31 augusti 2018

På botten

Allmänt

Godmorgon!
Sitter och äter frukost. Regn och 14 grader ute. Ruggigt men mysigt. Har varit hemma från bildterapin denna vecka då jag inte mått bra alls. Trodde jag var på väg att bli sjuk men är nog "bara" min kropp som är helt utmattad. Hela hjärnan går på högvarv och får aldrig vila. Sover kasst och har mardrömmar. Ständig ångest. Trött är bara förnamnet. Låg i sängen och soffan hela dagen igår. Grät. Mamma ringde och hörde hur dåligt jag mådde så hon tittade förbi. Jag grät och grät. Känner mig så ensam i allt detta. Sökt vård både i Uddevalla och Skövde men finns ingen hjälp att få. De har lagt ned all dagvård och psykologer finns inte. Är psyk här i stan som gäller men har känt att det inte är tillräckligt. Mamma håller med. Så idag ska hon följa med till min terapeut. Skulle få träffa en dietist men hon hör aldrig av sig. Skulle få träffa en fysioterapeut men står fortfarande i kö sedan i våras. Min livlina just nu är böcker. Läser "från självsvält till ett fullvärdigt liv, kbt-metod i 6 steg" och "mattillåtet". Dessa böcker är SÅ bra!! Tips för er som behöver stöd ❤ Känns som jag inte blir tagen på allvar. Som att ingen på psyk fattar hur jobbigt jag har det. Mina prover är bra, ekg är bra och vikten går inte ner. Men en kan må piss trots det!!! Måste en hota med att ta livet av sig eller svälta sig till ett benrangel för att få bra hjälp? Vill tacka personen bakom "återhämtningsbloggen" för allt stöd ❤ Du vet vem du är 😘 Kram!
Camilla

Skickar många kramar till dig ❤️❤️❤️

Svar: Kram ❤❤
Ida

Nathalie

Mår också skit så vet i alla fall på ett ungefär hur det är :( Jag blir så ledsen över att läsa att det inte finns någon hjälp för dig och hur du får anstränga dig med krafter du säkert har väldigt dåligt med. Jag har ju tur som har två bra samtalskontakter även om jag inte mår så mycket bättre. Har inte ditt landsting något samarbete med privata psykologer dit du kan vända dig? Tänker på dig. Massa kramar <3

Svar: Så hemskt att vi ska behöva må såhär :-( Har verkligen försökt söka hjälp. Nu orkar jag inte mer. Så skönt att du har två bra terapeuter <3 Är det KBT? Vet inte om landstinget har nåt samarbete med nån privat psykolog. Hur tar man reda på sånt? Kram <3
Ida

Åsa

Hej Ida. Har följt dig många år och jag lider med dig för jag är i samma situation. Har du funderat på att söka till Mandometerkliniken. Det är en bra klinik.

Svar: Nej mando är inget för mig.
Ida

Mia

Fina, känner samma som dig...Behöver ingen ÄS hjälp men ja, den hjälpen jag står i kö för går j...igt långsamt, om jag ens får komma dit ? Var på Mando på "studiebesök" 3 ggr, i Sthlm och det stället skrämmer mig verkligen. Vem väger och mäter allt, man blir ju bara mer fixerad! Sen lägger de ingen vikt vid det Psykiska måendet, till mig sa de, att bara jag gick upp till normalvikt skulle jag må bra... Oproffsigt och nej, det passade absolut inte mig. Ge inte upp 💜. Kram Mia

Svar: Vad står du i kö till? Hatar denna väntan! Nej Mando känns verkligen INTE bra. Känns så sjukt att väga o mäta allt. Usch! Vill aldrig göra det igen. En ätstörning handlar ju inte bara om mat o vikt. En behöver hjälp med SÅ mycket mer. Tack för pepp <3 Kram
Ida

Anonym

Vad är det exakt som snurrar i huvudet på dig? Är det tankar om din situation (att du saknar mycket som jämnåriga har) eller tankar på mat och kropp? Jag är övertygad om att du skulle kunna bli om inte helt så nästan helt fri, om du bestämde dig för att bara bryta allt som har med tvång och ätstörning att göra. Sluta med exakta mattider, tvångspromenera, äta för viktstillestånd osv. För hur det än är så tror jag att undervikten leder till att hjärnan inte får en chans att få rätt förutsättningar för att hantera tankarna och beteendet. Och det i sig själv gör att ditt fokus blir självcentrerat (obs inget illa menat) kring mat kropp mm allt negativt och du kommer liksom aldrig vidare med ditt liv. Den riktiga ida finns liksom där men du ger henne aldrig en ärlig chans att blomma ut. Kanske vore ett behandlingshem något så du får hjälp stt bryta allt? Hoppas du tar detta på rätt sätt. 💕

Svar: Oj, vad snurrar INTE i min skalle haha! Allt! Livet, döden, framtiden, pappa, min bakgrund, vem jag är, vad jag vill, vad är meningen med livet, kropp, mat mm. Jo jag behöver bestämma mig men även om jag gjort det så behöver jag stöd. Helt ensam känns detta nästintill hopplöst. Absolut behöver vikten upp, behöver få i mig bra näring så kropp o knopp kan börja fungera bättre igen. En blir ju trögtänkt och svårt att koncentrera sig när en inte ger kroppen den näring den behöver.
Tog upp behandlingshem igår men min terapeut tycker inte det är en lösning. Hon anser att jag testat det så många gånger förr utan att bli frisk och att jag lätt blir hospitaliserad och ser behandlingshemmet som min "trygghet" vilket gör det svårt att bli självständig osv. Hon anser att det blir för mycket fokus på det sjuka ist för på det friska i mig. Kram <3
Ida

Matilda Berlin

Önskar verkligen såååå att jag hade kunnat varit till någon som helst hjälp! Eller framför allt att du hade kunnat få den hjälp du behöver! Sickar VÄRLDENS kram <3

Svar: Tack fina du för din omtanke <3
Ida

Therese - psykiskt sjuk, men ändå mest som alla andra

Massa, massa styrkekramar <3 Jag tyckte att det stadiet i återhämtningen var värst: när den akuta viktnedgången hade stabiliserats och man lyckades hålla sig vid liv, men fortfarande kämpade med alla tankar. Och när man började förstå hur sjuk man var och fick ångest över att man gjorde allt det mot sig själv. Men sakta, sakta blir det bättre och de där tankarna kommer mer och mer sällan.

Hoppas verkligen att du får hjälp och stöd från vården, man behöver den även när det värsta fysiska är förbi men det verkar inte vården alltid förstå :(

Svar: Jag håller med dig! När en inte är tillräckligt sjuk för att bli inlagd men inte så frisk att en klarar sig helt själv heller och tankarna är starka, den perioden är HEMSK!! Behöver verklig massa stöd just nu men det stödet finns inte. Kram <3
Ida

mammatillmirakel.blogg.se

Förstår inte heller hur det kan vara så svårt att få hjälp. Det är inte hållbart :( Kram på dig!

Svar: Nej det är helt galet! Kram
Ida

Anonym

Kan verkligen rekommendera denna blogg/podcast!
https://tabithafarrar.com/archives/

Svar: Tack! Kikade in men har svårt för engelska tyvärr så orkade inte läsa så mycket :-(
Ida

Anonym

Prova Google translate, mkt bra på sidan :)

Anonym

Prova Google translate, mkt bra på sidan :)

Svar: Tack!
Ida

Thessan

Åh. Massa massa kramar!

Svar: Kramar!!!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress