5 augusti 2017

PRIDE BEHÖVS

Allmänt

Gokväll! Är visst lördag idag enligt kalendern men för mig känns det som vilken dag som helst. Saknar känslan av vardag och helg. Men det va inte det jag skulle skriva om nu.
I veckan som gått har det ju varit Pride i Stockholm (tror inte nån missat det) och jag fullkomligt ÄLSKAR pride!!! Denna vecka behövs verkligen ❤💙💚💛💜 Att de som är förtryckta i samhället får en alldeles egen vecka där kärleken står i centrum är bara såå härligt! För även om Sverige är ett land som kommit långt i hbtq frågorna så är vi långt ifrån i mål. De som sticker ut och inte följer normen blir utstötta, mobbade, nedslagna och spottade på. Detta är något jag själv upplevt då jag va tillsammans med en tjej. Vi jobbade på pride en sommar och det va så underbara människor där 😃 Varma, kärleksfulla, öppna. Men när vi lämnade pride-området rådde en annan miljö. Vi blev tillsagda att ta av oss våra pridetröjor och armband och inte hålla varandra i handen eller pussas utanför området. Det fanns risk för att bli nedslagna. Det är SÅ SJUKT!!! Hur kan någon slå ner en annan för att hen öppet visar sin kärlek? Kommer aldrig förstå mig på homo/trans/queerfobi. Kärlek är ju det finaste som finns på jorden ❤ Oavsett vilket kön man dras till. Jag har själv blivit utslängd från ett café för att jag och en tjej höll om varandra och pussades där. Fått många sneda blickar på mig när jag gått hand i hand med tjejer. Jag har varit kär i ett par tjejer genom mitt liv. Skäms inte för det. Vi får aldrig ge upp kampen om att alla ska behandlas lika oavsett sexuell läggning. Alla ska visas respekt. Därför behövs pride. För vi är inte där än. Har du varit på pride? Hur ser du på pride och hbtq-rörelsen? Tycker du pride behövs eller bara att det är ett fjolligt jippo? Intressant att höra din åsikt!
Krister

Pride behövs men inte i Stockholms innerstad.

Svar: Var tycker du pride skulle hålla hus?
Ida

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Denna veckan är så viktig!

Svar: Ja absolut!
Ida

Krister

Järva.

Svar: För att?
Ida

Linda

Så bra vecka!

Svar: Ja den behövs!
Ida

Bella

Tycker att det är en viktig vecka! Och jag tycker faktiskt att det är bra att den hålls i Stockholms centrum, för att dra till sig så mycket uppmärksamhet som möjligt. Budskapet är viktigt!

Svar: Ja oerhört viktigt! En gång per år kan det allt få ta upp Stockholms stad 😍
Ida

corneliaeriksson.blogg.se

Vill verkligen åka och se/gå Pride någon gång, det verkar vara så himla härlig stämning trots det viktiga budskapet. Glädje!

Svar: Tycker jag verkligen att du ska göra 😃 Är så mycket glädje!!
Ida

ellen

Pride behövs men egentligen tycker jag att inte att den borde behövas eftersom enligt mig ska det inte spela någon roll vilken typ av kärlek det handlar om eftersom kärleken alltid är störst av allt oavsett om det är kärlek mellan två personer av olika eller samma kön. Är pridevecka här i stan v 33 och tänker faktiskt gå i paraden just för att jag tycker att budskapet är viktigt.

Svar: Åh va kul att gå i paraden 😃 Skulle jag med gjort om det anordnades här!
Ida

AM

Det är sååå bra att pride gör alla event och parader!

Svar: Ja verkligen!!!!!
Ida

Felicia

Håller med, det behövs verkligen och är jätteviktigt att uppmärksamma också :). Love is love!

Svar: Ja kärlek är kärlek 😍
Ida

Meg

Jag tycker Pride är en jätterolig tillställning, men det är synd att den skall behövas, för man tycker ju att alla ska få älska vem man vill alla veckor om året. Tycker att det är trist med folk som har en så förlegad människosyn som skall hålla på och lägga sig i andras business, liksom... låt folk vara. Här på Irland där jag bor är det extra märkbart att det är den äldre *religiösa* generationen som alltid ska ha en negativ åsikt om det, de yngre är mycket mer open-minded.

Svar: Ja det ska inte behövas egentligen. Tycker nog att det är så här i sverige med. De äldre som är mest homofobiska. De som är unga idag är mer vana vid att folk är gay, bi eller trans.
Ida

Asylmamma

Jag tror också att Pride behövs även om jag inte kan fatta hbtq-fobin. Varför är man rädd för kärlek? Det finns liksom krig, var rädd för det istället....

Svar: Nej jag fattar inte vad folk är rädda för? Eller är det kanske avundsjuka i botten? Vet inte.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress