Herrgud vilken dag! Jag är HELT slut! Låg vaken typ hela natten för tankarna snurrade och jag fick ingen ro alls. Stress i hela kroppen. Massa ångest. Men det slutar inte där. Gick ut i skogen i förmiddags och där small det till kan en säga... Fick en panikångestattack utan dess like. Minns inte senast jag upplevde det så starkt. Det kändes som någon försökte strypa mig, tappade andan, grät, allt snurrade, blev svag och visste inte var jag befann mig. Mamma ringde men jag fick inte fram ett pip. Hon tänkte ge sig ut i skogen och leta reda på mig då jag hade sån panik. Det va hemskt! Lyckades ta mig hem iaf.
 
Helt slut men lovat rasta Ruben så va bara att pallra sig iväg. Hans ägare va hemma och när jag kom tillbaka från promenaden med Ruben frågade hon om jag ville komma in så det gjorde jag :) Vi satt i hennes soffa och pratade en bra stund om djupa saker och det visade sig att vi hade mycket gemensamt. Så kul att umgås med nån :) Saknat det SÅ mycket! Saknar att ha vänner. Va fortfarande ångestfylld och kunde inte koppla av så efter lunchen städade jag, gick på stan, handlade och sen kom han som ska hjälpa mig måla om här och mätte väggar mm. Tyvärr tror jag inte att det kommer bli nån makeover här hemma då priset va högre än jag trott 😔 Så synd! Ikväll har jag hängt på stan då det va nåt som heter Tjejkväll med en massa bra erbjudanden. Köpte dock inget. Nu hemma i soffan med choklad och tv och ska försöka varva ned och hoppas få sova mer än ett par timmar i natt. Det är ohållbart och tror det gör att min ångest ökar. Ser ni nån koppling mellan dålig sömn och ökad ångest? 
 
Stor kram 🌻
 
Camilla

Fy så jobbigt att få en panikattack i skogen. Men du gjorde det bra som ändå tog dig iväg till Ruben.
Jag ser en stark koppling mellan dålig sömn och ångest. Min ångest och oro blir så mycket värre då jag sover dåligt.
Vet du varför du inte kan sova nu? Har du ätit bra kvällsmål innan läggdags så kroppen kan slappna av. Något mer än choklad? Kram

Svar: Självklart äter jag mer än choklad till kvällsmat! Choklad och godis är UTÖVER maten såklart. Jo jag sover dåligt för att kroppen är i ständig stress och inte kan koppla av. Även tankar som snurrar hela tiden. Sen är jag kissnödig varannan timme 😟 Fast dricker inget efter 18 numera men hjälper knappt. Kram
Ida

Anonym

😘

Kul med en ny vän. Är rubens ägare och du jämngamla?

Ja absolut. Sömn och mat påverkar direkt och mer än folk tror. Saknas timmar på sömnkontot och du dessutom får i dig mindre än vad du behöver så blir det så där. Om du nu provat mindfulness stressövningar mm utan effekt så kanske du behöver tabletter ändå? Se dessutom till att äta (mer än du tror du behöver!) Varför? För att din kropp och hjärna behöver ännu mer energi när du mår som du mår. I kombination med att du är underviktig vilket stressar kroppen oerhört mycket. Det är ofta nått folk ej tänker på men en underviktig kropp är påfrestande för både kropp och själ. Jag hoppas verkligen du tar tag i det och inte drar ut på det utan ser till att ge dig själv de bästa förutsättningarna för att reparera dig genom att nå normalvikt. Du ska se att mycket blir bättre då. Ingen kritik. Kraaam

Svar: Äter mer o går upp i vikt. Ska även börja frivilligt med näringsdrycker. Jo vet att en underviktig kropp befinner sig i stress konstant. Är sjukt jobbigt. Kämpar med att återhämta mig. Gör inte mindfulness el sånt. Tabletter vill jag inte börja med igen! Kram :)
Ida

Linda

Ja min ångest blir 1000 gånger värre vid dålig eller för lite sömn 😓.

Svar: Ja min med 😕
Ida

Anonym

Älskar godis och särskilt choklad😊❤ det är livskvalitet! Den här veckan är det 39 kr kilo på city gross så perfekt att köpa på sig, brukar handla flera kg😁 men det är gott och efter att levt med åratal av anorexi med hemska och konsiga regler där praktiskt taget allt var förbjudet, så har jag gett livet en chans vunnit tillbaka det och i den ingår alltid dagliga godisstunder❤ det är helt fantastiskt att en stor påse godis och tv mys kan betyda så mycket. Men när man slagit sig fri inser man det och va tragiskt det är att aldrig kunna njuta av det. Aldrig fika eller spontanäta. Ibland ser jag såna kommentarer från tjejer/kvinnor på din blogg och jag blir alltid ledsen. Blir inte du? Hur vill de leva sina liv? Och hur ska de komma vidare om de aldrig vågar äta som normala människor med fika godis osv.

För mig var det en ögonöppnare att umgås med småbarn. De är liksom spontana och äter av allt, inga hämningar. Och så ska det ju vara. Människan har ju alltid letat mat och vill äta, så avsäger man sig det har det ju blivit fel. Barnens glädje över livet och lite extragott som godis är obeskrivlig. De njuter och är överlyckliga. Det fick mig att inse att livet är här och nu och det gäller att ta vara på det. Sen ville jag även vara en god förebild för de små och visa att man äter av allt, helt normalt. Men viktigast är att genom att göra det blir man en del av deras liv och inte en åskådare. När vi bakar så gör vi det tillsammans. Vi blandar mäter och smakar som ett team. Inte att jag som tidigare stod bredvid när de andra åt, för då är man aldrig en del av de små och de undrar ju. Kan du känna igen dig i otto att det blir lättare att se det viktiga i livet? Oj va långt jag skrev men ville bara säga att Du gör det bra och fortsätt framåt fina du❤ det kan bara bli bättre!

Svar: Ja godsaker förgyller livet :-) Visst blir jag ledsen men mest frustrera över att denna sjukdom är så vanlig och att folk mår så dåligt :-( Alla är värda mat och godsaker. En kan ju leva utan godis men fan va trist liv haha!
Härligt att du blir peppad av barn :-) De är underbara och så oförstörda. Mår också bra av att se Otto äta, leka, skratta och leva :-) Sen äter han inte sötsaker men han älskar mat :-)
Tack för pepp <3 Kram
Ida

Maria

Fruktansvärt att få en panikattack så där ute i skogen. Vet precis hur det känns. Jag ser en klar koppling mellan för lite sömn och ökad ångest. En av mina värsta panikattacker kom just efter en natt med bara några timmars sömn och där även nätterna innan föregåtts av endast några timmar av sömn. Hur går det, har du fått ditt tyngdtäcke än? Jag har haft mitt i några veckor och sedan en vecka tar jag även melatonin en timme innan jag lägger mig. Sömnen har blivit bättre efter det även om den inte är jättebra än. Hoppas du snart får ordning på sömnen!

Svar: Ja jag ser en tydlig koppling mellan kass sömn och ökad ångest. Har bara sovit ett par timmar per natt i flera månader 😮 Nej täcket kommer förmodligen i mitten av november. Väntar på läkartid också o ska ta upp melatonin då. Skönt du sover lite bättre nu iaf 😚
Ida

Matilda Berlin

Men vännen då <3 Har du kollat vad det skulle kosta att köpa grejer på Rusta? Man tror liksom inte att deras saker är bra, men vi använde dom under vår förra renovering, och dom va hur bra som helst! Både renoveringstapeter, lim och väggfärg. Absolut, det kostar fortfarande lite, men är betydligt billigare =) KRAM fina <3

Svar: Inte materialet som är dyrt utan att betala målaren för jobbet. Behöver slipa väggarna och måla två lager färg. Arbetet som är det dyra. Orkar inte måla o slipa allt själv. Kram
Ida

Nathalie

Fy vad jobbigt med panikattacken 😓 Jag märker också av att jag får mer ångest när jag sover dåligt. Jag vaknar ju hela tiden och måste upp på toa så sömnen blir så störd, inget längre sammanhängande liksom.
Hur mår du idag?
Kram ❤️

Svar: Samma här. Vaknar varannan timme 😥 Ingen kvalitetssömn alls. Är så obeskrivligt trött. Och stressad. Dålig kombination.
Hoppas du har en okej dag ❤
Ida

Anonym

Fokusera på att bli frisk och må bra. Måla om kan du göra när som helst. Blir du frisk så kan du också göra allt själv och då blir det billigare ❤

Svar: Ja jag fokuserar på det men kan va kul med lite förändring som piggar upp här hemma :) Men får avvakta lite.
Ida

Carl

Coolt med panikångesten, hur länge varade den?

Svar: Panikångestattacker är INTE COOLT NÅGONSTANS!!!! Det är fruktansvärt!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress