Senast idag fick jag höra att jag ser väldigt "pigg och fräsch" ut. Att jag ser ut att må bra rent fysiskt. Tänk vad ytan kan luras. Ytan säger verkligen INGENTING om insidan. Det är som med hus. De kan se vackra ut och ha en fin trädgård men bakom de välputsade väggarna kan det vara kaos. Men vem ser det?
Att få höra att jag ser frisk och fräsch ut fysiskt ska jag väl ta som en komplimang antar jag. Men det kan jag inte. Känns bara jobbigt att höra faktiskt. Känner ju att vikten har ökat vilket är bra men jag mår allt annat än bra. Min ångest är så stark att jag mår illa, är yr och det bränner bakom ögonlocken konstant. Måste be om något ångestdämpande imorgon när jag ska till psyk. Det va min terapeut som föreslog det från början för att jag inte skulle behöva ha det så jobbigt som jag har det nu. Ville inte ta medicin för har ju precis lyckats sluta med en. Men känner att detta är ohållbart. Min vardag präglas av ångest och jag är arg och irriterad vilket jag inte vill vara. Jag står inte ut. Blir alltid så här. Kroppen mår bättre men jag mår sämre. Så jävla orättvist! Nån som känner igen det?
Mia

Jag känner som du, vill ju inte se sjuk ut, men när människor säger att man ser ut att må bättre, och man inte gör det på insidan så känns det vidrigt. Alla verkar förknippa ett bra måeende, med en växande kropp typ.
Det ger liksom dubbla budskap tycker jag, speciellt om man har svårt att ta det som just komplimanger....vilket de antagligen menar.
Kram Mia

Svar: Exakt! Blir kaos i huvudet. Mår skit men folk blir glada för det ser ut som jag mår bättre. Utsidan säger inget om hur man mår. Kram ❤
Ida

Lina

Ja så var det här med förr....men jag höll ut och vägrade medicin. För jag visste att tar jag inte mig igenom det så när? Åren försvinner och skulle jag börja leva så var jag ju tvungen att ta tag i det. Och det går! Klart jag mådde dåligt minst sagt...men bara hålla ut för hur ska man annars kunna klara sig genom livet? Med mediciner eller kunna hantera det? Valde hantera. Så värt det! Du kan också❤ tänk vad du skrev tidigare om vad mycket skit du stoppar i dig och att du minsann aldrig ville göra det igen. Och nu vill du det? Klart du kan må bra och ta det som en komplimang att du ser fräsch ut. Även om du vet att du mår dåligt så vill man ju inte att det ska synas? Tror det är gamla ärstörda tankar som spökar då en ätstörning vill att man ska se sjuk ut. Men en normal människa vill ju alltid se frisk ut. Även om man mår dåligt ❤

Svar: Blir isf behovsmedicin. Inget jag kommer ta varje dag utan endast när det är som värst. Men får se. Jag kämpar på ❤
Ida

ninna

synd att höramig gårdet tvärttom kroppenmår bättre jag mar också inuti men det är individuellt Vad tror du det beror på?komplimang är fint att du får ta det positivt.ävem om svårt.tacka för det.int kanske menade din kropp utan hår smink etc?du ärvacker.

Svar: Vet inte. Känner mer när jag ger kroppen bra med näring. Stänger inte av liksom. Tar inte ut min ångest på maten o då måste den ut någon annanstans.
Ida

Camilla

Jag tänker att det är selfcompassion att ta ångestlindrande vid behov. Du kämpar tillräckligt och man orkar inte vara stark 24/7 var snäll mot dig själv fina du ❤️ Massa kramar

Svar: Sant. Orkar inte kämpa 24/7. Funderar på passionsblomma som sägs lindra ångest. Får se :) Stor kram
Ida

Anonym

Kan det inte vara skönt o höra att du ger din kropp korrekt med näring så du ser fräsch ut?
Sen är ju vikten en helt annan sak. Att eu underviktig skadar din hälsa. Men det vet du ju. Du behöver mer än stå stilla i vikt. Alltid ta det lilla extra.

Svar: Absolut ☺
Ida

ISA

Jag har aldrig förstått det där med att inte vilja höra att man ser fräsch ut.. vet att det är vanligt men i min värld är inte "pigg och fräsch" automatiskt förknippat med att man måste ha gått upp i vikt (som många andra verkar tro). Det handlar väl om vilken energi man verkar utstråla, färg i ansiktet, pigghet i ögon osv. Väljer det tusen gånger hellre än att folk kollar på en, tänker att man ser riktigt sliten/sjuk ut och tycker synd om en. Vill verkligen aldrig igen ha den offerstämpeln.. Känns som kunskapen om psykisk ohälsa ökat så mycket nu in general att de flesta fattar att man kan må dåligt trots snygg.

Svar: Jag blir glad av att höra att nån tycker jag ser pigg och fräsch ut. Bara det att de som säger detta tror att jag mår så mycket bättre och orkar mer än jag gör. Men självklart tusen gånger hellre komplimanger än att nån tycker jag ser sjuk ut. Blev bara väldigt jobbigt i stunden pga vissa omständigheter.
Ida

Mathilda

Det är ju verkligen en komplimang! <3

Svar:
Ida

Olivia

Lina och isa har sååå rätt. Alla vill ju se friska ut, vem vill se sjuk ut? Blek, undernärd och dålig det skrämmer ju iväg folk och det vill du väl inte? Du ska ju locka till dig partners så du kan bli mamma nångång ❤

Svar: Känns som det blev ett missförstånd. Jag VILL se fräsch ut ☺ Va mer känslan av att x trodde jag mådde bra när jag såg ut att må bra. Jag mådde fruktansvärt dåligt. Kul med komplimanger men det yttre speglar inte alltid det inre. Va det jag ville få fram. Kram ❤
Ida

Netti Starby

Jag känner så väl igen mig och skrev faktiskt om det tidigare idag. Viktigt ämne! Kramis

Svar: Åh ska in o läsa 😘😘
Ida

Matilda Berlin

Sant, du kanske inte känner det på insidan. Men vet du vad?? Du har slutat med din medicin vännen, glöm inte det!! Du är starkarw och även bättre på insidan. Nu ska du bara lyckas kicka dina inre demoners ass med! Och det fixar du! Kram finaste <3

Svar: Men TACK!! Behöver all pepp jag kan få nu. Glömmer lätt att jag nyss nollat medicinen efter över 16 år.. sånt sätter spår. Stora kramar!
Ida

Mia

Visst vill jag se pigg, frisk och fräsch ut, men människor förknippar det (för min egen del) med att må bra.Jag gör dock inget för att se "sjuk" ut som vissa verkar tro. Vi har alla olika åsikter och bördor att bära, det finns inget "rätt" eller "fel", vi är alla olika. Ang. vid behovsmedicin så följ din instinkt, och gör det som känns bäst för dig. Du har redan gjort ett jättejobb med att sluta med de antidepressiva, att då få hjälp med att stå ut i extra jobbiga situationer är inget fel. Kram Mia

Svar: Precis så! Att bara för att jag ser frisk och pigg ut så betyder det inte att jag mår bra och orkar med det som folk tror att jag orkar med. Jag vill såklart inte se sjuk ut, det kanske missuppfattades som det men va inte så jag menade. Stor kram till dig Mia!
Ida

Mia

Nej jag förstod vad du menade, kände bara att jag kanske var otydlig med vad jag sa;) Precis så känner jag Ang. Tröttheten man ständigt bär på att människor har svårt att acceptera att man inte orkar allt...Sen när man sätter gränser då blir de nästan stötta av det. Stora Påskkramar till dig!

Allt oviktigt

Bra att du tackar ja till medicin. Behöver man behovsmedicin eller medicin varje dag så är det så. Finns ingen mening med att ha det svårare än det behöver vara.
Pigg och fräsch ser jag aldrig ut att vara så det problemet har jag inte=)

Svar: Nä jag orkar kämpa och stå ut till en viss gräns. Men nu har det varit överjävligt! Haha jodå det tror jag säkert du är ibland 😊
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress