27 september 2018

Oproffsigt

Allmänt

Godmorgon mina vänner!
Redan torsdag! Idag står det samtal på psyk på schemat och imorgon bitti (8.30) ska jag dit igen för att träffa en dietist som kommer från Helenamottagningen (anorexi- och bulimimottagning i Skövde). Skulle fått träffa henne för typ någon månad sedan men allt drar ju ut på tiden... Har dock inga förväntningar alls på det mötet. Mitt förtroende för psyk har dalat den senaste tiden tyvärr. Känner att jag inte blir hjälpt. Känns meningslöst att gå dit men gör det ändå. Sist sa min terapeut så klumpiga saker att jag grät när jag gick därifrån. Hon sa bla att jag ser ut att må bättre för att jag har målat naglarna och satt upp håret typ. Jag mådde verkligen INTE bra! Att döma någon utefter utseende är oproffsigt tycker jag. Bara för att en sminkar sig, har fina kläder osv betyder inte det att en mår bra. Kan vara precis tvärtom. Många döljer sitt mående bakom en mask. Verkar som hon tror att jag mår SÅ mycket bättre bara för att jag gått upp i vikt. Är tvärtom. Sen säger hon att " passa på att ät godsaker nu när du kan, nu när du ändå måste upp i vikt". Det är en sjuk tanke enligt mig. Den där passa på tanken. Ska jag inte kunna fika när jag vill även sen när jag nått en sund vikt? Blir galen på sådana kommentarer! Detta va bara några exempel på vad som sas. Sen säger de på psyk att de inte kan något om ätstörningar och då anser jag att de kan tiga om sina "råd". Skulle även ta puls och blodtryck varpå hon som skulle undersöka mig inte kunde ta ett blodtryck 😮 Kändes ju tryggt, eller INTE! Hon frågade MIG hur man skulle göra liksom... Oproffsigt igen. Får se hur dagens möte blir.. Kram så länge ❤
Camilla

Alltså jag blir helt mållös då jag läser vad hon sa till dig! :/ det är ju skrämmande! Det är nog därför man ska gå där dom kan om ätstörningar för där skulle dom (förhoppningsvis) aldrig säga så. Finns det ingen chans att du kan få enskilda samtal på Helenamottagningen istället för hos psyk?
Tack för tipset om Kalles och Britas sex liv, så himla bra.
Kraam ❤️

Svar: Grejen är att de sa ÄNNU värre saker på Helenamottagningen! Asså det va sjukt vilka fördomar de hade där. Antog massa saker som inte stämde in på mig för fem öre. Vill inte gå där. Hade önskat en psykolog på Helenamottagningen men det va tydligen sjuuukt lång kö dit och jag blev inte ställd i kö heller. Visst är det programmet bra? :-) Kram <3
Ida

Anonym

Varför inte försöka få komma till MHE igen? :) Det är ju värt resorna då du får tillbaka dom pengarna på att du mår bättre och kanske orkar börja jobba lite så småningom.

Svar: Har försökt men allt hänger på att mitt landsting betalar vilket de inte vill.
Ida

Nathalie

Alltså din kontakt verkar ju helt tappad! Förlåt men :O Det är ju helt sjukt att folk som jobbar på psyk inte fattar mer än så, helt galet! Förstår att du är missnöjd! Blir själv galen på såna där kommentarer då jag är en av de som sminkar mig och fixar mig extra mycket när jag mår sämre. Avskyr också när folk inte fattar att måendet inte sitter i vikten. Blir så arg för din skull! Kram ❤️

Svar: Jag blir mållös ibland. Möttes av ännu fler dumma kommentarer idag 😔 Då av en sköterska som inte kunde fatta att jag varit överviktig och frågade vad jag vägde då. Va fan spelar det för roll?? Varför fråga en person med ätstörningar om vad hon vägt? Suck!!
Ida

Anonym

Låter ungefär som den terapeuten/psykologen (Karin) jag hade en gång i tiden. Hennes taktik var att jämföra våra armar och ben för att jag skulle förstå att jag var väldigt smal. Hon brukade fråga mig om jag tyckte hon var tjock osv. Crazy!

Svar: Men guuud va idiotiskt!!!! Så korkat!!
Ida

Anonym

Så jävla idiotiskt av landstinget... Vad anser de att du ska få för vård istället? Eftersom Helenakliniken inte vill ta emot dig. .. Känns som att de behöver kunna motivera vård i det egna landstinget.

Svar: Vet inte vad de anser... Att jag ska fortsätta som nu antar jag. Så sjukt att allt ska hänga på pengarna!
Ida

Kourtney Yasmine Styles

Oj oj oj! Hon kan inte ha nån kunskap om ätstörningar alls! Vem säger sådant annars?! Bara psykologer som inte har nån insyn i sjukdomen!! Herregud!!!

Kourtney Yasmine Styles

Oj oj oj! Hon kan inte ha nån kunskap om ätstörningar alls! Vem säger sådant annars?! Bara psykologer som inte har nån insyn i sjukdomen!! Herregud!!!

Svar: Nej de har ingen kunskap alls! De borde inte uttala sig då tycker jag 😔 Svensk vård asså 😥
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress