Pang! Rakt in i dimman igen. Förlamande trötthet. Den förföljer mig. Gör mig frustrerad och nedstämd. Vill orka jobba och träffa folk men kroppen vill bara sova. Alla prover är bra men är ändå extremt trött. Svårt att tro att allt skulle bli bra av några kilon till på kroppen men jobbar såklart för det. Är väl psykisk trötthet. Utmattning. Mamma säger varje dag "hoppas du är pigg imorgon ". Men jag är aldrig pigg. Aldrig. När nån säger "krya på dig" vet jag inte vaf jag ska svara? Kan ju inte göra nåt åt min trötthet. Kan man säga "krya på dig" till nån med psykisk ohälsa? Känns som att be nån med diabetes att krya på sig... Kanske tänker fel? Hur känner ni?
Mamma vill att jag ska träffa vänner o partner o jobba mm. Känner mig misslyckad som bara är hemma o är trött. Känner mig som en dålig dotter. Vill ju allt det där hon säger men kan inte. Går inte. Önskar hon slutade tjata om att det vore såå kul om jag orkade jobba, plugga och träffa vänner. Blir bara en press på mig. Som att jag inte duger där jag befinner mig nu. Borde väl resa mig från sängen nu... Ätit frulle men lagt mig igen. Kram på er!
Anonym

Ja, jag anser nog att du tänker lite "fel" (konstigt uttryck men ändå). En person med diabetes under kontroll kan oftast leva ett "vanligt" liv och således må ganska bra. Men om han eller hon inte har sjukdomen under kontroll, eller om den förändras eller försämras, kan personen ifråga må sämre i sin sjukdom tills man har justerat medicinering, kost etc. för att återigen få den under kontroll. Då kan man absolut säga "krya på dig". Detsamma gäller dig, du har ju inte alltid varit trött under din tid med psykisk ohälsa, det är något som kommit på senare tid. Och oavsett om det beror på en somatisk åkomma eller är helt och hållet mentalt så hoppas man ju att det ska återgå till det "normala", dvs. Som det var innan tröttheten kom. Att "krya på sig" betyder inte att man aktivt kan göra något, lika lite som man aktivt kan bestämma sig för att bli feberfri under en influensa eller bekämpa stafylokocker, lika lite kan den diabetessjuka bestämma sig för att betacellerna ska börja producera insulin eller du bli pigg... även om psykisk ohälsa ligger lite mer under tankens kraft. Men det verkar ju onekligen som att det är somatiskt, i alla fall delvis? Jag tänkte genast på hypotyreos när du beskrev dina symptom men sköldkörtelvärdena kom ju tillbaka normala... be om ett andra test, kanske? Sedan undrar jag även om du ändrat något i din livsstil nyligen, kanske träffar du mer folk? Kanske stressar du mer? Kanske har du mer ångest? Kanske motionerar du mer? Sådant kan också leda till trötthet... Givetvis även nattsömn! Hur sover du? Kan du sova eller är du sömnlös trots tröttheten?

Svar: Sköldkörteln va bra. Har inte ändrat nåt annat i livet det senaste. Vet inte vad tröttheten beror på? Utmattningsdepression kanske?
Ida Jansson

jessie

En klok människa sa att man bör testa att göra allting tvärtom när man vill ha en förändring. Jag provade och det är så jäklar jobbigt. Det är tufft och motsträvigt. Att göra tvärtom det man tänker. Det känns totalt ologiskt. Men idag är jag tacksam att prövade och fortsatte, trots att det kändes omöjligt. Precis som du beskriver, så kände jag ett stort varför jag skulle göra nånting alls. Ingenting funkar ju. Men jag provade göra allting tvärtom det jag tänkte för att jag inte hade nått bättre för mig. Det spelade liksom ingen roll vad konsekvenserna blev, bara att det hände nånting, vad som helst.
Idag så är livsgnistan tillbaka som jag aldrig trodde skulle komma tillbaka.
Jag rekommenderar att prova detta under en månads tid. Precis allting tvärtom och se vad som händer.
Kanske händer det ingenting, kanske händer det nånting? Who knows. .

Svar: Tack för dina tåd. Skulle verkligen behöva göra tvärtom men såå svårt och står inte ut med ångesten...
Ida Jansson

Anonym

Utmattningsdepression från...? Symptomen stämmer säkert in,men vad beror den på?

Svar: Inre stress under många år
Ida Jansson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress