Asså fy fan för att va sjuk! Är liksom för pigg för att sova men för trött för att göra något. Har ingen apple tv så kan inte se på filmer eller serier. En sak som alltid skre när jag är sjuk är att jag typ äter för att få tiden att gå. Äter för att jag har tråkigt. Hatar det! Äter dessutom inget som är bra för kroppen direkt utan mest mackor och godis... Har ätit massa godis nu efter lunchen och känner mig bara så "dålig". Varför ska jag känna så? Så jävla sjukt. Känner att jag egentligen borde proppa i mig frukt, bär, vatten, näringsrik mat men blir istället helt tvärt om. Mår redan så dåligt psykiskt av att vara sjuk och bara hänga i soffan att jag lika gärna kan må ännu sämre. Knäpp tanke. Så jag äter sånt jag inte brukar tillåta mig så ofta. Kakor, godis mm. Nu efteråt mår jag inte alls bra av det. Ätstörningen är på mig och säger att det va onödigt eftersom jag bara ligger på soffan hela tiden. Behöver inte det där godiset och de där kakorna. Men samtidigt är jag så trött på att lyssna till äs röst. Den får mig bara att må ännu sämre. Varför slå på mig själv för att jag äter sånt som anses "onyttigt"? Jag är inte en sämre person för det. Jag kommer inte alltid äta så här. Men kan jag inte få göra det nu när jag är sjuk? Om jag vill ha mackor, choklad och kakor och glass till lunch, kan jag inte få det då? Kommer ju äta annat sen när jag är frisk igen. 
 
 
Jag mår verkligen inte bra av att inte orka ta mig ut något. Träffar ingen, får inga intryck, ingen frisk luft. Ligger bara här och fastnar i negativa tankespiraler. Försöker stå ut och tänka alternativa tankar. Är svårt. Försöker sysselsätta mig med att läsa tidningar och se på repriser. Ska försöka sova en stund nu då det inte blev mycket av den varan i natt pga min sjukt onda hals. 
 
Hoppas ni har en betydligt trevligare lördag <3 Kram på er
Ida

Hoppas du får en fin dag fina du ! <3

Svar: Tack! Kram <3
Ida

Gaby

Klart du får äta det, du är ju sjuk! Tror inte du är ensam om det. Jag äter iaf mycket glass när jag är sjuk :)
Och som du skrev, du äter ju inte alltid så. Några dagar är ju en droppe i havet.
Ta hand om dig och krya på dig :)

Svar: Tack för dina peppande ord!! :) Jag försöker tänka så att en vecka av onyttigt ätande inte spelar så stor roll i det stora hela. Kram
Ida

Felicia

Krya på dig och hoppas du blir frisk snabbt! Kram

Felicia

Krya på dig och hoppas du blir frisk snabbt! Kram

Svar: Tack snälla! Kram
Ida

Jennifer

Allt handlar ju om balans och ibland kan ju socker utan att det ska misstolkas här påverka hjärnan oclså så att man får mer psykisk ångest. Allt hänger ju ihop. Med det sagt innebär ju inte det att man för den sakens skull inte ska äta socker!! Men fick för ett tag sen reda på att jag har candida så började läsa på och sen dess har även mitt mentala likväl som fysiska mående förändrats ganska drastiskt (på ett positivt sätt) sen jag började äta mer näringsrikt. Men som sagt inte på ett sätt som gjort att jag inte begränsar mig från sociala sammanhang osv. Krya på dig kram :)

Svar: Jag avstår ej från sociala sammanhang pga maten. Skönt att du mår bättre nu :-) Jag kan inte börja tänka på att jag mår dåligt psykiskt för att jag åt socker, då mår jag bara ännu sämre... Får äta bättre igen när jag är frisk från denna jävla förkylning, bihåleinflammation, öroninflammation. Tack :) Kram
Ida

lilliskutt

Du är inte dålig för att du äter saker du uppskattar. Jag vet att det är jätte svårt att äta när man bara ligger ner hela dagarna men får då alltid påminna mig om att kroppen behöver näring oavsett om man bara vilar eller är aktiv. Och kroppen klarar av att äta mer ibland och lite mindre ibland, kroppen strävar efter balans och det kallas homeostas och innebär att kroppen kan reglera ämnesomsättningen om man under vissa perioder/dagar äter lite mer genom att öka ämnesomsättningen genom att ge högre puls, höja tempen och sådana saker. Kroppen behöver också näring för att orka bli frisk. Så ät och njut!

Svar: Nej jag vet att jag inte är dålig men känns så jävla jobbigt att äta en massa när jag är sängliggandes. HATAR det!!! Försöker att tänka på annat och stå ut. Sjukt tufft. Kram
Ida

Helena

Fina Ida ❤️ Krya på dig! Ät det du är sugen på, det brukar vara det kroppen behöver ❤️

Svar: Tack fina du ❤
Ida

Anonym

Vet att du skriver att du inte har så mycket matproblem men när jag läser den senaste tidens inlägg blir jag så ledsen för tro mig, du har väldigt mycket såna problem. Önskar så att du kunde ta hjälp med detta och göra slut en gång för alla. Fina fina Ida, du är värd att må bra.❤ Om det är till hjälp så har jag bara handlat och vilat och tittat på tv idag och ätit både tacos och pizza och klämt i mig godis och glass. Å tårtbit som ica bjöd på 😀 för några år sen hade jag fått ångest som du, men det har jag inte längre. Varför? Jo för att Livet ska njutas och varför ska vi ha ångest över nått så basalt som mat? Alla behöver mat. Så var inte orolig och käka det du vill ha! ❤

Svar: Jag har problem med maten. Väl medveten om det. Jobbar med det dagligen. Även sökt hjälp och går i terapi om du missat det. Jag tar tag i detta men går inte fort. Skönt att du mår bra 😊 Jag kämpar på. Kram 😛
Ida

Ninna

Som sjuk ät det som smakar, huvudsaken att du får energi. Kroppen behöver det för att bli frisk. Tänk att dethär är tillfälligt, snart är du frisk och nästa flunsa kommer sedan (hoppas)först nästa år. Acceptera, för annat kan du inte nu göra. Du är värdeful oavsett äter du godis eller broccoli, maten avgör inte din identitet. Hoppas kunde hjälpa dig mer, käns hopplöst när man vill men kan inte.

Svar: Tack för ditt pepp!! Jag försöker stå ut och äter det jag känner för just nu. Får väl äta bättre sen när jag är frisk igen. Kram
Ida

Bella

Alltså.. nja. Förstår hur du resonerar men jag tror ärligt talat att din tillfälliga kosthållning är ditt minsta problem just nu. Du har helt rätt i att immunförsvaret (och kroppen förövrigt) behöver vitaminer och mineraler för att fungera optimalt. Men här gäller det att ta meningen bokstavligen för vi _behöver_ det, men vi _behöver inte för mycket_ utav det.
Sen fungerar även vitaminerna på olika sätt. Fettlösliga vitaminer måste lösas upp i fett under matsmältningen för att tas upp utav kroppen, och ett överflöd utav vattenlösliga vitaminer kissar vi bara ut ändå (händer ofta vid t.ex B-vitamin i pillerform). Förutsatt att du inte har en uttalad vitaminbrist vilket då skulle ge avvikande provsvar på blodprov så har du alltså egentligen ingen vinst i att proppa i dig apelsiner och hallon. Om du dessutom äter för fettsnålt, vilket jag vet att anorexi anser vara nyttigt, så kommer kroppen inte ta upp vitaminerna. Kort och gott, du kan moffla frukt och får ändå vitaminbrist.
Sen så samverkar det neuroendokrina systemet och immunförsvaret, så stress kan påverka immunförsvaret. Ohälsosam undervikt och svält är en enorm stress för kroppen, och det fysiska skicket i sig bidrar ju inte direkt till att cellernas funktion fungerar optimalt. Makrofager, B-celler osv är alla celler och dom behöver en långvarig god livsstil. Värt att tillägga är också att om du äter något du är allergisk/känslig mot så kommer kroppens immunförsvar även att agera emot dessa kroppsfrämmande partiklar, kroppen får alltså ännu mer att bekämpa. Jag har fått för mig att du är allergisk mot frukt eller bär nämligen.. eller har jag fel nu? Kan även ge en input att vissa frysta bär som t.ex hallon ofta kan innehålla norovirus som inte dör för ens dom hettas upp till 70 grader.

Låång kommentar här men vad jag vill få fram är att det faktum att du vilar och får i dig energi regelbundet är snarare vad som är bäst för dig i detta läge. Visst, i längden behöver man en balanserad kost med vitaminer och mineraler för att må bra, men vad du äter under ett fåtal dagar kommer inte att generera i vitaminbrister. Se till att vila och få i dig mat eftersom immunförsvaret behöver energin! Bakterier förökas långsammare i värme och därför får man ibland feber, vilket i sin tur behöver ytterligare energi.
Istället för att fokusera på vad som är nu, planera för framtiden istället. Där har du som mest att vinna!

Svar: Tack för ditt svar! :) Jag är dock INTE rädd för fett alls. Många är det men inte jag. Äter mycket feta livsmedel. Och nej jag är inte allergisk mot bär eller frukt. Vet ej om jag har vitaminbrist. Ska ta prover om ett tag.
Jag orkar inte bry mig om kosten när jag är sjuk. Äter bara det jag känner för. Orkar inte laga mat. Får bli som det blir denna vecka tänker jag. Allt gör ont att svälja o känner ingen smak.
Får ta tag i kosten när jag är frisk igen. Äter ingen bra kost tyvärr. Borde väl göra det som ätstörd men är annorlunda mot andra sjuka känns det som...
Ida

Matilda Berlin

Men fyyy! Finaste, finaste du!! KRYA på dig <33

Svar: Tack snälla du!
Ida

Henrik Olsson - Föreläsningar

Hoppas att du mår bättre idag!

Svar: Tack! Tyvärr inte :-(
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress