För varje dag som går blir jag mer och mer beslutsam att verkligen gå in för att lämna ätstörningen. Att öka i vikt är EN del i detta men långt ifrån allt. Men utan en viktökning är det OMÖJLIGT att bli frisk eller att må bättre. Visst, viktuppgången får mig att må skit just i stunden och har oerhört svårt att acceptera en större kropp men jag känner att jag inte har något annat alternativ. Stannar jag kvar i ätstörningen kommer jag dö i förtid, förbli ensam, lida av massa tvång och ångest och vara ofri. Min kropp kommer aldrig klara av att göra sådant jag vill göra som vandra, cykla, bli gravid, skaffa hund, jobba, plugga, dejta mm. Jag tar hellre ångesten NU än när jag ligger på dödsbädden och ångrar att jag inte gjorde allt i min makt för att må bättre. Kanske blir jag aldrig helt frisk och fri men jag kan bli betydligt bättre och starkare! Jag orkar inte bry mig om att magen putar ut och låren går ihop. Jag orkar inte hata min kropp längre. Jag orkar inte motarbeta den längre. Jag vill ta hand om den och vara snäll mot den. Samarbeta och bli ett team ihop istället. Känner hur ångesten kommer bara av att skriva om detta. Är så rädd. Vad kommer hända? Hur kommer allt bli?
CykelStyre

Försök inte att grubbla allt för mycket över vad som ska hända. Sätt upp dina mål (som du gjort) och fundera ut hur du vill uppnå dessa. Ta det sedan bit för bit. Lev i stunden.
Påminn dig själv om vad som är sunt och bra för dig själv. Sen är jag helt övertygad om att din kroniska trötthet har en eller flera orsaker som inte direkt är knutet till ÄS, men indirekt kanske (medicinreaktion?). Där behöver du mer hjälp, bättre stöd, nya experter som kan hitta vad det är.
Stora kramar!

Svar: Försöker leva i stunden och inte måla fan på väggen! Svårt. Min trötthet är psykisk säger dom. Plus att min kropp är trött efter alla år som sjuk. Stor kram
Ida

Camilla

Jag är lika rädd som dig för själva viktökningen. Kommer bli så sjukt jobbigt 😔 Men det är något vi MÅSTE ta oss igenom. Det går inte att vara underviktig och bli frisk, det är helt omöjligt! Ska till capio på fredag för bedömningssamtal och studiebesök, sen verkar jag få komma dit rätt omgående. Skrämmande men ändå det jag behöver. Kramar

Svar: Ja vi behöver ta tjuren i hornen och göra det! Det blir aldrig rätt tillfälle. Vi skapar rätt tillfälle. Vi gör det tillsammans. Jag har redan börjat och det är sjukt läskigt men kommer aldrig kunna må bättre om jag inte gör detta nu. Så jag hoppar hur rädd jag än är. Stor kram och lycka till på fredag ❤
Ida

Asta

Ja!!!!! Ida! Ja! Du kommer att klara detta!!

Svar: Jaa nu jäklar! 😍
Ida

Bella

Det här kommer du att klara! Precis som du skriver är viktuppgång bara en del i tillfrisknandet, men en viktig sådan då det påverkar såväl kropp som psyke. Även om man inte tror det så blir psyket automatiskt friskare av viktuppgång då hjärnan får energi till att fungera som den ska.

Skrämmande, men det kommer att bli bra, det lovar jag. Jag själv låg på dödsbädden då min ätstörning var som värst, jag har en väldans tur som fortfarande lever. Nu har jag förvisso smalnat av något men utav helt andra anledningar än ätstörning, mitt psyke är (thank god) fortfarande friskt. Jag blev friskförklarad för lite mer än ett år sedan och jag kan lova dig att det är så mycket bättre än att vara sjuk.

Svar: Tack för stödet! Jo jag har varit normalviktig flera perioder under mina 18 år som sjuk. Även överviktig. Men i huvudet har jag aldrig varit frisk tyvärr :(
Ida

ISA

Heja heja! Som du skriver så går det inte att leva med en underviktig kropp, hur gärna man än skulle vilja. I allafall inte ett värdigt liv. Jag har ofta upplevt det som att viktuppgång är värre i tanken än när det väl sker. Alltså att man målar fan på väggen om hur hemskt det kommer vara, hur ful man kommer bli, hur jobbigt det kommer kännas och bla blabla, men sen när man väl är i *processen* är det inte exakt så farligt. Tycker jag :) kram!

Svar: Absolut är det så. Man förväntar sig det värsta men sen när man väl rycker av plåstret så brukar det gå bättre än förväntat. Visst är det jobbigt men man överlever. Kram
Ida

lilliskutt.blogg.se

Jag kan av egen erfarenhet säga att det är så totalt värt det att gå upp till normalvikt. Jag har varit normalviktig ca 5-6 månader och min kropps ork och styrka går inte att jämföra med hur det var innan. Man tror att man vet när man tagit sig upp ur det djupaste till en lite bättre nivå men det blir ännu bättre när man faktiskt har en helt frisk vikt. Jag gick upp väldigt fort i vikt och hade därför svårt att vänja mig vid den större kroppen, den kändes inte som min och jag var så arg och ledsen över att jag blev tjock av att gå upp i vikt medan alla andra blev normala och fortfarande var smala. Men jag vet nu att jag inte är tjock, jag kan tycka det fortfarande men jag inser att jag inte kan vara det och jag kan ibland till och med se att jag är normal. Så det kan ta tid att vänja sig men det innebär inte att det blir lättare av att dra ut på tiden. Det är bäst att försöka komma upp i normalvikt någorlunda snabbt så att man kan jobba med acceptansen för hur man ser ut som frisk. kram

Svar: Ja du har gjort ett enormt bra jobb med dig själv! Sen tar det tid innan man vänjer sig vid sin "nya" kropp. Men det kommer 😊 Jag har varit normalviktig flera perioder under mina 18 år som sjuk men ändå haft sjuka beteenden. Men kroppen har ju mått bättre iaf. Kram
Ida

Sofia

Jag tror på dig och du är stark ❤️ Svar på din kommentar: Jaa men det är verkligen jätte bra 😃 Du är säker på att det inte finns något sånt i närheten av dig? För jag tycker det är väldigt dåligt om det inte finns i närheten med tanke på att det är många som behöver sånt. Dock kan inte vem som helst få det, anledningen till att jag fick det från hela första början är för att jag även har funktionshinder ❤️

Svar: Tack snälla! Nej det finns inget sånt här. Kanske mest finns i storstäderna. Finns inte ens nån dagvård i närheten :(
Ida

Anonym

Word! 😊💪🏻

Svar: 💪❤
Ida

Anonym

Får jag fråga en sak? Du är ju också ensam med inte så bra ekonomi.
Och äter man eftwr matschema går det ju en hel del mat!
Har du tips på rätter som inte är så dyra? Vad brukar du laga till digsjälv?

Svar: Ja det blir en del mat. Jag brukar försöka köpa prisnedsatta varor och sånt som är halva priset på då det är kort datum. Sen är det smart att passa på att köpa när det är extrapris o bigpack så man kan frysa in. Göra storkok. Gillar även blodpudding och ärtsoppa man kan köpa på "korv". Väldigt billigt!
Ida

ellen

Heja dig ida, du kommer fixa det här!! <3

Svar: Tack vännen!
Ida

Anonym

Tack! Storkok är inte min grej då jag hatar att vara i köket..ärtsoppa tål jag inte.

Men blodpudding köper jag ibland. Superbilligt!

Svar: Böner, linser och rotfrukter brukar va billigt. Går ju göra grytor.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress