Shit va trött jag har varit idag! Somnade efter frukosten och efter lunchen. Blir nog en tidig kväll för mig trots att jag sovit på dagen. Känner mig så lat som vilar och inte gör nåt vettigt om dagarna. Bara äter, vilar och tar nån promenad. Men det får va så nu. Jag kämpar varje dag och det tar massa energi att leva med psykisk ohälsa. Inte konstigt man blir trött...
Jag läser om och ser många som lägger upp bilder på deras frukostar som ser ut som fyrverkerier. Smoothiebowls med mango, spenat, avokado, bär, granola, chiafrön, nötter mm. Det ser så ljuvligt gott ut! Många äter barbells proteinbars och jag skulle vilja testa nån. Även propud glass. Men allt detta är så förbannat dyrt! Önskar verkligen att jag kunde köpa det jag vill ha och behöver ha. Kan omöjligt köpa så dyr glass, bars eller dyra fröer. Så tråkigt 😦 Vill exprimentera i köket, det är kul. Vill kunna köpa ekologiskt och fairtrade. Kollade på en granola i affären idag som såg såå god ut men den kostade 44 spänn 😲 Det är mycket pengar för mig. Jag klarar mig men vore så skönt att kunna köpa det JAG vill ha nån gång och inte alltid behöva ta det billigaste alternativet.
Anonym

Bästa granolan gör du själv, och chiafrö är inte så dyrt. Finns större påsar på tex ö&b eller ICAs egna när det är extrapris. Just dom använder man så små mängder av. Men proteinbars är inte speciellt nyttigare än vanligt godis, bara lite mer kemikalier och mindre riktigt socker. Så det kan man gott vara utan. Men förstår känslan. Har vart student & singel och det var dyrt 😵😊 kram

Svar: Har gjort granola ibland men blir inte lika gott... Proteinbar äter jag aldrig för är så dyrt o inte speciellt gott ändå 😉
Ida

Amanda

Det är verkligen gott med smoothiebowls, men är så lat så jag brukar ta vanlig müsli på toppen och skiva banan! Inte lika fint och lika super super gott men fortfarande jättegott <3

Svar: Du är inte lat som gör så! Låter super ju 😃 Älskar vanlig müsli, banan o yoghurt! Enkelt o gott 😀
Ida

Anonym

Tycker all denna mat som visas på instagram är så sjukt överskattad.
Bars smakar verkligen INTE gott. Underlig konsistens och konstgjort. Så funderar ibland på om de som äter sådant har bantat bort sina smaklökar;)

Smoothiebowls är ju egentligen en vanlig smoothie, vilket kan vara gott ,men är också väldigt surt.

Men smaken är som baken!

Svar: Haha ja jag håller med! Jag har smakat på EN bar en gång och den va vidrig! Inget jag längtar efter precis. Men önskar jag kunde köpa ost och annat jag älskar.
Ida

Anonym

Du känns så ensam ! Jag ser aldrig du skriver något om äkta vänner !! Du kunde skriva om vänner på skolan men det är inte samma sak dom går ju vidare efter skolan med sitt .. Kram

Svar: Är ganska ensam efter alla år av sjukdom. Inget jag döljer.
Ida

Jenny

Brukar göra billig smoothiebowl som inte är så lyxig men en vanlig smoothie på mjölk, banan och Ica basic fryst bär och sen den billigaste muslin på, kokos (den man bakar med) och russin 😂 Har inte mycket pengar heller men får försöka fixa lite ändå. Kram

Svar: Ja man kan göra goda saker som inte kostar skjortan 😀
Ida

Bella

Haha ja du fy sjutton, alla dessa hypeade granolor är galet dyra.Tur att man själv inte vuxit upp mentalt än och föredrar chokladflingor ;) Och angående barebells proteinbars - köp dom inte. Det är på riktigt bland det vidrigaste jag ätit, lurade även i min mor en och den grimasen kommer jag aldrig glömma.

Svar: Hahaha 😂 Svindyrt med granola! Åt Start som barn och älskar det men inte vågat mig på det på länge då det är som en drog för mig med sånt... Pauluns granola och renee woltaires granola är löjligt dyra. Nä jag får köpa billig müsli 😉 Trodde dom där barsen va jättegoda 😮 Ser så många som typ alltid äter dom och skriver att dom smakar gudomligt! Fast då har dom inte käkat en hederlig snickers kanske 😉
Ida

Anonym

Jag är som du så inihelskotta trött efter fleråring anorexi. Samtidigt läser jag om de som varit sjuka lika länge men har ett piggt och fungerande liv idag.
Funderar du nånsin på om du gör nått fel med maten idag? Om du kan göra mer för att bli pigg?

Det gör jag.. kan inte släppa det och blir helt förstörd i psyket av allt grubblande.
Jag måste ju göra nått fel eftersom jag är så satans trött dygnet runt?:(

Svar: Allt handlar ju inte om kosten. Det är mycket psykisk trötthet när man varit sjuk länge. Mental trötthet. Vet inte hur din vardag ser ut idag. Har du en sund vikt? Äter du allsidigt, regelbundet och tillräckligt? Hur ser dina sovvanor ut? Sysselsättning? Är du deprimerad? Mycket spelar in. Stor kram till dig ❤
Ida

Lovisa

Smoothiebowls verkar supergott! Har aldrig provat laga någon dock! :)

Svar: Ja det ser så läckert ut 😀
Ida

Anonym

Jo säkert..fast det låter ibland på vissa som att allt löste sig bara de åt tillräckligt. Att energin kom tillbaka att man slapp mjölksyran i musklerna etc etc.

Men jag har en sund vikt och äter någorlunda regelbundet av allt.

Svar: Tror många målar upp en bild som inte är sann tyvärr. Sen beror det på hur länge man varit sjuk tror jag. Räcker inte med att äta bra så kommer energin tillbaka. Jag blir oftast tröttare när jag ökar maten. En period iaf. Håll ut. Tror det vänder. Kram
Ida

Anonym

Bananer och frysta jordgubbar är billigt och en bra grund, sjukt trött på alla som har pintparty varje dag, det enda man ser nu för tiden är hinkar av ben & Jerry och innan dem ätit det har dem gnällt över ett riskorn för mkt till lunchen men har inga problem att dra i sig en hel B & J. Proteinbars är sjukt dyra men är lätta att göra själv. Ett tips är att köpa säsongens frukter och bär! Det kan vara ngt att se fram emot som lättar depressionen, funkade för mig

Svar: Köpte ett stort paket frysta jordgubbar på Lidl faktiskt! Inte råd med färska :( Alla dess pintpartyn är jag så less på. På ALLA recoverykonton visas det upp massa B&J, men vem säger att man ska äta det för att bli frisk? Bara för att man kan äta glass betyder det inte att man är frisk eller i recovery. Vissa har lättare att äta glass än mat så blir lätt missvisande. Sen hur alla har råd med ben and jerrys och bars mm förstår jag inte. Jag köper lösgodis ist för bars, godare o billigare 😉
Ida

A

Till kommentaren ovan;
Håller SÅ med. Ännu ett bevis på att man sätter ätstörningen i huvudet själv och att man påverkas av andra väldigt mycket.

Emelie Js

Ser verkligen helt underbart gott ut!! <3 Vad duktig du är på att dekorera, kram!

Svar: Är en lånad bild. Men visst ser det läckert ut ☺
Ida

elin

Mums så gott det där såg ut! Hoppas du får en toppen bra kväll!<3

Svar: Ja eller hur 😃 Mums!
Ida

Maria

Jag brukar också känna mig lat då jag inte gör så mycket om dagarna. De senaste dagarna har jag sovit jätte mycket. Men precis som du skriver så tar det väldigt mycket kraft och ork att hela tiden kämpa med psykisk ohälsa. Så vila med gott samvete, du jobbar mer än 100% med dig själv.

Svar: Ja det tar mer kraft än folk förstår. Är ett jävla jobb. Ska försöka att inte ha dåligt samvete över att jag vilar. Kram
Ida

Emmy

Fortsätt du att vila så länge kroppen säger att den vill det! :) Den där smoothien såg ju himla god ut, men är oftast finare att titta på och godare att äta hederlig yoghurt ;)

Svar: Ja jag försöker vila utan att få dåligt samvete över det. Behöver vila o reparera kroppen.Ja det ser ju sååå gott ut men kanske ser godare ut än det är 😉
Ida

Cilla

Så innerligt trött på alla smoothiebowls, har blivit ett irritationsmoment. Förstår att alla vill göra och lägga upp för att det är en "inne grej" just nu men hallå!! Haha.. sjukt jobbigt att behöva tänka på varenda krona. Längtar tills jag är så pass bra så man kan börja jobba igen och kunna slänga ner varor utan att få ångest över hur man ska klara sig. Att inte ha pengar skapar ju bara det en massa ångest. Har gjort granola själv en gång och det blev supergott, kanske var ditt recept inte bra? Jag hade honung på och sen russin vilket gjorde granolan söt. :)

Svar: Jag önskar jag orkade jobba o tjäna egna pengar. Kunna handla det jag vill och unna mig lite nya kläder. Saknar att shoppa. Mår bra av nya snygga kläder men ger bara ångest att handla nu. Ja smoothiebowls och pintpartyn är "inne". Jag äter inget av det.
Åh har du recept på granolan?
Kram
Ida

Anonym

Jag tror i många fall att det löser sig med att öka på maten för mer energi. Inte att de målar upp en falsk bild.
Varför skulle man göra det?

Svar: Hur menar du nu? Hänger inte med
Ida

Ninna

Smoothiebowlen ser läcker ut har du själv gjort den? Som många redan sa billigt kan det göras inte behövs det superfoods(maca, chia, spirulina..)till det. Har du kollat köpa via nätet? tex. gymgrossisten.se har ofta på rea proteinprodukter. Utan klarar man sig nog men förstår också att du är sugen att testa. Proteinbars kan göra själv också hemma billigt Ingredienser:
15 dadlar
1 banan
1 1/2 dl kvark
1 dl mjölk
1 dl äggvita
1 1/2 dl havregryn
1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver
Sätt ugnen på 200 grader. Mixa alla ingredienser i en matberedare tills det är ordentligt blandat. Häll upp smeten i en bakplåtspappersklädd form (sklicka skålen) och ställ in i ugnen runt 20 minuter. Ta ut och låt svalva innan du lossar kakan från pappret och skär den i bitar. Förvara i kylen eller frysen
Annan enkel billig tips är mixa ihop 200g torkade dadlar/aprikos/plommon, 100g mandelmjöl och eventuellt lite havregryn så får du "utan ugn" bars.
kanske var till hjälp?testa gärna

Svar: Tack för receptet ☺ Låter gott!
Ida

Anonym

Ja verkar som att många har hutlösa summor att spendera på märkeskläder, shopping och "nyttughetsmat". Man undrar var de får pengarna från när de flesta som skriver antingen pluggar eller är sjukskrivna? Då många är yngre människor så gissar jag på at deras föräldrar betalar det mesta. Idag verkar många vara curlade och får allt de pekar på, t o m lägenheter köps! Helt sjukt!

Svar: Ja de flesta bor ju hemma his sina föräldrar. Då står dom för myckeet av kostnaderna tror jag. Vissa kanske betalar lite själva. Stor skillnad att leva ensam med egen lägenhet o va sjukskriven/sjukpensionär. Finns inga chanser i världen att man har råd att köpa kläder eller bars/ben and jerrys då.
Ida

Anonym

Viss hjälp kan dock vara befogad tycker jag, tex matfrågan och särskilt om personen har matproblem. Då är det ju extra viktigt att pengarna läggs på mat. Får du någon som helst hjälp av din mamma eller pappa? Kan du ventilera dina dilemman med nån v dem?

Svar: Pappa är död och mamma pensionär. Blir mycket pengar på mat men ångest över att handla varje gång o tänker att jag kan skippa köpa ost, nötter, bär mm och äta gröt istället.
Ida

Kristina

Ska du lägga pengar på något är det ju inte propudglass i alla fall. Det är helt okej, men liksom, vill man äta glass - ät glass.

Svar: Nej jag har aldrig råd med det. Lägger pengar på riktig mat. Hade jag haft mer pengar kunde jag unnat mig glass. Men maten måste gå först.
Ida

Kristina

Ja, självklart. Men om du känner att du har något över ibland finns det ju billigare glass än typ BJS som faktiskt är riktigt god. Triumf och Sia tycker jag är gott. :) Go for that yumminess.

Svar: Jag gillar GB:s glass faktiskt ☺ Men mest Hägendaz eller Cart'dor 😃
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress