Jag får ofta frågan vad jag tror jag behöver för hjälp för att komma vidare och må bättre. Har ju varit i behandlingar, på sjukhus, gått i terapi mm men aldrig blivit frisk vilket jag skäms för. Jag kände så starkt i morses att psyk verkligen inte hjälper mig. Jag tror snarare jag skulle må bättre av att komma därifrån. Skulle önska att jag hade råd att gå till en mental coach istället. En livscoach som jobbade med att ändra mina tankar om mig själv och få mig att inse att jag klarar ALLT! Nån som hjälper mig finna motivationen, ställer frågor, ger mig uppgifter och verktyg. Nån som fokuserar på livet och får mig att se att livet kan bli bra även om det inte är det just nu. Nån som peppar och pushar! Nån som inte endast ser min ätstörning och rotar i det förflutna. En coach i personlig utveckling. Nackdelen är att all vård som är privat är SVINDYR!! Det är verkligen en klassfråga vilka som har råd med bra vård känns det som. Jag är hänvisad till psyk eller vårdcentralen och det ger mig inget tyvärr. Hade jag haft ett jobb och en lön hade jag lätt lagt pengar på en privat coach eller psykolog. Så frustrerande att gå på psyk när det inte ger ett skit. Går mest dit och gråter och går hem igen. Sist fick jag rådet att kolla på peppande klipp på youtube eller att börja med antidepressiva (de ökar din hunger och gör dig trött vilket är bra ansåg min terapeut)... Suck!
 
Försöker att motivera mig själv. Peppa mig själv. Men satan va svårt det är när en bara går hemma och sitter fast i gamla tankebanor och mönster. När en är trött och nere. När kroppen värker och en inte kan göra sådant som ger mig energi och glädje i vanliga fall (som att vara ute i naturen, cykla, promenera). Vill SÅ mycket men kroppen strejkar och det är SÅ frustrerande!!!
 
Ser att många gör ett "året som gått inlägg". Men nej det tänker jag inte göra för då kommer jag bara bli ännu mer deprimerad. Detta året har verkligen varit ett helvete! Minns inte senaste jag mådde så dåligt som jag gjort detta år. Orkar inte grotta i det. Over and out. Tjyss!
 
Jen

Kan vekrligen tipsa om boken Magin av Rhonda Byrne den förändrade mitt liv. Min inställning till mig själv och mitt liv. Svårt att fokusera på det ”negativa/dåliga” när man varje dag ska öva på sin tacksamhet. Har fortsatt skriva tacksamhetsdagbok och mållistor för saker jag vill uppnå varje dag sen dess. Det får en att inse att även en dag som kan kännas skit ändå för något gott med sig och att hela tiden påminnas om sina mål gör att man kommer ihåg varför de är viktiga för en vilket för en starkare och undermedvetet strävar mot dem. Kan säga att man kan påverka så mycket själv för alla har makt i sitt eget liv även om alla har olika förutsättningar. Jag har haft ordentliga kraschar i mitt liv med anorexi, brutalt krossad av mitt ex och i somras en riktigt tuff utmattning. Men nu mår jag bättre än någonsin. Jag tror verkligen på att det du tänker på får du mer av, det du investerar i får du tillbaka mer av och du kan vekrligen bestämma hur du väljer att tolka och se på saker.
Säger inte att det är lätt men det är värt kampen för jag trodde aldrig jag skulle kunna må såhär bra. Kram

Svar: Har reserverat den på bibblan nu så ska hämta den när jag kan :-) Tack för tipset <3 Behöver verkligen påminna mig om mina mål VARJE dag! Påminna mig om varför jag gör det jag gör.
Känner bara att min smärta inte går att "bota" utan den är nåt jag måste leva med vilket är såå svårt att hantera. Behöver hitta ett sätt att förhålla mig till den så den inte förstör hela mitt liv. Kram
Ida

Anonym

Jättebra tips från ovanstående. En kan få mycket hjälp men i slutändan hänger det på ens egna synsätt. Kanske är din egna situation ett bra bevis på det, inläggningar, samtal, mediciner, privatklinik som mhe mm. Det har hjälpt dig en del men en del återstår. Den delen är nog den del som som du skriver, handlar om motivation. Att våga släppa det sjuka och tänka annorlunda. Skriva tacksamhet och kanske sätta upp mål i form av listor eller bilder runt om i lägenheten. Så du ser de varje dag, påminns om dom. Du har verktyg från både mhe och behandlingar. Många lever med kronisk smärta och psykiskt ohälsa. Men det går att få till en dräglig vardag trots allt. Du får kämpa vidare och förhoppningsvis bli i harmoni med ditt inre.❤❤

Svar: Ja absolut hänger mycket på ens egna synsätt. Men man kan behöva hjälp med att finna sin motivation och se framåt. Skapa mål och hitta sätt att ta sig dit. Nu handlar detta först och främst inte om min ätstörning utan om smärtan som förstör ALLT! Kan inte göra nåt längre som ger mig energi o glädje. Ska börja med tacksamhetsövningar och målbilder :-) <3
Ida

Matilda Berlin

Lider så mycket med dig! Men samtidigt tycker jag, utifrån att ha läst din blogg, att 2018 har varit ett grymt år! Självklart har det haft många nedgångar och kämpiga ögonblick, men du har blivit så otroligt mycket starkare. Du har lyckats gå upp en del i vikt. Du har ätit en massa godsaker du troligtvis aldrig annars ens hade tänkt på att röra. DU har hängt en massa med Otto, och vågat vakta honom själv med för den delen. Du har kämpat - och du är grym! Glöm inte det <3

Svar: Va kul att höra att du tycker jag blivit starkare. Jag har utmanat mig mer än på länge och lyckats öka i vikt men har en bra bit kvar och nu när smärtan är värre än någonsin så har liksom tappar motivationen :-( Stor kram och TACK <3
Ida

ajlimullersandvik.blogg.se

Åh, det vore GULD att ha en livscoach för dig tror jag! Sedan är ju inte de magiska heller, men de har i alla fall ett helt annat ingångssätt i samtalen och det är verkligen megamycket värt!! <3 Jag hoppas att du får träffa någon sådan, som verkligen hör på dig :D

Svar: JA det vore sååå bra!!! Nej ingen kan ju trolla men tror det skulle ge mig mer än att gå på psyk. Har tyvärr inte råd med privat vård/hjälp :-(
Ida

Anonym

Tipsar om multimodal smärtrehabilitering
https://www.brackediakoni.se/mosseberg/multimodal-smartrehabilitering
Har hört mycket gott om det, där jobbar man med att lära sig hantera smärta.
❤️

Svar: Jo jag vet att det finns. Men det är inte aktuellt just nu då jag behöver behandling och inte lära mig att leva med smärtan enligt min kiropraktor. Kram
Ida

Chanelle

Kan relatera till mycket.. känner också att jag inte blir bättre.. eller jag är bättre än innam jag gick till vården, nu är jag som innan vården. Men jag mår ändå inte bra. Det har jag väl aldrig direkt gjort och man blir så trött så sig själv att inget hjälper! Tycker att du borde få remiss till psykolog/livscoach! Man ska inte behöva vara rik för att få en chans att må bra❤️

Svar: Ja visst kan en bli trött på sig själv o klandra sig själv för att en inte blir bättre men å andra sidan så borde vården kunna hjälpa mer. Nån med fysiska problem klandrar ju inte sig själva för att de inte lyckas läka sitt brutna ben själv. Kan man få remiss till livscoach? Av vem? Nej det är så galet att allt ska handla om pengar :-( Kram
Ida

Anonym

Rekommenderar dig verkligen att bli volontär. Det krävs bara nån timme ca 2 ggr i månaden, umgås med äldre, baka, stå i cafe mm. Men ger så otroligt mycket tillbaka. Många ggr när jag läser din blogg slår det mig att du skulle verkligen må bättre av att ha nått att göra. Få känna att dagarna har innehåll, få känna att du gör nått meningsfullt. Kikade på lidköpings hemsida och där finns många volontärverksamheter.

Svar: Har allt försökt. Finns saker som jag inte skriver ut här. Finns orsaker till att jag inte blivit volontär. Kanske kommer 2019 :)
Ida

Anonym

Ibland kanske en inte behöver anlita en dyr livscoach för att "få en spark i baken" eller hitta motivationen. Vad är det förresten som säger att en livscoach är bättre än ett alternativ som inte kostar pengar? Svenska kyrkans präster kan vara minst lika bra på att motivera. Om inte annat kan de lyssna på ens tankar och kanske komma med en bra infallsvinkel som får en att finna rätt väg?

Det finns många alternativ som inte kostar pengar. Jourhavande medmänniska eller jourhavande präst kan också vara värda att vända sig till. Ibland kan även en helt "vanlig" människa vara den som får en att komma på rätt köl och börja må bra :) Lycka till med allt.

Svar: Självklart kan det finnas andra alternativ än en dyr coach. Har testat att prata med diakon i kyrkan, kuratorer, socionomer, psykologer och terapeuter men inte fått ut det jag önskar av dem så därför tror jag att en livscoach skulle passa mig bättre. Tack :-)
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress