så jag tror att det kan bero till stor del på att du var hos din mormor. Va tar det fyra år innan man kan få hjälp att få barn? Förra veckan ringde min gynekolog och berätta att ett blodprov visar på att jag inte har några ägg kvar alls vilket innebär att jag är i ett för tidigt klimakterie och att jag inte kan få barn på naturligt vis. Antingen IVF eller adoption. Allt detta beror på min tidigare cancerbehandling 😥 i dagens läge fryser man ner ägg inför en behandling men när jag fick min behandling (10 år sen) så var det ingen som sa något. Detta kom som ett hårt slag i magen då jag drömmer om barn. Det är de som har fått mig att orka kämpa vidare men nu känns allt mycket jobbigare. Men ska ändå försöka att se framåt och positivt. På något vis måste det ordna sig. Just nu får jag fokusera på att må bättre. Kramar ❤️

Svar: Ja det kanske berodde på det... Ja i västra götalands län men är kortare kö i andra län. Som längst här :-( Men har du inga ägg alls kvar? För då kan du ju inte göra IVF heller. Däremot kan du göra embryodonation :-) Ett ägg från en annan kvinna befruktas och förs in i din livmoder :-) Adoption går ju med eftersom du är i ett förhållande. Svårt som singel. Ta hand om dig själv först och främst, så tror jag att ni en dag kan skaffa barn på något vis :-) Kramar <3<3
Ida

Mia

Anonym hur kan du ens säga så, grymt omoget?
Man kan skaffa barn även om man dåligt, det betyder inte något, om huruvida man blir en bra förälder
eller inte. Ge inte upp Ida, du klarar detta!
Kram Mia

Svar: Tack för ditt stöd <3 Kramar!!
Ida

Anonym

Det är inte konstigt att en kan ha ångest på morgonen. Stresshormonet kortisol har sin topp kring morgonen för att sedan avklinga under dagen. Sedan kan ju såklart annat öka på kortisolets nivå.
Jag hoppas att du känner dig bättre till mods nu :-)

Svar: Tack :-)
Ida

Mia

Ofrivilligt är nog jättejobbigt. Har själv barn så jag vet hur viktigt det är och vilken glädje det medför. Har två vänner som ej kunde få barn och båda vände sig till kliniker. De Höll på vääääldigt länge både innan och under behandling. Innan var det enormt mycket utredingar dels medicinsk Men även av typen lämplighet. Då gjorde de psykologiska bedömningar där de tittade på tidigare sjukdom, om man hade nån psykiatrisk diagnos mm och hur stabil ens inkomst är. Mina vänner beskrev det som aningen kränkande med så detaljerade frågor. Nu hade ingen av dem nått psykiatriskt problem och hade både utbildning och stabil inkomst, men minns att de sa att för de som inte har det så minskar chansen betydligt då de inte anses som lämplig. Låter sjukt men kan samtidigt förstå att ett barn ska ju ha rätt till en stabil uppväxt gällande både ekonomi och sociala förutsättningar. Nu vet jag inte hur gammal du är, ser rätt ung ut men vad jag förstått så ska man helst vara ca 30 för störst chans. Ge inte upp även om det lät dystert men ibland är det bra med info så man inte hoppas och blir besviken när man inser att man blir nekad. Kanske träffar du en man inom snar tid och slipper ivf eller insemination. Och gör du inte det så har du ju din systers lilleman att glädjas åt. ❤

Svar: Ja det är mycket som ska utredas och gås igenom för att kunna få behandling för ofrivillig barnlöshet. I Sverige behöver man träffa en beteendevetare för att bli "godkänd" men vet flera med psykiska problem som fått ok. Så knäppt att det är såna regler tycker jag för jag växte upp med en pappa som va alkoholist men ingen kollar ju om man är lämplig som förälder om man inte är singel. Jag är 32. Man är mest fertil mellan 20-25 år. Efter 35 går det utför :-(
Ida

My

Kämpa på fina du <3

Svar: Tack snälla <3
Ida

Anonym

Är det jättedyrt i Danmark? Det hade jag som plan B om jag inte träffat någon. Nu blev det aldrig aktuellt för min del. Att få vara någons mamma gör att fokus från en själv läggs åt sidan och man blir inte lika självupptagen. Det gjorde att mitt välmående tog ett rejält språng.
Följer en på instagram (av någon anledning) som har gjort ivf som ensamstående i Danmark.
All lycka ❤️ Kram

Svar: Jag tycker det är dyrt. Men inte dyrare än i Sverige. Ja jag tror att det är nyttigt för en att kunna lägga fokus på annat än sig själv hela tiden. Att nån annan är viktigare. Man får perspektiv. Tack snälla <3
Ida

Anonym

Jag tror att om du skulle få ordning på dig och ditt liv så kommer du träffa nån tillslut. och då kanske det också är inom tiden så att säga, innan man blir för gammal. Men fokusera du på att ta dig vidare, äta ordentligt så att du både ser mer kvinnlig ut och mår bättre kroppsligt (för som du redan vet fungerar ju inte kroppen på undervikt). Hitta nån sysselsättning så du mår bättre psykiskt så drar du nog till dig nån :)

Svar: Ja det är möjligt. Men kan inte inte vänta tills "till slut" dyker upp. Då kan det va för sent att skaffa barn. Chanserna att bli gravid minskar DRASTISKT efter 35. Vill inte stressa in i ett förhållande för att stressa fram ett barn. Känns fel. Bättre skaffa på egen hand och vänta på kärleken. Den kan ju komma även om man har barn menar jag :-) Men prio ett nu är att ta hand om mig själv och må bättre och bli starkare.
Ida

Josefin

Ja det är svindyrt och dåligt när det tar så lång tid här i Sverige. Detsamma gäller om man ska adoptera.
Men ännu är det inte försent, då du behöver inte stressa över det, men jag förstår verkligen att det är en faktor som drar igång!

Hoppas du får en bättre dag imorgon! Kram

Svar: Ja det är verkligen galet! I andra landsting är kön betydligt kortare än här där jag bor vilket är så orättvist. Men livet är orättvist. Att adoptera är typ omöjligt som ensamstående om man inte vill ha ett äldre barn eller ett barn med handikapp. Nej det är inte för sent men vet att denna process tar tid så kan inte sitta och vänta länge till... Kram <3
Ida

Anonym

Men hallå. Vad händer med dbtn?
Du borde anmäla dem. Du skulle börjat i november o nu e det snart februari?!
Det är ju din hälsa det handlar om.

Svar: Ska dit nästa vecka för bedömning. Dessa jävla bedömningar! Suck :(
Ida

Anonym

Eh.. det är väl Otroligt viktigt att man mår bra i sig sj innan man skaffar barn!! Man blir ju en förebild för barnet, då ska man väl kunna jobba o ha ett någorlunda normalt liv. Dessutom är det ju även viktigt ur en ekonomisk synvinkel att man har råd att försörja ett barn... är väl liksom sunt förnuft att man ska kunna ta hand om sitt egna barn!

Svar: Eh.. ja det är ju bra att må bra i sig själv :-) Vet många som lider av ångest eller andra problem men som ändå är en förebild för barnet så du behöver inte oroa dig. Alla i min omgivning som känner mig på riktigt och inte via bloggen tror att jag skulle bli en underbar mamma. Bloggen visa som sagt bara en liten del av hela mitt liv. Att ha ett "normalt" liv är inget måste för att kunna ta hand om ett barn. Ekonomin har jag redan tänkt på tusen gånger så inget du behöver påminna mig om. Jag kan ta hand om ett barn om jag skaffar ett i framtiden så du kan va lugn :-) Kram
Ida

Anonym

Hur går det med dog-walker jobbet? Hur ofta är ni ute? Kommer dina egna hundar med?

Svar: Det går fint :-) Är ute med honom varje dag vid lunch. Nej det är bara jag och Newton som går då. De andra hundarna bor ju hos min mamma :-)
Ida

Matilda Berlin

Den känslan alltså! Hatar verkligen när man vaknar med ångest och inte har någon som helst aning om varför. Sååå sjukt irriterande!! Hoppas dagen fortsatte bättre =) Kram söta <33

Svar: Ja verkligen störande! Känns lite bättre nu men har fortfarande en inre stress som inte ger med sig, Kramis <3
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress