Vågen. Den där vågen. Plattan med siffror som avgjort mitt värde som människa i 18 år. Jag hatar att kliva upp på dig. Hatar att bli vägd. Att få sin "dom". Känns så förnedrande att bli vägd på nåt sätt. Önskar det kändes som att mäta sin längd men nej. Att få reda på att en gått upp i vikt är jobbigt även om det är det jag strävar efter. Trots det så åkte jag till stan för en ensamfika (fikat är inte med på bilden så ingen tror att jag bara drack kaffe) efter vägandet och samtalet med terapeuten. Hon va så stolt över mig och alla förändringar jag gjort!
Firar min framgång och uppgång med godis och serien "kroppshets" med Mia Skäringer! Ska ni se det? Kunde inte komma mer lägligt känner jag. Det får fan va nog nu. Livet är så mycket mer än vikt, kropp och mat. Livet går fort och jag har redan lagt över halva mitt liv på att hata mig själv, slå på mig själv, misshandla mig själv och inte låtit mig vara den jag är och acceptera den personen. Vill att resten av mitt liv ska kretsa kring annat. Vill lägga fokus på annat än att noja över vikt, kropp, träning och vad en borde eller inte borde äta. Vill leva ett liv JAG mår bra av. Strunta i alla normer, ideal och kostråd. Jag vet vad jag behöver och inte. Jag kommer aldrig kunna gå på en diet eller banta. Kommer inte kunna hoppa över måltider. Det triggar igång monstret. Jag behöver äta av allt och äta ordentliga mängder och inte ligga på gränsen till undervikt. Kommer inte kunna ha aktivitetsarmband eller appar som räknar steg, kalorier osv. Är allergisk mot siffror. Jag behöver lyssna inåt. Lita på mig själv. Vara stark i mig själv. Inte jämföra mig med andras livsval. De har kanske inte samma sårbarhet som jag. Inte en trasig kropp som inte kan springa. Inte ett urkalkat skelett. Inte en genetisk sårbarhet. Alla är vi olika och har olika förutsättningar i livet. Så snälla, sluta jämföra dig med andra ❤
Mia

Känner igen det där med att bli allergisk mot siffror, ibland tror jag för en ynka stund att jag klarar det men nope. Det är nog bäst att utesluta dem och andra saker, som lätt får igång ÄS. Du är grymt modig ju ❤.
Kram Mia

Svar: Ja lika bra att strunta i siffror. Inget man måste syssla med för att leva liksom. Bättre att välja bort siffror ur ens liv o leva fritt ❤
Ida

Camilla

Jag avskyr vågen, önska att den inte fanns! Kasta ut min för flera år sen. Jag såg kroppshets, så himla bra. Älskar Mia :)
Heja dig för alla dina framsteg som du gör.
Kraam <3

Svar: Jag har ingen egen våg men måste väga mig på psyk vilket jag hatar!! Ja verkligen ett superbra program ❤
Ida

Anonym

Ja precis! Tänk så. Vad har den gett dig i livet? Du är inte nöjd med dig eller ditt utseende så de gar ibte fått dig att må bra. Inte heller jobb eller pengar. Eller familj man och barn. Eller drömhuset. Semesterstugan osv. Fn det är nu du ska bli förbannad. På allt den tagit. På allt den förstör. Hade det varit en människa hade du gjort slut direkt för vem vill ha en sån i sitt liv. Så att du gått upp är ju bra. Det har du skrivit att det varit dags i många år. Men nu är det dags. Tiden rinner sakta iväg. Fortsätt nu fina du.❤

Svar: Den har förstört sååå mycket i livet!!! Men varit mitt sätt att hantera livet på. Jobbar på att byta mönster nu men tar lång tid. Kram ❤
Ida

Therese

Jag hatar den känslan - men kämpa på. Det är värt det i slutändan!

Svar: Ja fy!! Vill inte vägas alls!! Tack 🌸
Ida

Nathalie

Jag avskyr vågen och skulle aldrig väga mig. Det är, för mig, helt onödigt att veta siffror och ingenting man behöver veta. Jag har dock varit tvungen de gånger jag gått till njurmottagningen, men hädanefter tänker jag säga nej för det gör mig inget gott även om jag idag kan hantera det.
Kram ❤️

Svar: Jag vill verkligen inte väga mig då det sabbar så mycket! Men måste på psyk för de vill ha svart på vitt att jag ökar i vikt annars får jag inte fortsätta där. Så sjukt tycker jag. Behöver ju stöd även om jag gått ned i vikt... Bra att du står på dig ❤
Ida

Matilda Berlin

You can do it, you can do it, you can do it!! Du är GRYM vännen! Du kommer lyckas! Låter verkligen som att du har bestämt dig och som att du vill nu, så jag tror verkligen på dig - till tusen %!! <3

Svar: TACK TACK TACK <3
Ida

Emma Engström

Usch för vågen, vill inte att den "ska finnas" eftersom det kan bli så mycket fokus på just den, måendet är viktigast! Kroppehets var ju hur bra som helst tycker jag! KRAM

Svar: JA precis!! Fokusera på måendet istället för vikten!! HATAR att behöva väga mig!!
Ida

Mia

Hej! Har psyk ställt ett ultimatum? Var det det som du var skeptisk till, hur de hanterade det över ditt huvud?

Svar: Nja. Är en lång historia och invecklat. Orkar inte gå in på det här men de lyssnar inte på vad JAG mår bäst av upplever jag.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress