10 augusti 2018

HÄLSOHETS!

Allmänt

Har ni läst boken "Hälsohets"? Jag lånade den på bibblan för ett tag sedan och har läst en hel del nu. Mycket är väldigt tänkvärt och bra tycker jag. Känner igen mig.
Strävan efter att nå hälsa har blivit en hets som gör oss sjuka. Det har gått över styr. Vi blir stressade och vissa tom utbrända av pressen över att vara så hälsosamma som möjligt. Då handlar det inte om hälsa längre. För hälsa är inte att räkna kalorier, att avstå från den där goa bullen, att tvinga sig själv till gymmet för att känna sig värd den där aw:n med vännerna senare på kvällen. Hälsa är inte enbart kost och träning. Det är EN DEL men långt ifrån allt. Hur har du det med den sociala biten, kärleken till dig själv, en känsla av sammanhang och mening? Hur är din självkänsla och ditt självförtroende? Är du stressad? Känner du dig tillfreds med ditt liv? Eller lever du med piska och morot? Lever du med straff och belöning? Självhat? Inser du ditt eget värde som person oavsett prestation? Har du mål och drömmar eller är allt svart och hopplöst? Hälsa är så mycket mer än vad du väljer att stoppa eller inte stoppa i munnen eller hur många kalorier du bränner på en dag. Att räkna kalorier och antal steg du tar varje dag är INTE hälsa för mig. Jag vill finna en balans, ett inre lugn, självkärlek, trygghet i mig själv. Inte pressa mig till saker jag inte mår bra av bara för att en "bör" göra det ena eller andra. Jag vill lyssna till mig själv och min kropp. Gå den väg JAG mår bra av. Inte lyssna på vad alla andra anser vara bäst. Alla är vi olika. Alla bär på olika bagage. Kroppen är vårt verktyg och ingen staty som ska visas upp och bedömas. Är SÅ trött på denna hälsohets som råder i samhället. Hur känner ni?
Matilda Berlin

Missförstå mig inte vännen! Men det här gör mig så ledsen att läsa. Varför kan inte bara det här nå fram till dig till 110% så du kan kicka monstrets arsle en gång för alla? Du tänker ju rätt, och du skriver det så fantastiskt bra, nu ska det bara slå in med <33

Svar: Jag är på gång ❤
Ida

Anna

Jag bryr mig inte alls om all hälsohets, äter när jag är hungrig och det jag är sugen på. Rör på mig genom att gå, cykla osv, men går aldrig på gym lr ”riktiga” träningspass. Är 175 cm lång o väger 63 kg, så är ju inte supersmal men trivs med min kropp:) tänker ju att den ska hålla hela livet så tycker det känns viktigt att ge den näring och känna att den är stark nog. Tror det handlar om att hitta ett lugn i att man mår så mkt bättre när man känner hur bra man mår av att ge kroppen näring och att röra på sig.

Svar: Skönt att du hittat ditt sätt att må bra 😊 Jag går aldrig på gym heller. Att ge kroppen bra näring är så viktigt men även att ge själen näring. Kram
Ida

Mia

Jättebra skrivet Ida! Hälsa är ju att må bra både fysiskt och psykiskt, det gör man ju inte om man mår dåligt över minsta kcal. Kram

Svar: Precis. Hälsa är mer än det som syns utåt. Kram
Ida

Nathalie

Jag håller helt med om det där med att det blir som en jäkla fortsatt hets inom äs vården. Jag tror inte alls på det och är glad att jag slapp den vården. För mig har det hjälpt att ta tag i grundorsaken, alltså trauman och självkänslan. Får man bukt med synen på sig själv tror jag att annat faller på plats, men ibland kanske det behövs scheman, jag vet inte. Kram till dig <3

Svar: Ja precis. Jag fastnar lätt i siffror. Att vägas, mäta maten och skriva matdagbok blir bara destruktivt för mig. Behöver jobba med självkänslan och synen på sig själv som du skriver ❤Kram
Ida

Anonym

Jag gillar träning och gå långa promenader mm. Men jag har dock lärt mig skilja på hets och glädje. Förut var det ett tvång vilket bröt ner och förstörde min kropp, men nu tränar jag av glädje och ser till att äta tillräckligt och mer därtill. Jag tror man helt enkelt måste komma till insikt om det man gör kroppsligt (träningen) är ett tvång eller ger glädje. Är det gjädje så fortsätt, men är det tvång så är det bara att sluta och börja omprioritera om man ska bli frisk.

Svar: Så bra att du kan skilja på hets/måsten och glädje :)
Ida

Anonym

Bra skrivet. Hoppas innerligt att du själv också börjar följa de goda råd du skriver, och att det inte stannar som skrivna ord❤ skulle va så kul att titta in här om några år och läsa uppdateringar om att du njuter av det värdefulla livet tillsammans med man och barn. Hur ni spenderar soliga dagar vilandes på stranden och regniga dagar uppkrupna i soffan med lite spel. Ångest över att ha varit totalt inaktiv, vad är det undrar du? Och så bakar ni och smakar både deg och massa färdiga kakor doppandes i kaffe och mjölk. Äter så mycket att ni nästan spricker men du och dina barn njuter av godsaker och den härliga doften. Matångest, vad är det undrar du? Kroppsvikt är det minsta du bryr dig om och mat är gott och ger samhörighet. Detta är ett scenario som är fullt möjligt. Det är vanligt sk svenssonliv och absolut inget ouppnårligt.❤

Svar: Nu va detta inga "råd" jag gav. Va bara tankar och reflektioner kring vad hälsa är för mig. Alla är vi olika o ser olika på vad hälsa är :) Absolut är inget ouppnåeligt! 😊
Om några år tror jag dock inte att att jag bloggar längre. Hoppas jag lever ett liv jag mår bra av då utanför sociala medier. Mest nu när jag mår mindre bra jag har behov av att skriva. Men vem vet😉
Ida

Mia

Den lät intressant, har låtit bli att läsa om hälsa och ev. Ätstörningsböcker, men ska kika på denna 👍. Kram Mia

Svar: Den är ingen ätstörningsbok direkt. Tycker den är stärkande men vissa kapitel kan en skippa. Läs det som är hjälpsamt för en själv ❤
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress