Ännu en sommardag har passerat. Saknar vännerna på skolan men jag orkar verkligen inte vara där just nu. Mår inte bra fysiskt eller psykiskt. De senaste dagarna har min kropp reagerat annorlunda. Jag har mått illa, varit yr och svimfärdig efter att jag ätit. Att man kan känna så om man inte ätit på länge vet jag men varför mår jag så EFTER maten? Nån mer som upplevt det? Jag blir som dödstrött och matt och det känns som jag ska falla ihop. Mår verkligen inte bra alls.
Har mest solat och träffat hundarna idag. Andra i min ålder är ute och dricker, grillar och spelar kubb i parken. Känner mig alltid så ensam och udda på somrarna. Jag vill också ha allt det där och jag kämpar verkligen för det. Ska lägga i nästa växel nu för jag ORKAR INTE må så här längre. Får ta ångesten. Får ta paniken. Så här kan jag inte fortsätta ha det. Stor kram till er alla ❤
Anonym

Jag har så ofta..när jag haft en period då jag ätit mindre och sen äter mer igen.
Vet inte varför.

Blir helt borta. Som att allt blod tas från hjärnan och ner till magen.

Svar: Aha. Kanske för att jag äter mer nu då? Men aldrig känt så förr vad jag minns. Läskigt iaf.
Ida

Anonym Z

nyfiken....vad innebär nästa växeln? (Du behöver ju givetvis inte svara om du inte vill)
Kram 💚

Svar: Att jag behöver göra mer och större förändringar för att ta mig vidare. Kram
Ida

Anonym

Ja det är asläskigt. Vet inte varför det blir så och orkar inte gå till en läkare till som säger att det är psykiskt. De fattar ju inte.

Men jag hade så även när jag var som magrast och de sondade mig..
Energin räcker väl kanske inte både till att bearbeta maten och att hålla en på fötterna;)

Anonym

Ja det är asläskigt. Vet inte varför det blir så och orkar inte gå till en läkare till som säger att det är psykiskt. De fattar ju inte.

Men jag hade så även när jag var som magrast och de sondade mig..
Energin räcker väl kanske inte både till att bearbeta maten och att hålla en på fötterna;)

Anonym

Ja det är asläskigt. Vet inte varför det blir så och orkar inte gå till en läkare till som säger att det är psykiskt. De fattar ju inte.

Men jag hade så även när jag var som magrast och de sondade mig..
Energin räcker väl kanske inte både till att bearbeta maten och att hålla en på fötterna;)

Svar: Förstår dig. Läkare har sällan nåt vettigt svar ändå... Tyvärr!
Ida

Anonym

Haha jösses..det va inte meningen att det skulle vara tre st.

Svar: Hahaha 😂 Kan bli så ibland!
Ida

Anonym

Nä de har ju inte det. Jag har massa konstiga symptom efter anorexin men ingen vill ta i det och ingen vet om det kommer bli bra:(

Svar: Så hemskt att inte bli tagen på allvar 😈
Ida

Bella

Min spontana tanke är ångest, om du upplever det i samband med maten?

http://nouw.com/bellss

Svar: Nej det är inte ångest! Kan komma när som helst. Inte bara då jag ätit. Blir bara så yr o illamående och helt dödstrött.
Ida

Anonym

Jag som vet hur det är är väldigt säker på att det inte är ångest.
Tycker den diagnosen blivit som en slaskdiagnos lite..
Allt är inte ångest eller panikångest.

Känner man sin kropp vet man hur ångest eller panikångest känns.

Svar: Nej detta är inte ångest!
Ida

Anonym

När kroppen går in i svält (om så bara korta svältperioder bara under en dag men även under längre tid) så börjar den producera ämnen för att fungera och för att din hjärna ska orka hålla igång, till exempel kortisol och adrenalin. Med svält menar jag inte att inte äta något alls, utan bara att det blir en negativ energibalans i kroppen. Så du går i princip runt och är "hög" när du är i svält. Om du då börjar äta lite mer så kan kroppen sluta producera dessa ämnen och då kommer du känna alla de symptom du skriver här. Så det behöver alltså inte vara psykiskt som många tror, utan fysiologiskt. Det kan ju bli jobbigt för man tänker "jag äter ju mer, då borde jag ju bli piggare" men det är helt normalt! Låt det inte bli en ursäkt till att äta mindre, går du in i svält så börjar hela processen om igen och du måste börja om.

Svar: Ja detta är fysiologiskt. Handlar inte om ångest. Tycker inte jag ändrat min kost något men blir ändå yr, illamående och skakig o trött när jag ätit eller kan komma när som helst egentligen. Så läskigt för känns som jag ska svimma. Blir genomvarm oxå. Tack för informationen! Kram
Ida

Anonym

Var har du fått den infon anonym? Matnyttigt och spännande!

Anonym

Jag blir oxå väldigt varm ibland..bara sådär. Folk tror att jag rodnar men nä det gör jag inte. Brinner bara upp inombords! Är vi i klimakteriet?
Och rapig...som fän.
Kroppen e knasig asså..

Svar: Haha ja det känns som klimakteriet ibland 😂 Men är väl ämnesomsättningen kanske.
Ida

Anonym

Så har det blivit för mig med när jag ätit för lite mot vad min kropp egentligen vill ha. Blir extra velastbibg helt enkelt så man mår illa efteråt. För mig hjälper det att vila en dag och äta ordentligt. De gångerna äter jag alltid pannkakor med grädde och glass. Se är det bättre dagen efter ❤

Svar: Skönt det går över av vila o mer näring iaf ☺
Ida

Carro

Ångest? Kan dyka upp även om man inte tänker på något speciellt, händer mig varje dag. Typ som att det är anorexin som ger en den reaktionen för att skrämma dig och få dig att inte vilja äta igen.. Du kommer komma dit, kämpa vidare och du kommer få mer energi och vilja ge dig ut och hitta på saker. Kramar!! ❤️

Svar: Vet inte om det är ångest el inte? Känns som jag ska spy. Mår såå illa o blir genomvarm o yr. Kram
Ida

Tisa

När jag var sjuk upplevde jag något liknande, men bara en gång. Jag åt inte upp för att jag var så fruktansvärt trött. Jag frågade mamma om det var ok att gå från bordet. Hjärtat gick jättefort och jag började frysa galet mycket. Så jag la mig med fleezemorgonrock och täcke, vaknade och svettades enormt. Jag har aldrig fått något svar på varför jag upplevde detta.

Svar: Läskigt. Kroppen reagerar konstigt ibland.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress