22 september 2018

Flytt eller inte?

Allmänt

Har ni blåst bort i stormen? Här har det blåst storm! Knud hette den och fy satan va det stormat! Inte sovit många timmar i natt då det kändes som balkongen skulle blåsa iväg. Min pelargon med kruka blåste sönder ute så hela balkongen är full av jord och splitter från krukan. Inte orkat ta tag i det... Annars krigat på. Gråtit floder, haft ångest, ätit pasta med köttfärssås och tänkt massa tankar som inte leder mig någon vart.
Kollade på en lägenhet i veckan och kan verkligen inte bestämma om jag ska lägga ett bud eller inte. Legat sömnlös om nätterna och tänkt för och nackdelar. Den är ljus, 13 kvm större än min nuvarande, inglasad balkong (dock morgonsol), nya vitvaror och tvättmaskin. Grejen är att jag är rädd att fatta fel beslut. Att jag inte ska trivas eller ångra mig. Rädd att den ska kännas ödslig då jag är van vid mina 30 kvm. Sen är hyran lite dyrare. Jag vantrivs inte där jag bor nu men ibland känner jag mig instängd. Är liksom bara ett rum med sovalkov. Ingen yta att röra sig på direkt. Men den är ändå mysig. Får verkligen ångest av sånt här. Har ångrat mig tusen gånger redan. Budgivningen fortsätter på måndag och då måste jag bestämt mig. Rädd att ångra mig om jag INTE flyttar och rädd att ångra mig OM jag flyttar. Här är en del störande ljud jag önskar slippa. Ett företag våningen under mig och därifrån ljuder det alltid. Sen ett café där de börjar jobba tidigt samt grannar över och vägg i vägg. Den nya lägenheten känns lugnare. Men kommer behöva nya möbler och allt sånt kostar vilket ger ångest då jag inte har gott ställt. Sen måste jag ORKA med en flytt med allt vad det innebär... Vet inte hur jag ska göra? Här kan jag aldrig ha gäster som syrran och Otto och mamma för det ryms knappt. Å andra sidan har jag aldrig besök. Kommer inte kunna bestämma mig. Så stort och svårt beslut att fatta!
Camilla

Du får försöka att väga för och nackdelen med den nya lägenheten. Jag tror att det skulle vara bra för dig, blir som en nystart ;) och du som gillar sitta ute och då kunna ha en balkong. Har du värderat din?
Kraam

Svar: Jo men samtidigt jobbigt att flytta och dyrt... Har en balkong nu med men inte inglasad. Får se hur jag gör. Kram
Ida

Anonym

Tipsar om kajsa stinas senaste inlägg. Tänkte direkt på dig❤

Svar: Fint 🌸
Ida

Matilda Berlin

Nu vill jag inte pusha dig på något sätt och se få skuld för något, haha! Men jag säger GO FOR IT! Du hyr nu va? Tänk vilket steg det kommer känns som när du kan säga att du ÄGER din lägenhet och vilken nystart det kommer vara att flytta. Nytt ställe, nya vanor - ny DU! <33
(och i värsta fall - trivs du inte får du helt enkelt sälja och flytta) Kram Hjärtat!

Svar: Jag äger denna lägenhet också. Grejen är att den andra är mycket dyrare så vet inte om jag klarar det ekonomiskt:/ Sen måste jag orka flytta och rensa och städa mm. Har ingen hjälp med det. Men tack för peppen ❤ Får se hur jag gör... Kram
Ida

Pernilla

Tro mig, det är värre att ångra det du aldrig gjorde. Chansa, det kan inte gå mer än åt helvete, så är det för oss allihop. Behöver du flytthjälp är det bara att hojta! Ta chansen!

Svar: Handlar om min ekonomi. Vet inte om jag har råd :/ Finns både för och nackdelar med en flytt. Vill flytta men vet inte om det är bästa läget nu pga mitt mående. Får sån ångest över ekonomin 😣 Kram och tack för att du är peppande!
Ida

Pernilla

Tro mig, det är värre att ångra det du aldrig gjorde. Chansa, det kan inte gå mer än åt helvete, så är det för oss allihop. Behöver du flytthjälp är det bara att hojta! Ta chansen!

Svar: Tack för flytthjälp 😉 Kanske blir Österlen istället 😃
Ida

Anonym

Försök se möjlighet istället för hinder i allt så lovar jag att ditt liv automatiskt kommer bli bättre. Både när det kommer till boende, behandling, sysselsättning m.m.

Svar: Ser inte hinder i allt. Verkligen inte! Wow vilken fördom. Tänk på hur du uttrycker dig. Du vet så lite om mig, mitt liv. Inte jag som letar hinder i vare sig behandling eller sysselsättning el boende. Kram
Ida

Emma Engström

Lite som de andra skriver, testa och se! Man vet inte förrän man testa och det kan alltid visa sig vara ett superbra beslut! Såklart är det viktigt att det känns bra för dig <3

Svar: Känns som ett väldigt stort beslut och projekt bara. Kommer inte orka flytta igen om det känns fel. Skulle säkert trivas men handlar om mycket pengar och kraft att orka lägga ned... Har igen hjälp i detta heller. Kram <3
Ida

Anonym

Skulle aldrig orka det om du är så trött som du beskriver. Det är ett jättejobb att flytta

Svar: Ja det är ju det...
Ida

Ellen

Hej
Tänkte lite på hur du tänker angående flytt. Kan ju va en bra idé att kolla sin ekonomi i första hand. Värdera din lägenhet, kolla på ett ungefär hur mkt du kan betala för en lägenhet och vilken din maxhyra får landa på. Sen ska man aldrig kolla på lägenheter som man egentligen inte har råd med, eller som kommer ligga på bristningsgränsen för vad din ekonomi klarar av. Det är inte meningen att man inte ska kunna sova pga ångest över ekonomi. Då kommer det garanterat inte bli en trevlig flytt, och ångesten kommer nog inte bli lättare. Hoppas det löser sig ändå, och blir det inte denna lägenhet, så kommer det fler tillfällen, kramar 🤗

Svar: Asså jag har stenkoll på min ekonomi, inkomster, utgifter, räntor osv. Både mamma o syrran jobbar/har jobbat på bank 😀 Har ändå ångest över min ekonomi. Har värderat min lägenhet men ingen vet om det priset går att få ut. Beror på om det finns köpare som är intresserade just nu. Kollar inte på lägenheter jag inte har råd med. Kram
Ida

Mia

Usch för beslutsfattande, men samtidigt är det bra, tycker jag, i alla fall för mig. När jag flyttade från Vänersborg till Sthlm, så var jag tvungen att bestämma mig på 2-3 dagar, om jag skulle tacka ja till platsen på skolan, och försöka att hitta, någonstans att bo. Det var liksom 50 mil bort, och jag var livrädd! Men sen när det löste sig med platsen på kursen, och boendet dagen därpå....det kändes som om någon puttade på mig och så, gör det! Har aldrig, och kommer aldrig att ångra det. Nog med mitt svammel nu, känn efter, försök att inte tänka "tänk om" osv. Hoppas att du finner beslutet inuti dig, som känns bäst, det jag fann ut är att det är ganska skönt att släppa taget ibland, om man har möjlighet. Tror på dig Vännen ❤❤. Kramar Mia

Svar: Så skönt att det löste sig för dig :) Jag ska ju inte flytta till ny stad. Bara 10 min bort så är lite skillnad. Vill flytta och ska flytta men vet inte om det är rätt läge just nu. Ska orka med också... Sen hänger mycket på pengarna :/ Stor kram
Ida

Anonym

Jag säger som ovanstående att steg ett är väl att spalta ner allt och reda ut hurvida en ev flytt är möjlig. Att kalkylera inkomst, lån,ränta, värdering, kommande hyra mm se om det går runt.och gör det det, då tar du steg två och analyserar ditt psykiska mående. Orkar du osv sen självklart läge och trivsel. Du vet säkert redan allt detta och kanske redan gjort det men ibland kan det va skönt att ha en check. Följ ditt hjärta men försök se till möjligheterna. Vi bor i möjligheternas land med tak över huvudenaa, friskt kranvatten, ren luft, gratis sjukvård och skola mm det finns mycket att vara tacksam för. Så går det inte vägen ekonomiskt så finns det mycket bra ändå.

Svar: Jo har skrivit massa listor och kollat över ekonomin såklart. Är bara ett så stort beslut. Vet inte om jag orkar med just nu? Kommer fler lägenheter om jag avvaktar:)
Ida

Therese

Om du har råd och det fungerar rent praktiskt: go for it! Det är värre att ångra det man inte gjorde!

Svar: Är så stort beslut. Kan inte bestämma mig 🙄 Kräver mycket jobb med en flytt...
Ida

Johanna Ahlsten

Åh jag säger också: Go! 🙊❤️ Men du ska känna för det själv förstås ❤️

Svar: Tyvärr har budgivningen dragit iväg... Kram ❤
Ida

Nathalie

Hur går det med budgivningen? Har den dragit iväg mycket? Jag spontanköpte min nuvarande lägenhet medan jag pluggade och jag ångrar det inte en sekund. Kram ❤️

Svar: Ja jag har inte råd längre 😔 Men dyker upp fler säkert :) Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress