Hej!
Jag har avnjutit min lunch på balkongen idag. Underbart! Tog även kaffe och kaka där efteråt :) Måste alltid ha nåt sött efter maten, känns så jävla tomt annars. Nån som är likadan? Idag blev det en chokladkaka med smak av arrac. Älskar arracsbollar, dammsugare och annat med arrac i :) Igår va jag och mamma och plockade jordgubbar så nu har jag en del i frysen så jag klarar mig ett tag :)
Annars har jag mycket jag vill skriva om. Bal relationer, känslor och sex. Känns som ingen vågar blogga om sex för det är tabu eller sånt man "inte ska prata om". Men fuck normer säger jag! Det är viktigt att prata om detta ämne då det påverkar alla på olika sätt. Har ibland funderat på att läsa sexologi, tycker det är intressant. Speciellt tabu är det att prata om att man inte har sexlust. För det "ska" man ju ha! Men lider man av depression tex så är det inte sällan som lusten försvinner. Även vissa mediciner gör att man tappar lusten och förmågan att få orgasm. Att leva i svält påverkar även det sexlusten radikalt. Hormoner försvinner, slemhinnor torkar ut och mensen kan försvinna. Att tänka på sex när man är sjuk är inte vanligt. Man har fullt upp med att överleva liksom. Kroppen stänger ner alla funktioner som absolut inte är livsviktiga. Sexlust är inte livsviktigt. Inte heller mens. Huvudsakligen fokuserar kroppen på att hjärtat ska slå och att man ska hålla temperaturen uppe. Jag har skämts många gånger när min lust försvunnit. Att berätta för en kille att jag inte har någon lust är jobbigt. De flesta förstår inte. Men ju bättre man mår och ju sundare kroppen blir (sund som i frisk vikt och bra ätande) desto mer lust återvänder. Vill bara säga till alla där ute som saknar lust att DET GÖR INGENTING! Ställ inte upp på sex bara för den andres skull. Jag har gjort det många gånger och det är inte bra. Nej, ha bara sex om ni själva vill det. Kan inte killen eller tjejen ta att ni inte har lust så är det faktiskt ingen bra person. Finns mycket man kan göra som inte innebär omslutande/penetrerande sex. Man kan mysa ändå liksom. Och kom ihåg att lusten inte behöver vara borta för alltid. Den kommer oftast tillbaka när man/kroppen mår bättre. Sen är det inte alla som gillar sex och avstår det pga det men det är en helt annan sak. Tappar ni lusten när ni mår dåligt, är stressade eller tar mediciner?
När en ser ut såhär (jag för 2 år sedan) och mår skit både fysiskt och psykiskt så har man NOLL lust! Det är helt omöjligt!
Anonym

Men oj! Är det från nu? Snälla sök äthjälp

Svar: Nej en gammal bild.
Ida

Linda

OJ, är detta nu? Jösses du måste ju verkligen få hjälp för din ätstöring, men förmodar att du redan har det?
Svar: Vi hade det fantastiskt roligt på The Reef, uppdatering kommer ;)

Svar: Nej detta va för 2 år sedan. Du kan va lugn. Har fått vård i 18 år. Är inte frisk än men mycket bättre.
Ida

A

Men det är väl en gammal bild tror jag?
Men ja ätstörningen tar allt. Och man blir dessutom så korkad så man tror på riktigt att man är asexuell.
Det trodde jag länge.
Tills jag började äta ALLT! fett, kolhydrater och protein.
Jäklar asså! Då blev det fart på bruttan:p
Trodde verkligen inte jag kunde känna så alls. Men det är ju en helt ny värld som öppnas:p

När man är underviktig eller underäter finns ju inte den. Man vet inte varför man kämpar utan det är bara jobbigt.
Det är därför vikten är viktig i ätstörnibgsbehandling!
Otroligt viktig.



Svar: Ja det är en gammal bild. Från 2015. Ser absolut inte ut så nu som tur är! Ja när kroppen får sitt så händer det grejer. Sen påverkar mediciner också tyvärr.
Ida

D

<3 fina ida <3
du är klok som en bok :)
är såklart olika för alla men närhet är så mycket viktigare än sex, tycker i alla fall jag.
gött med jordgubbar! finns typ inget bättre :)
önskar du fick bli frisk någon gång <3 massor med kramar!!!!!

Svar: Detta är en gammal bild. 2 år sedan. Mår mycket bättre nu men lusten kan skifta mycket ändå. Håller med om att närhet är såå mycket viktigare än sex. Tack fina du ❤
Ida

Becca

Helt rätt! När jag var sjuk i anorexin så hade jag ingen lust men "ställde upp" ändå ibland med min dåvarande pojkvän. Och nu i efterhand så förstår jag verkligen hur fel det var. För man ska inte göra något som man inte egentligen vill bara för den andres skull.

Svar: Det är så lätt att det blir så. För man får dåligt samvete när lusten försvinner. Men vi ska inte göra sånt vi inte vill! Detta är en gammal bild på mig vill jag förtydliga.
Kram
Ida

Anonym

Om de är en aktuell bild. Så sök hjälp. Du se helt slut ut. Bamse kraaaaam

Anonym

Om de är en aktuell bild. Så sök hjälp. Du se helt slut ut. Bamse kraaaaam

Svar: Nej nej en gammal bild
Ida

Camilla

För mig har ätstörningen sabbat min sexlust men även den antideppresiva medicin. Man för försök se att det blir bättre. Eller hur? Hur mår du?
Kramar

Svar: Hoppas det blir bättre för oss båda! Jag mår okej. Vet inte riktigt hur jag mår. Kämpar och försöker stå ut i kroppen. Hur mår du? 😘
Ida

Camilla

Kämpar på jag med men är väl inge bra. Men en viktuppgång kommer aldrig att kännas bra hur man än gör. Går upp enligt riktlinjerna även om jag m tycker att det går för fort då jag ändå inte äter så mycket. Styrkekramar ❤️

Svar: Bra att du fortsätter framåt trots allt obehag ❤💪 Det kommer bli bättre, är säkert på det! Stor kram till dig ❤
Ida

Anonym

Åh jo! En viktuppgång KAN kännas bra! När man bestämt dig för att bli frisk och börja leva så är viktuppgången något som tillslut känns bra! Man inser hur mycket mer i livet man får tillbaks och för varje kg man får så får man också livet tillbaka. Ens tankar känslor och intressen återkommeroch det bästa att man blir lite mer normalt. Sånt spärra betyder något som familj kille vänner intressen mm tar allt större plats och ätstörningen allt mindre plats. 😘

Svar: Ja så kan det absolut vara 😃 Kan ändå vara svårt att hantera hur kroppen förändras. Tycker jag iaf. Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress