16 november 2018

Barnlängtan

Allmänt

Fredag. Ser på Lailaland där hon (Laila Bagge) och hennes sambo kämpar med deras barnlängtan. Hon tar hormoner och de hoppas att det ska hjälpa dem. Så många som faktiskt kämpar med att kunna bli gravida men inte pratar om det för de skäms. Men det är inget att skämmas för. Ibland behöver en hjälp på traven. Önskar fler vågade prata öppet om barnlängtan, eller om en inte vill skaffa barn (sån tabu att som kvinna inte vilja skaffa barn), våga berätta om ivf eller insemination för att minska tabun kring det. Alla kan inte bli gravida. Alla vill inte skaffa barn. Allt är okej. Att känna avundsjuka för att andra har barn men inte du är också okej. Vi är bara människor. Önskar folk tänkte sig för innan de kastar ur sig fraser som "och när ska ni/du skaffa barn?", "när får hen ett syskon?" eller "barn är meningen med livet ".
 
Jag tycker det är riktigt jobbigt att se gravida, personer med barnvagnar på promenad, bebisbilder på instagram osv. Det är tufft att vara 33 och längta efter barn men inte kunna (just nu). Tufft att se andra i ens ålder ha både ett, två och tre barn redan. Jag vet inte om jag någonsin kommer få barn. Om inte så kommer jag fan flytta utomlands och njuta av livet på det viset. En plan b 😉 Vill du ha barn? Känner ett par stycken som inte vill ha barn vilket känns skönt att höra tycker jag. Befriande på nåt sätt. 
 
Anna

Jag vill jätte gärna ha barn! Men är singel och vill inte skaffa barn själv (även om ja vet att många gör det o det är helt ok!) men jag vill vara två om det:) jag är dock gay så kmr ju bli ivf lr liknande ändå... men som sagt vill vara två om det!

Svar: Ja jag är ju också singel. Skulle gärna dela mitt ev barn med någon men har inte tid att vänta hur länge som helst så fertiliteten minskar kraftigt efter 35... Så då får en kanske skaffa barn först och träffa sin partner senare. Men förstår att du inte vill skaffa barn på egen hand. Är tufft. Kram
Ida

Anonym

Visst har laila ett barn sen tidigare eller är det hennes styvson? De flesta tar för givet då det liksom 'hör till' livets gång med utbildning, jobb sambo,barn och slutligen hus. Den som inte skaffar barn eller väntar länge blir liksom den som avviker från det 'normala' och då undrar alla varför. Och idag är de många som skaffar vid ca 25 också. Men som du skriver är det vissa som har svårt för det och det är bra att prata om det. Vet att david batra fick kämpa ett tag innan de fick barn. Intressant att lyssna på dom faktiskt❤ kramar

Svar: Ja hon har två barn sedan tidigare men med olika pappor. Nu vill hon ha barn med sin "nya" kille sedan 4 år tillbaka. Men hon har åldern emot sig. Vet att Jessica Andersson också vill skaffa barn men har åldern mot sig. Finns många par som kämpar o fler o fler börjar öppna upp sig i att det inte är en självklarhet att kunna få barn. Lyssnar på alla poddar om detta. IVF resan, jag vill ha barn, ruvarpodden mm. Kram
Ida

Matilda Berlin

Jag vet inte vad jag lever i för värld, men jag har verkligen aldrig upplevt den tabun. Men ja, jag kan verkligen förstå ändå. Tycker definitivt din back-up-plan låter grym! Funderar på att inte göra någon själv ;) Kram fina <3

Svar: Du kanske inte varit inne i den svängen själv? Kan en kvinna inte bli gravid känner hon ofta att hon är värdelös o inte en "riktig" kvinna. Tyvärr. Vet att många inte får stöd av omgivningen i att tex skaffa barn som ensamstående eller par som inte vill ha barn får höra att de kommer ångra sig o bla bla. Men skönt att du inte upplevt det. :-) Kram
Ida

Camilla

Min dröm har alltid varit att få barn, men nu vet jag inte längre. Fick ju reda på att jag inte kan få det pga min tidigare cancerbehandling. Isåfall är det IVF som gäller men har inte hunnit tänka kring det än.
Hur tänker du kring barn?
Kramar ❤️

Svar: Ja IVF och embryodonation/äggdonation är ju alternativ så det går om ni vill :-) Men livet kan bli fint ändå <3 Jag tror jag vill ha barn men svårt att veta nu när jag inte mår så bra.
Kram
Ida

Linda

Jag är en som inte vill ha barn.

Svar: Det är helt okej. Hur bemöts du? Har folk åsikter om ditt val?
Ida

Therese - psykiskt sjuk, men ändå mest som alla andra

Jag önskar verkligen att fler slutade fråga, vi har det tillräckligt tufft med vår kamp utan att hela tiden få frågan "ska inte ni skaffa barn snart, det börjar väl bli dags nu"

Svar: Ja den frågan är såå onödig!! Usch 😔
Ida

Therese - psykiskt sjuk, men ändå mest som alla andra

Jag önskar verkligen att fler slutade fråga, vi har det tillräckligt tufft med vår kamp utan att hela tiden få frågan "ska inte ni skaffa barn snart, det börjar väl bli dags nu"

Anonym

Barnafrågan kan vara känslig för de som inte kan få barn eller nekas adoption. Du som tänker på detta ofta, har du en gräns där du känner att efter den åldern är det ingen ide eller är du öppen oavsett 35 eller 45? Hur ser du på detta med din ekonomiska situation? Hoppas du inte tar illa frågorna, det är mest intressant att höra hur olika människor resonerar. Kramar

Svar: Tänker inte att jag har en åldersgräns. Allt hänger på min fertilitet, äggreserv och äggkvalitet. Sen är den ekonomiska biten en stor faktor. Dyrt med ivf/insemination och embryodonation.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress