Hej allesammans!
Alla pratar om vädret så jag ska väl skippa det kanske 😉 Visst är det skönt med sol och värme men jag mår inte bra när det blir för varmt. Känner även av den där pressen av att vara ute hela tiden, att vara brun och ta tillvara på dagarna. Stressar mig. Känner mig dålig som sitter inne fast jag har en balkong att vara på nu. Innergården är full av folk som sitter och grillar och umgås. Jag känner mig väldigt ensam. Har ändå varit i Skövde och träffat syrran och Otto idag. Vi satt på deras altan en stund och sen åkte vi till stan och köpte glass som vi och hundra personer till satt och åt på torget. Mysigt med massa liv! Men det va verkligen tufft med glassen. Ville inte ha nån alls först men tog sedan en kula ändå. IDA ville ha och äs ska jag ju inte lyssna på. Men fan va det va motigt! Jag kan äta glass o fika men då vill jag att det ska vara på "rätt tid". Vill helst vara förberedd på det också. Detta va på fel tid för mig (äs) och jag kände bara NEJ! Ändå åt jag glassen. Blev pecannöt/kola, min favorit. Smakade även på syrrans banan och chokladglass samt kolaglass. Gott!
Har nu ätit kvällsmat och har ångest. Jag står o stampar. Har mer ångest än vanligt. Vet vad en del beror på men tror också det handlar om att skolan är slut och att jag åter är ensam och sysslolös hemma. Känner mig väldigt deprimerad. Trött. Skrattar inte längre. Inte på riktigt. I skolan skrattade jag varje dag. Grät även mycket men skrattet övervägde. Saknar det. Saknar ett sammanhang. Saknar en mening. Jag orkar inte ta tag i mitt liv. Är så trött o allt är svart.
Anonym

Vet att du brukar skriva att du anser dig inte ha matproblem, men i den här texten lyser det verkligen igenom vilka stora matproblem du har. Vännen, jag hoppas verkligen du tar mod till dig och erkänner dina problem så att du kan få tillbaka ett riktigt liv. Att allt alltid är svart och depressivt och ensamt är bara så hemskt och tragiskt. Du vet att du förtjänar mer ön så, och du kan få allt de där men du måste snart bröja våga och fram för allt börja fundera hur ditt liv ska se ut om 10 år. Fortsätt som du gör och det fortsätter vara mörkt och ensamt, eller sök hjälp bli fri och få barn, familj och upplev den lycka som jag upplever att din syster har. Började läsa din blogg för väldigt länge sen, och höll mig kvar ett tag för att jag var orolig över hur dåligt du mådde. Men nu flera år senare är det fortfarande lika (kanske mörkare?) och det gör mig ont att se att du fortsätter i samma tillstånd. Åren går men livet kommer inte åter. Jag hoppas du vill och ör redo för förändring och lyssna gärna på de kloka råd du ger till många andra bloggar. kram

Svar: Jag har en ätstörning så självklart har jag problem med maten. Bara det att det finns annat bakom min ätstörning som behöver tas tag i. Inte enbart mat o vikt. Som jag skrivit förr, skriver när jag mår som sämst för då är bloggen min ventil. Så ni ser inte när det faktiskt är bra. Ja det är tragiskt att va sjuk men kämpar varje dag. Kram
Ida

Anonym Z

Håller med vad som skrivits ovan. ^

Anonym

Det handlar ju inte bara om kalorier in o kalorier ut. Du känns väldigt tvångsmässig i ditt ätande. Vilket mycket väl kan bero på din vikt.
Det vet du inte om du inte testar att agera annorlunda.
Du behöver kanske hjälp med det. Svårt att veta vad som är rätt vikt och ätande när man varit sjuk så länge.

Svar: Har absolut tvång men jobbar med att bryta dom. Som igår då jag tog glass på "fel" tid tex Kram
Ida

Jennifer Queen

Åh så gott med glass :D

Svar: Ja verkligen!
Ida

Anonym

Håller med första kommentaren, läste din blogg för typ ett år sedan. Du var "glad" och hade hopp om livet till och från. Just nu när man själv har lite problem blir man bara deppig av att läsa här. Lösningen? Sluta läsa, såklart. Önskar dig all lycka i livet!

Anonym

Håller med första kommentaren, läste din blogg för typ ett år sedan. Du var "glad" och hade hopp om livet till och från. Just nu när man själv har lite problem blir man bara deppig av att läsa här. Lösningen? Sluta läsa, såklart. Önskar dig all lycka i livet!

Svar: Bara att sluta läsa. Ingen som tvingar dig att läsa. Kram
Ida

Anonym

Förstår att det måste va fett jobbigt att år efter år gå runt i samma hjulspår. Dina blogginlägg 2015 ser ut ungefär som nu.

Vad tror du själv det är som gör att du inte kommer vidare men många andra gjort det?
Har du reflekterat över det någon gång?

Svar: Jämför mig inte med andra. Alla har sin egen resa och sitt eget bagage. Alla behöver olika vård. Jag har fått avsluta många behandlingar innan jag varit frisk och då fallit igen. Sen har jag behövt annan terapi o inte bara fokus på mat o vikt
Ida

Camilla

Du kämpar på så bra Ida, du om någon är stark! ❤️ Fattar inte att många ska vara så elaka i sina kommentarer 😡 Dom kan väl sluta läsa din blogg om dom blir så irriterade!
Stor kram

Svar: Tack för stödet vännen ❤ Tycker jag får väldigt många negativa kommentarer. Jag kan ljuga o visa upp en glamorös sida o säga hur bra jag mår. Få fler läsare. Men varför? Vet andra som gör så men jag är ärlig. Frivilligt att läsa. Är man lättpåverkad så bör man avstå. Stor kram till dig ❤
Ida

Anonym

Fast Camilla; Man skriver väl blogg för att folk ska läsa och kommentera? Annars hade man kunnat skriva en dagbok..

De flesta kanske vill att det ska komma en förbättring snart efter att ha läst bloggen i flera år. För Idas skull! Och blir frustrerade som sjutton när det inte händer.
Det kan ju vara så att många faktiskt lider med henne..när hon hade kunnat ha det så mycket bättre!

Svar: Jag skriver mest för att få ur mig tankar och känslor. Det har skett förbättringar men de kanske ni bloggläsare inte ser.
Ida

Linda

Man får skriva vad man vill i ens egna blogg, om man inte sårar nån annan. Ida, du kämpar på. Jag vet precis hur du känner o mår. Man kan ha dåliga dagar som varar länge, o sen bra dagar som varar länge. Det är svårt att förstå för dom som inte vet nåt om ätstörningar. Kram.

Svar: Tack snälla du! Behövde verkligen höra nåt stöttande nu ❤❤
Ida

en annan anonym

Camilla, givetvis ska man aldrig vara elak eller fälla onödiga kommentarer som sårar. Tycker ingen av dessa kommentarer är elaka, utan snarare ger vi andra ett intryck av att vara frustrerade och oroliga. Man kan inte alltid spela med och smeka medhårs, utan ibland är det snällaste man kan göra att vara ärlig och be personen att söka hjälp. Att visa omsorg är att vara rak och tala om hur en person utifrån ser på situationen. Att vara destruktiv och fortsätta i samma hjulspår och bara må sämre och sämre är ju inget värdigt liv när vi alla vet att Ida kan må så mycket bättre bara hon ger sig fn på det. Men att då hålla tyst och bara säga bra, kämpa på ger ju inget för att komma vidare. Därför behövs ibland frågeställningar som "vad vill du med ditt liv? Hur vill du att det ska se ut om 10 år? Vad har du gjort de senaste åren men som inte kommit vidare medan andra gjort det? Kanske behövs mer hjälp?" osv. Tror du både du och Ida som är sjuka, måste förstå att vi är oroliga. Spg en kommentar som ida skrivit på en annan blogg att det är att bli helt frisk eller dö som gäller. Om nu ida inte lyckats bli frisk på så många år och mår sämre är det klart att vi blir oroliga! kram

Svar: Jag har sökt hjälp och står på kö. Sökt mer hjälp än jag skrivit om. Jag kämpar. Ni får väl tro att jag bara låter åren gå men så är det inte. Sjukt stolt över tt jag klarade av skolan ett år tex. Gjort framsteg som ni på bloggen ej ser. Kram
Ida

Anonym Z

Det handlar inte alls om att vara elak. Det är ju hemskt att Ida ska behöva må så här. Att bara skriva kram och hoppas att det blir bättre känns inte bra. Jag vet att BPD är svårt att hantera men snälla du....låt inte åren gå. Som det här med skolan. Du ville inte vara där (kände dig pressad, hade ångest, problem med vad andra sa om maten. Men nu när det är över så saknar du det. Nu blir du kanske arg på mig också som säger det här. Men jag menar väl.

Svar: Jag har sökt massa hjälp men inget går fort. Långa köer överallt. Kämpar så gott jag kan under tiden. Kalla det "låt åren gå" om du vill. Väntar på att börja dbt. Jo jag ville va på skolan. Älskade skolan. Men mådde dåligt ibland o det va då jag skrev så mesta tiden där va underbar 😀 Saknar det massor!
Ida

Anonym

Men om det skett förbättringar som du skriver är det ju kanon!

Svar: Ja!
Ida

Ingrid

Jag får känslan att du visst kommit framåt. Bara det att du började folkis var ju ett jättesteg framåt! Gav dig ut i okänd miljö bland människor du inte kände. Det är just så man kommer framåt! Min erfarenhet säger att ha ett sammanhang, att ha en plats i en social context, är a och o för att utvecklas (och må bra!). Finns det inte några andra vägar för dig att hamna i ett liknande sammanhang? Bli inte heller för nedslagen av att det känns jobbigt med maten. Det är kanske bara ett tecken på att ditt liv är i förändring och inte (!) står still. Så länge du tar dusten med tankarna. Känns som om du fått smak på livet efter året på skolan. Håll kvar vid det!!! Finns så många möjligheter. Du är värd så mkt bättre!

Svar: Ja att jag klarade av skolan va ett jättestort steg för mig. Flytta, ny miljö, nya människor och jag har gjort massa saker jag inte trodde jag skulle klara av. Stolt över mig själv! Tack snälla du!
Ida

Mia

Förstår att det är extra tungt när man inte har samma sammanhang längre. Hoppas verkligen att du får hjälp men också att du får tillfällen där allt är lite extra lätt och roligt. Det var väldigt bra jobbat med glassen. Ätstörningar är väldigt komplexa men ofta ser människor det som om det bara att äta och sen är det bra, jag tror att man samtidigt måste jobba med det bakomliggande, för när man mår bra så behöver man inte ätstörningen längre. Jag hoppas du får en bra vecka :)

Svar: Tack snälla! Precis så är det. Tänkte länge på om jag skulle ta glass eller inte. Sen tänkte jag länge på att jag hade ätit glass. Tar så mycket energi. Ångest innan och efter. Men det syns inte alltid. Nä, mår man bra så har man ingen ätstörning. Jag har ätstörningar för att jag inte kan hantera hur dåligt jag mår.
Stor kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress