24 augusti 2016

Jobbig matsituation!

Allmänt

Asså detta med maten är komplicerat. Jag äter alla måltider här. Betalar ändå för det liksom. Men vid matbordet pratas det en del om vad saker och ting innehåller, vad som är nyttigt och inte. Idag sa många att maten va äcklig vilket jag verkligen inte tyckte. Älskar kikätrtsgryta med jasmineris 😊 Inte så kul när folk sitter och säger att det smakar skit.
Sen är det en tjej som bara tittar på när vi äter för "hon är aldrig hungrig på kvällarna" säger hon. Jag har sjukt svårt att sitta bredvid nån som bara sitter och tittar på när jag äter. Äs skriker att jag inte heller behöver äta. Att jag är misslyckad och dålig som äter. Känner mig tjock. Finns ett gym på skolan men aldrig varit där. Finns mest hantlar och sånt där. Känner att jag borde träna. Så många borden. Men orkar inte. Kanske är jag lat? Orkade inte med hela skoldagen idag heller. Så trött o många tankar och ångest. Önskar jag kunde släppa allt som har med mat och kropp att göra. Bara va. Kunna fokusera 100% på annat. Vill inte va sjuk längre. Hur fan ska jag få bort mina tankar? Hur fan ska jag kunna tycka om min kropp? Hur ska jag kunna acceptera att jag förmodligen behöver öka mer i vikt? Hur ska jag handskas med alla som hoppar över måltider? Alla kommentarer om att myslin jag äter innehåller socker? Riktigt tufft att vara här av olika anledningar. Nu hänger vi ett gäng i soffan och ser på "sällskapsresan" haha 😀
Anonym

Om de vet att du har problem med mat så tycker jag du kan säga att såna kommentarer påverkar negativt. Och om de inte vet kanske du kan säga något om att det är så tråkigt och negativt allmänt att prata om vad mat innehåller eller om den är bra, att var och en mår bra av olika saker och att det finns roligare saker att prata om.
Angående gymmet hade jag nog förträngt att det finns ett tag, tills du orkar större delen av lektionerna i alla fall. Bestäm typ att du inte ska överväga att träna där tex närmaste månaden, sen kan du ta nytt beslut utifrån hur du mår mm.

Svar: Jag ska avvakta med gym. Orkar inte med det nu. Håller med om att snack om bantning mm är negativt för alla. Finns ju massa annat kul att prata om liksom
Ida

Ola

Lat är nog någonting du inte är. Det måste ta en sådan fruktansvärd press för dig att vara där och det är en enorm svårighet att acceptera att vi är den vi är istället för att vara den vi vill vara.

Det finns massvis av saker som borde göras, men bara för att det är borde så blir det inte till måste. Allting behövs inte göras på en gång.

Svar: Tack! Det är riktigt tufft att va där . Tar mycket energi. Men är kul också. Skulle behöva sänka kraven på mig själv. Kram
Ida

Asta

Man kan inte gå från ingenting till att göra ALLT. Ge dig själv some credit! :-)
Gör så gott du kan. Man måste inte alls göra ditt eller datt. Så tat' lugnt.

En sak i taget.

💛💛

Svar: Tack jag försöker 😍
Ida

Alex

Det där med mat i kollektivt boende e skitjobbigt. När jag har bott med andra har jag ätit på mitt rum ensam.
Kan INTE rekomendera det. Då blir man snabbt utanför..
Har extremt svårt att äta med andra:(

Svar: Jag äter alla måltider med andra. På gott och ont.
Ida

Alex

Vet. Folk kan inte hålla käft! Så är det överallt. Tyvärr..
Får kommentarer om att jag äter för lite...o sen för mycket. Och alla som går på diet.
Ibland klarar jag fighten..ibland orkar jag bara inte.


Svar: Så jobbigt!
Ida

Rebecca

Åh fy vad jobbigt att de ska kommentera sådana saker. Personligen tycker jag att om man inte tycker maten smakar gott så kan man hålla det för sig själv och hålla god min ändå. Och jag förstår verkligen att det samtalsämnet blir väldigt triggande och likadant när andra inte äter. Jag har själv haft stora problem med det att äta mer än andra. Men vet du vad Ida? Du ska äta för DIN skull! Din kropp behöver näringen och du ska bli frisk för din skull. Fortsätt kämpa på så ska du se att det snart blir lättare. De som inte äter lär inte må särskilt bra av det, åtminstone inte i det långa loppet. Det har jag allt lärt mig av alla år med ätstörning. Många styrkekramar till dig fina <3

Svar: Ja det är jobbigt att lyssna på. Försöker fokusera på vad jag behöver och inte påverkas av andras val/kommentarer men ät svårt. Jag vet ju att inget blir bättre av att dra ner på maten. Kram
Ida

Classy

Men gud vad jobbigt, hur gamla är dem egentligen? Sådär höll man på och dissa maten när man var typ 13 år. Vuxna fjortisar kallar vi dem!

Svar: Eller hur? Så störande och löjligt! Ska försöka att inte bry mig. Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress