Hej! Måndag och strålande solsken och behaglig temperatur ute :-) Älskar solsken när det är sån här frisk luft ute. Mår så mycket bättre av 18 grader och sol än 28 grader och sol. Får mer energi!
Har varit på samtal med min terapeut idag. Vi pratade i nästan 70 minuter och det kändes så skönt! Fick ventilera alla mina tankar och höra hennes synpunkter. Pratade en del om Helenakliniken (en anorexi- och bulimimottagning) och vi hade ganska lika syn på det. Att en ren ätstörningsvård snarare kan göra min sjukare än friskare. Att matscheman, vägning mm inte är gott för mig. Har aldrig varit. Vissa tycker att det är skönt med ett matschema och det hjälper dem men för andra är det precis tvärtom. Vi pratade om vad det är jag egentligen behöver jobba med som självkänsla, finna en sysselsättning, ifrågasätta mina tankar, våga vara i alla känslor jag känner, hantera min ångest på ett icke destruktivt sätt mm. Ska på bedömningssamtalet på onsdag och lyssna på vad de kan erbjuda mig. Kommer inte få något besked om vad de kan erbjuda mig där och då utan de kommer återkomma när de gått igenom mitt fall men hoppas ha lite mer kött på benen efter mötet iaf. Behöver fatta ett beslut. Antingen går jag in i behandling på Helenakliniken eller så fortsätter jag på vuxenpsyk här i stan och byter ev grupp i dbt:n för att se om den känns bättre. Jag avskyr att stå mellan två behandlingar. Att inte veta. Inte ha någon plan. Att vänta och vänta. Segt att allt ska ta sån tid. Känner mig iaf jävligt pepp och motiverad idag. Så trött på detta helvete. Vill må bra!
Nathalie

Jag förstår hur ni resonerar. Tyvärr upplever jag att många fastnar i det där med scheman och mått vilket inte verkar speciellt bra eller givande. Jag tror på det du skriver, att jobba mer med dig själv och dina tankar. Hoppas hjälpen inte dröjer allt för länge. Gillar hur du kämpar på och letar alternativ! Det är din tur nu! ❤️

Svar: Ja väldigt många fastnar i schemat tyvärr. Inte friskt eller fritt att leva så. Många fastnar i att väga sig också. Vill inte dit igen!! Tack snälla ❤
Ida

Helena

Tänker på dig ❤️

Svar: Tack ❤
Ida

Camilla

Hur lång tid har du på dig att bestämma dig? Kanske inte Helenakliniken är något då du i grund och botten inte verkar ha problem med maten utan just din självkänsla som du behöver jobba med. Sen går ju såklart mycket hand i hand. Hoppas att det blir bra för dig ❤️ Kraam

Svar: Vet inte. Ska på bedömningssamtalet först. Får se sen. Grundproblemet är inte ätstörningen utan min kassa självkänsla och känslighet. Svårt hantera starka känslor. Kram ❤
Ida

Anonym

En behandling kan de ge stödd och vägledning. Men vägen måste du gå själv. Du kommer inte få den perfekta behandling. De är nåt som inte passa dig på ätstörningskliniken och inte på vuxenpsyk. Kanske du kan aldrig blir frisk men att du kan lär dig att hantera bättre ditt liv med alla facetter. DU kämpar bra! Varför har du sökt själv till ätstörningsenheten. Vilka förväntningar har du haft? Du var på MHE kliniken och jag tyckte du var jätte motiverat att förändra ditt liv efteråt. Jag har själv upplevt att på MHE vill dem flesta blir frisk och dem har bra resultat. Du lever sen flera, flera år med psykisk ohälsan! Är du rädd vilket liv finns utan ätstörning? Du har missat så mycket i ditt liv. Ett normalt tonårstid. Utbildnings- Unga vuxenliv. ......... Du önskar dig att skaffa ett eget liv , en familj , ett jobb..... finns de ingen mer livsnära terapi. Många terapi bearbetar bara de gamla. Kanske man måste acceptera att man leva i här och nuet . Tyvärr kan man inte ändra de var var. Hoppas du kommer får en bra behandlare som kan ge dig en bra vägledning. Lycka till!

Svar: Absolut är det så. Behandling är ett stöd men jobbet måste jag göra själv. Medveten om det. Samtidigt är stödet oerhört viktigt. Att älta gammalt är ingen idé, behöver fokusera framåt o se det friska i mig.
Jo jag är rädd för livet utan äs. Vet inget annat. Men är samtidigt spännande att se vad livet kan erbjuda. Finna mig själv. Sökte ätstörningsvård för kände mig desperat. Hade inget stöd alls i somras o skickade då in en egenremiss. Får se vad de kan erbjuda. Har inga höga förväntningar.
Tack!
Ida

Emma Engström

Kan verkligen vara svårt att fatta beslut och veta vad man vill, men brukar ta det man först tänker på och vad magen säger! Kram

Svar: Ja jättesvårt! Får se hur det känns efter mötet imorgon. Kram
Ida

Ajli Müller

vad bra att ni kunde hitta några gemensamma nedslag i alla fall :) <3

Svar: Ja alltid nåt:)
Ida

Frida G Svensson

Jag har också lidit av ätstörningar. Har UNS, och även om det är mycket mycket bättre nu så är det en sjukdom som aldrig riktigt försvinner tror jag.

Svar: Vissa säger att det kan bli HELT bra igen. Jag vet inte. Är beredd på att leva med vissa inslag av äs livet ut men ändå kunna leva ett gott liv och kunna hantera alla tankar o känslor på ett icke destruktivt sätt.
Ida

Ines

Så bra att du har tagit hjälp<3 Det glädjer mig. Du är stark!

Svar: Jag har haft hjälp under många år men det har aldrig känts helt rätt förutom mhe-kliniken. Tack!
Ida

Jennie

Ja en meningsfull sysselsättning ha var betytt och betyder mycket för mig i mitt väg mot att må bättre. Har också långvarig psykisk ohälsa. Numera har jag en lönebidragsanställning och har fått bättre självförtroende och mer sociala kontakter. Har även fått en bättre ekonomi och har det betyder också mycket. Lycka till med vilket alternativ det nu blir för dg. Kram till dig!

Svar: Ja en sysselsättning är SÅ viktigt! Ingen mår bra av att bara gå hemma och känna sig utanför. I dbt:n jobbar man med att skapa sig ett liv värt att leva. Men har ju en ätstörning också och vet inte vilken behandling som blir bäst för mig:/ Kram
Ida

Matilda Berlin

Låter som att du kanske hittat någon som förstår dig? I sånna fall gör det mig verkligen så himla glad!
Förstår verkligen att det är svinjobbigt att vara mellan behandlingar, men du får se det som en liten utmaning som kan få dig att växa fram tills det att du får behandling och någon att kunna luta dig lite mot. Tror till tusen på dig hjärtat <3

Svar: Ja vi är inne lite på samma spår :-) Får se vad bedömningssamtalet ger... Tack för dina fina ord <3 Kram
Ida

Helena

Har skrivit svar till dig på det du skrivit min blogg, har du läst det? Vet inte hur det funkar när det är olika portaler... 🙈 Kram

Svar: Nej ser inte när du svarat.. kram
Ida

Johanna Ahlsten

Skönt att det kändes bra hos terapeuten och att ni verkar vara inne på samma spår ❤️

Svar: Ja <3 Va på ätstörningsenheten på bedömningssamtal idag och det kändes inget vidare :-(
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress