21 november 2017

Hälsohormoner

Allmänt

Hejsan! Nu har vintern kommit på riktigt. Satan va kallt det är! Burr! Men desto större anledning att sitta inne och kura med massa tända doftljus! Har ett tänt nu som sprider en ljuvlig doft av jul :-)
Har sovit ganska dåligt ett par nätter nu av en viss orsak så varit väldigt trött! Har inte gjort annat än vilat och tagit promenader och lyssnat på poddar. Poddar är verkligen min räddning många gånger. Är ju ensam 99% av tiden och då blir poddarna mitt sällskap. Man kan lära sig väldigt mycket via dem faktiskt. Igår hittade jag en ny pod som heter "hälsohormoner" och den handlar om hur hormonerna påverkar oss och hur vi kan påverka våra hormoner via kosten tex. Väldigt intressant information. Finns så mycket vi kvinnor inte vet om våra egna kroppar och hur vår menscykel fungerar och hur hormonerna påverkar oss. Finns massor att lära. Visste ni tex att kroppstemperaturen före ägglossning är lägre för att spermierna trivs i kallare klimat? Spermierna lever ju i en pung som sitter utanför killens kropp och där är temperaturen lägre. Så kvinnans kropp förbereder sig på att ta emot de små rackarna genom att sänka sin kroppstemperatur för att spermierna ska trivas i henne. Efter ägglossningen stiger kvinnans temperatur igen för då är hon inte mottaglig längre. Så coolt hur kroppen och naturen fungerar!!! Jag själv var ju hos gynekologen förra veckan och tog då prover på mina hormoner. Fick svar igår att allt så normalt ut vilket va en sån enorm lättnad!!! Efter alla år av misshandel så såg det ändå bra ut :-) Heeelt fantastiskt! Cellprovet har jag ej fått svar på ännu dock.
Funderar ibland på att läsa sexologi. Tycker det är ett intressant och viktigt ämne. Skulle gärna bli sexolog, doula eller relations/sexterapeut. Finns ju kurser jag kan gå för att testa på om det är nåt för mig. Får se om jag kanske söker nån kurs framöver...
ninna

Hur kallt är där du bor? I Helsingfors(Finland)kom nu första snön, ett par cm men +1 grader. Smälter bort ändå... Älskar också doftljus min favorit är vanilj.

Svar: Några minusgrader idag. Lite snö.
Ida

Anonym

Men du det låter som en härlig idé att läsa kursen. Trodde inte du fick plugga men går det så bara kör 😊 bra sätt att känna att man gör nått meningsfullt och så skingrar det tankarna utan nått destruktivt. Ha en fin dag😊

Svar: Nej jag får inte plugga men en kurs tror jag att jag får gå :)
Ida

Petra Olsson

Men vilken spännande podd ,tack för tips:) doftljus tänder jag varje dag sådan mysfaktor, kram

Svar: Ja den är verkligen intressant :-) Doftljus är underbart!!!! kram
Ida

Anonym

Gillar också poddar men är mer en sr lyssnare haha. Kropp och själ radiopsykologen verkligheten och creepypodd 😊 tycker att korsord, tv och podd är bra avkoppling. Sen självklart bakning. Så skönt med julbak och bara knåda och göra små söta kakor i olika former och smaker. Grädda och känna ljuva doften sprida sig. Sen tända ljus och pimpla kaffe och doppa med nybakta gosaker. Det är livet de ❤ så skönt att efter alla år restriktioner kunna äta och njuta av det man bakar. Har du nått favorit bakverk eller julgodis?

Svar: Kropp o själ och verkligheten är jättebra! Jag löser också korsord och ser på tv mycket. Baka är kul och bra tidsfördriv :-) Ja visst är det gött att kunna fika och äta det man vill :-) Jag gillar det mesta i fikaväg, haha! Men till jul älskar jag lussebullar med mandelmassafyllning och knäck, kola och annat chokladgodis :-)
Ida

Matilda Berlin

Nej vad spännande! hade jag faktiskt ingen aning om =) Kram <33

Svar: Eller hur? :-) Tror inte många vet om det faktiskt. Kram
Ida

Felicia

verkligen kallt :( . Tack för poddtipset <3 :)

Svar: Varsågod :-)
Ida

Angelica

Älskar doftljus!

Svar: Samma här :-)
Ida

Sara

Sofia pluggar i min klass :)

Svar: Sofia?
Ida

Sara

Sofia i podcasten Hälsohormoner :)

Svar: Jaha :) Va kul!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress