12 januari 2019

Evighetsbröd

Allmänt

I förrgår gjorde jag en surdeg. Matade den igår och gjorde även en skållning på rågkross och solrosfrön. Idag bakade jag ut brödet. Hade inget recept utan gick på känsla som alltid när jag bakar. Jag är inte van att baka med surdeg så detta va en chansning. Det gick väl sådär kan en säga haha! Brödet stod i ugnen en evighet!!! Det blev aldrig klart. Tror att en del beror på att mammas ugn är trasig då en gummilist är lös så den håller inte värmen som den ska men sen skulle jag nog haft i mer mjöl i degen. Den blev väldigt tung. Brödet va ganska degigt i mitten när jag tog ut det men virade in det i en handduk så det ska få vila tills imorgon. Hoppas det går att skära skivor av det och att det är gott trots allt. 
Har ni bakat med surdeg? Tips tack :) Skulle vilja bli ett surdegsproffs. Finns ju kurser i det vet jag men just nu får jag bara ont av att knåda deg och hålla i en elvisp 😔 Önskar jag hade en kitchen aid! Skulle underlätta! 
 
Camilla

Brödet ser fint ut 😊 minns att mitt också blev väldigt tungt och degigt i mitten och smakade sådär. Så svårt att få till som på bageri.
Kraam ❤️

Anonym

Samma här haha😉 har provat men blir alltid likadant så håller mig till frallor, scones och limpor.de är goda de med. Med massa bregott som smälter av värmen. Mums 😊

Svar: Ja scones är enkelt och gott 😃
Ida

ajlimullersandvik.blogg.se

Vad du är duktig i alla fall, som gör! Som testar! och det ser tjusigt ut :D Jag hatar att baka... min man älskar nygräddat bröd, men vi båda är SÄMST på det, och då blir det ju inte så kul att göra heller..!

Svar: Köp bakeoff bröd :) Blir som hembakt!
Ida

Matilda Berlin

Men åhhh! SÅ himla spännande!! Är tyvärr värdelös på att ta tid till att baka, så blir verkligen så imponerad utav dig! Hoppas det blir supergott =) KRAM <3

Svar: Testa att baka nån gång när du har tid 😃 Så gott!!
Ida

Felicia

Åh har alltid velat prova baka surdegsbröd, men verkar så komplicerat! Brödet ser riktigt fint ut och håller tummarna för att det går att skära skivor av ✊🏻 Nybakt bröd är verkligen godast! Kram

Svar: Bara att testa 😃Det blev gott faktiskt 😋
Ida

Yasmine

Jag är såå imponerad över personer som kan baka utan att använda recept. Jag är en slav under recept haha!

Svar: Kul att improvisera 😃 Men säkrast att använda recept såklart för det kan bli pannkaka 😉
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress