27 september 2018

Höstmat

Allmänt

Idag är det riktigt höstigt ute. Jag är verkligen en person som är sugen på olika maträtter beroende på årstid. Just nu är jag sugen på detta :-) (ej mina bilder)
Köttgryta med rotfrukter
Blomkålssoppa
Ostkaka med sylt och grädde
Scones med ost och marmelad serverat med te
Varm choklad med ostmackor (gärna doppade) Vad äter ni helt på hösten?
Anonym

Så där tänker jag med angående mat på hösten, lite grytor soppor och mackor i varmchoklad. Ostmackor med varmchoklad och smulpaj eller ostkakor är ju snabba att bara fixa ordning och äta som mellanmål eller på kvällen. Soppor går också snabbt och enkla att göra, typ värm frysta grönsaker blanda med grädde Buljong och mjölk och mixa. Enkelt och gott med ostmackor 😊 Kalops och andra grytor kräver mer tid tycker jag så då måste man planera lite. Men har man tid (och det har du ju) så varför inte laga en gryta till dig och mys lite? ❤

Svar: Ja soppor är enkelt och man kan mixa i vad som helst! Kalops är en jättegod gryta! Har inte råd med köttet bara :/ Funderar på att göra en linsgryta med mustiga smaker 😋
Ida

Nathalie

Grytor och soppor tycker jag är typisk höstmat! 😍 Så gott!! Kram ❤️

Svar: Ja älskar grytor 😀 Du är ju grym på att laga mat!! ❤
Ida

Mia

Kantarellsoppa, kålpudding, Pannkakor, Risotto osv. Så himla gott ju! Älskar Sommaren för vädret, men höstmaten är klart bättre 😊. Kram Mia ❤

Svar: Jag gillar inte svamp men kålpudding är så gott! Har en portion i frysen 😉 Höstmat är verkligen gott!! Kram ❤
Ida

Camilla

Mustiga köttgrytor och soppa är höst för mig. Åt en så god älggryta idag med rotfrukter. Så himla gott.
Kraam ❤️

Svar: Ååå älggryta är en favorit! 😍
Ida

Matilda Berlin

Men alltså MUMS vad mycket gott!! Pannbiffar, egengjort potatismos, Mormors rårörda lingon och sås gjord på nyplockade trattkantareller - det är vad jag drömmer om! =) KRAM <3

Svar: Åt pannbiff med mos förra veckan 😊 Så gott!!
Ida

Maria

Blomkålssoppa har jag aldrig ätit, är det gott?

Svar: En favorit:)
Ida

Therese

Så gott allt ser ut!

Svar: Ja verkligen 😀
Ida

Ellen Gräntz

Åh, scones är bland det bästa jag vet. Jag äter gärna soppor och grytor på hösten, med linser och bönor och grönsaker :)

Svar: Ja scones är såå gott:) Linsgryta och soppa är mums! Billigt också:)
Ida

Anonym

Finns många trevliga rätter😊 tipsar om sara ljunggrens tacopaj (eller bara vanlig köttfärs) som är supergod! Enkel att laga och räcker i alla fall två dagar ensam eller som bjudrätt om du lagar till syrran med familj. Annars är gamla hederliga biffar med svampsås och potatismos gott. Inget märkvärdigt men gott 😊 vad lagar du oftast för mat? Husman eller typ asiatisk/ annan världsmat? Har förstått att du är väldigt styrd av tider, men är du lika styrd av innehåll och mängder också?

Svar: Älskar paj :) Men tål inte ägg så får va utan äggstanning. Jag lagar mest husman men äter gärna thai, indiskt eller asiatiskt ute :)
Nej inte styrd alls av innehåll eller mängder.
Ida

Anonym

Åhh hennes paj har inget ägg i receptet. Så det passar ju dig perfekt! Kika in på hennes blogg och sök tacopaj😊 smaklig måltid ❤

Svar: Nej jag vet. Perfekt 😋
Ida

GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen

Men lägg aaaav vad hungrig jag blev nu!! Ser magiskt gott ut!

Svar: Ja såå mycket god mat 😀
Ida

Hanna Karlsson

Det är ju så gott med grytor. Det vill jag äta massor av så här under hösten.

Svar: Ja grytor är bästa höstmaten! :)
Ida

ajlimullersandvik.blogg.se

Jag känner verkligen igen mig! Just nu är jag sugen på vad som helst, snart äter jag min egen hand tror jag..! Men på hösten annars: grytor och rödvin, varm choklad och ostmackor håller jag också med om. Jag blev dessutom sjukt sugen på ostkaka, det brukar jag inte vara :D

Svar: Haha är du såå hungrig? Aldrig smakat på hand men kanske är gott 😉Ostkaka är en favorit hos mig 😋
Ida

asta

Allting såg verkligen så gott ut!

Svar: Ja eller hur 😀
Ida

Emma Engström

Finns verkligen många rätter man kan förknippa med hösten! Kram fina du och hoppas du har en jättebra kväll <3

Svar: Ja verkligen! Tack detsamma fina du ❤
Ida

Emma Engström

Finns verkligen många rätter man kan förknippa med hösten! Kram fina du och hoppas du har en jättebra kväll <3

Alltoviktigt

Höst är älggrytor, soppor och nybakade bullar för mig

Svar: Ja älggryta är såå gott!! Snart kanelbullens dag också 😋
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress