Har tänkt väldigt mycket den senaste tiden (tänker iof väldigt mycket jämt haha) men ännu mer nu. Jag känner nästan att jag kommit längre med mina tankar nu under uppehållet från psyk. Ska träffa min terapeut om en vecka efter en månads uppehåll. Jag känner nästan att jag kommer längre genom att läsa böcker eller klicka mig in på sidor på nätet där det står om personlig utveckling, självhjälp, hur en når sina drömmar mm. Lånade boken "hälsohets" igår och har nästan läst ut den redan. Är i chock för jag har ALDRIG läst i hela mitt liv. Hatar att läsa böcker mycket pga att jag läser långsamt och blandar ihop vissa bokstäver och att jag har svårt att koncentrera mig längre stunder. Men denna bok gav mig ändå något. Ska tillbaka till bibblan och leta reda på fler böcker som kan hjälpa mig. Har ni tips på någon givande bok om att ta sig framåt i livet, hur man bryter mönster, når sina drömmar så kom med dom :-) Alla "ätstörningsböcker" som mattillåtet tex har jag redan läst. Jag blir inte hjälpt av att läsa om hur jag bör äta för det vet jag redan. Jag behöver mer öva på att möta mina känslor istället för att fly ifrån dem. Har under så lång tid flytt från dem antingen via att svälta mig eller överäta/spy eller motionera. Jag behöver VARA I KÄNSLAN och inse att inget farligt händer. Möta ångesten. Stå ut. Fokusera på mina mål och drömmar.
I veckan fick min kusin en son. Vi har inte så bra kontakt men umgicks en del som barn och se på högtider numera. Blev såklart glad för deras skull men det högg ändå till i mitt hjärta av rädsla för att jag aldrig kommer få bli mamma. Att jag aldrig kommer komma vidare med mitt liv. Att jag kommer vara fast här och bli den där ensamma personen som folk endast bjuder för att de tycker synd om en. Jag VILL uppnå saker i livet. Vill få en bättre ekonomi så jag kan flytta, resa, köpa de kläder och skor jag vill ha, kunna äta ute och ta en fika på stan. Vill kunna jobba. Vill bli mamma. Jag behöver göra en livsstilsförändring. Vända ut och in på mig själv och mitt liv. Göra tvärtom. Tänka tvärtom. Våga åka med i den bergochdalbana det kommer innebära. Våga känna, våga skrika, gråta, ha panik utan att fly.
Jag har sån ångest över min nuvarande situation att det knappt kan bli värre. Ätstörningen och allt vad den dragit med sig har tagit HELA mitt liv ifrån mig. Och varför ska en ha en platt mage och smala lår när en ändå inte kan leva? Jag vill ha en kropp som orkar vandra i fjällen, cykla, bli gravid, busa med Otto osv. Ska försöka se på min kropp som ett redskap. Ett verktyg som kan få mig att nå mina mål. För med en svag och skör kropp kommer jag aldrig nå dit jag vill. Och vad är värt mest? En smal kropp eller ett liv med mening och innehåll? Att bryta alla rutiner som håller mig fast är INTE lätt! Jag kommer sträva mot att bryta dom pö om pö. Kan inte bryta allt på en gång. Men min intention är att skaffa nya sundare vanor. För sund är jag inte nu. Att lida av ätstörningar är inte att vara sund eller duktig. Tvärtom. Det är att bryta ned sig själv både kroppsligt och mentalt. Jag kanske inte älskar mig själv eller min kropp men jag behöver lära mig att acceptera den och mig själv. Acceptera att jag behöver förändras för att få ett annat liv. Ett bättre liv.
Anonym

Har du lyssnat på olika ted talks? Det kan vara givande. Sen tror jag på att inte söka efter sig själv för mkt. Att inte hela tiden försöka maximera sig utan också det svåra att bara vara i nuet o uppleva det med alla sina sinnen. Du har mkt egen kompetens o verkar ha ett stort driv. Men också mkt katastroftankar. Det är tufft. Kram på dig!

Svar: Vad är ted talks? Nej jag försöker inte maxa mig själv. Behöver dock hitta tillbaka till Ida. Vem jag är bakom den här hemska sjukdomen som överskuggar allt. Finna mig själv o utforska vad jag gillar, tycker och tänker om saker och ting.
Absolut viktigt att kunna va i nuet. Det är ju allt vi har. Just nu.
Jo jag besitter mycket kunskap och erfarenhet men är mycket orolig och har katastroftankar.
Kram!
Ida

Anonym

Den sista bilden var jättefin :) har du tagit den?

Svar: Ja 😊
Ida

Anonym

Den sista bilden var jättefin :) har du tagit den?

Svar: Ja :) Kul du gillade den!
Ida

Mia

Dan Josefsson och Egil Linge: "Hemligheten"
Elaine N Aron. "Den högkänslig människan"
Nina Åkestam: "Meningen med hela skiten". Kramar Mia

Svar: Tack 😊
Ida

Anonym

Livet måste ha mening av Viktor Frankl, Energitjuvar och Kärlekens energi av Ingalill Roos, Emma Pihls böcker. Det finns många bra böcker där ute. Jag har fler tips, men vet inte riktigt vad du vill läsa om?! Personligen fick jag ut mkt, och förstod mig själv bättre, av Linus Jonkmans böcker om introverta :-)

Svar: Tack för alla bra tips! Ska kolla upp dessa :)
Ida

Helena

Du kan och du kommer få ett liv som är värt att leva ❤️ Jag kommer aldrig sluta tro på dig! Finns här om du behöver ❤️❤️❤️ Kramar i mängder

Svar: Åh fina du, TACK ❤ Allt känns så jobbigt och ouppnåeligt just nu. Känner att jag behöver mer stöd egentligen. Lätt att vara klok men svårt att agera därefter med ett monster inom sig. Tack för ditt stöd 😍 Massa kramar
Ida

Camilla

Du skriver och förklarar allt så bra Ida ❤️ Jag tror på dig till 110%. Låt allt ta sin tid och bry ner alla dina mål så inte det blir för mycket på en gång.
Varm kram

Svar: Tack snälla! Ja jag behöver små mål också. Allt känns så ouppnåeligt. Som ett berg att bestiga. Vet inte hur jag ska klara detta med enbart stöd från psyk 1 gång i veckan. Kram
Ida

Camilla

Kom på att jag glömde skriva en sak 😊 jag ska troligtvis börja på Finsam, heter EVI här i stan. Har du hört talas om det? Det är ett samarbete mellan försäkringskassan, arbetsförmedlingen och Evi. Dit går man när man varit borta ifrån arbetsmarknaden ett längre tag. Träffas och äter frukost tillsammans, pratar, gruppaktiviteter, föreläsningar mm. Man får sin egen coach man har samtal med och till sist kommer man ut på social träning alltså praktik på en arbetsplats. Du har säkert något liknande i Lidköping. Skulle det vara något för dig?

Svar: Låter superbra! Skulle gärna gå nåt sånt men eftersom jag är sjukpensionär och "ute ur systemet" som de så fint säger på FK så får jag inte gå sånt 😔 Finns inte här vad jag vet heller.
Ida

S

Klistrar in länkar till några böcker jag tror att du skulle ha nytta av.
https://www.bokus.com/bok/9789127026827/att-leva-ett-liv-inte-vinna-ett-krig-om-acceptans/
https://www.bokus.com/bok/9789127026834/vem-ar-det-som-bestammer-i-ditt-liv-om-medveten-narvaro/
https://www.bokus.com/bok/9789127118973/himmel-helvete-och-allt-daremellan-om-kanslor/
https://www.bokus.com/bok/9789127819214/oro-att-leva-med-tillvarons-ovisshet/
https://www.bokus.com/bok/9789127114920/sluta-grubbla-borja-leva/

Tror flera av dem finns som ljudbok också och på bibliotek. Erkända psykologer och terapeuter som jobbar med metoder som har hjälpt många. Hoppas att någon av dem kan hjälpa dig.

Svar: Tack så jättemycket för alla tips på böcker ☺
Ida

Anonym

Kan man maila dig ida ?

Svar: Ja. [email protected]
Ida

Matilda Berlin

Det här är nog det bästa jag läst på länge!! Och det förtjänar ett stort jäkla YOU GO GIRL!!! Heja, heja, heja dig bästaste <333

Svar: Men åh vad glad jag blir nu 🌸 Tack fina du ❤❤
Ida

Linda

Hej. Förstår hur du mår, känner desamma. Jag har fortfarande anorexi, men läser boken så det är som jobbigast.
En bok som G i Mora sa att jag skulle köpa va ångest-fri av Robert Leahy. Du kanske redan har läst den? Men den är bra. Hoppas du får några bra tips, så du kommer att må bättre.
Du tar verkligen fina bilder. Du kanske skulle höra med tex bibliotek, lokala föreningar, gallerier som kanske vill sätta upp några av dina vackra bilder, du kanske får någon som vill köpa dom? Hjälper det dig o va ute i naturen? Då brukar min ångest dämpas lite.
Kram.

Svar: Fy för denna jävla sjukdom!!! Hatar den SÅ mycket! Ändå är det så svårt att sparka ut den ur ens liv. Ska absolut låna den boken om den finns här på biblioteket:)
Vore jättekul att få ställa ut mina bilder men de är inte av bra kvalitet då jag förstorar dem eftersom jag fotat med mobilen :/
Ja naturen är underbar! Älskar naturen 🌸 kram
Ida

Anonym

Ida, jag har läst din blogg ett tag nu, du är alltid så modig och ärlig så det gör ont i mig. Detta inlägg är det starkaste, finaste, bästa jag läst någonsin, någonstans!! Jag kommer att skriva av det om det är ok med dig, gåshud......så mitt i prick och jag önskar av hela mitt hjärta att du orkar göra så som du skriver, jag tar din hand och följer med dig på resan och jag behöver göra precis som du skriver, du motiverar!!!!!! Ps håller med föregående skrivare om dina vackra vackra bilder.

Svar: Alltså nu börjar jag gråta här ❤ Tusen tack!!! Blir berörd av att du gillade texten och att jag kan motivera. Betyder så mycket för mig om jag kan peppa någon annan. Jag ska jobba mot att göra som jag skrev. Allt går inte att ändra över en natt (eller så gör det det om man verkligen bestämt sig och har kraften). Håller din hand ❤ Så kul att du gillar mina foton också 😀 Tack! Ta hand om dig! Kram
Ida

Hanna Karlsson

Du är stark och så modig som delar med dig av din kamp! Jag är säker på att du kommer komma ur det. Ha inte för höga krav på dig själv. Ta en sak i taget. (Men det vet du såklart redan.) Kram

Svar: Tack snälla du! Ja jag kan inte förändra allt på en gång även om jag vill. Försöker att inte ha FÖR höga krav på att lyckas med allt på en gång. Tar tid. Kram
Ida

Camilla

Ok jag förstår. Men visst kan man ändra om man inte vill vara sjukpensionär mer? Det har jag iallafall fått till mig att det inte är ”ristat i sten” får man inte göra nånting när man är sjukpensionär?
Kram <3

Svar: Är inte så enkelt att "ändra". Svårt att få tillbaks sin ersättning sen om det inte skulle fungera att jobba tex. Allt är så krångligt. Nej jag får inte göra nåt som är inriktat mot jobb. Knappt gå en kurs. Det är hemskt!
Ida

Camilla

Förstår att det Inte är så lätt med alla dagens regler. Men får du jobba några timmar, tänkte på caféet du var på. Kraam ❤️

Svar: Ja 5 rimmar i veckan. Kram
Ida

Ines

Vilket ärligt och fint inlägg, tack för att du delar med dig. Starkt och modigt. Som du beskriver har du en vilja att komma framåt i livet och det är verkligen så bra att läsa sidor om personlig utveckling och så vidare. Tre böcker jag tipsar om som handlar om det är: Lär dig leva, Att leva ett liv inte vinna ett krig och sen har jag hört att "Vem styr över ditt liv?" är väldigt bra. Tipsar också om motivationsvideos på youtube, som till exempel Ted talks. Du är grym, heja dig! Kram

Svar: Åh tack så mycket 🌸 Ska låna böcker i veckan och då leta efter dessa! Tack! Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress