29 januari 2018

Vilken jävla dag!

Allmänt

Asså denna dag har jag flängt runt som en yrvaken höna. Mamma ramlade i lördags kväll och bröt handleden så idag har hon varit på akuten hela dagen. Från 11 i förmiddags till 19 nu ikväll. Jag har fått ta hand om och rasta hundarna plus att jag hade Newton att rasta. Däremellan åkt hem för att äta och sedan tillbaka till hundarna, laga mat åt mamma då hon inte kan göra nåt typ, handla och åka till apoteket åt mamma, sedan hämta henne på sjukhuset och köra hem henne för att sen åka hem till mig för att äntligen landa i soffan och äta. Men vad händer då? TV:n startar inte! Jag får panik!! Orkar inte mer. Ville bara se på TV och äta och ha det mysigt. Fick då gå till affären för att köpa batterier till kontrollen och hoppas på att det va det som behövdes. Bingo! TV:n startade och jag kunde koppla av och äta. Sååå stressad hela dagen!!! Mår verkligen inte bra av stress. Blir arg och gråter av ingenting. Hoppas det blir mindre stress imorgon.
Apropå förra inlägget om att jag längtar efter barn så behövs inga dryga kommentarer om att jag inte skulle bli en bra mamma som lider av psykiska problem och inte lever ett "normalt" liv. Jag har tänkt på ALLT tusen gånger om. Detta är inget nytt. Tänkt på det i flera år. Har bollat tankar med andra om detta och de som känner mig tror att jag skulle bli en bra mamma även om jag har en del issues. Vem har inte problem liksom? Den ekonomiska biten har jag också tänkt igenom noga. Så med det sagt behöver ni inte vara oroliga. Detta är inget som kommer ske NU utan i framtiden. Nu ska jag fokusera på att må bättre och bli starkare. Puss o kram <3
Netti Starby

Oj vilken intensiv dag du har haft men snällt av dig som hjälpte din mamma. Vilken tur att det bara var batterierna och inget fel på tv:n för det hade verkligen varit typiskt. Ha en fortsatt mysig kväll :-D Kramis

Svar: Ja det gick i ett. Va helt slut på kvällen. Ja hon behöver hjälp med allt. Verkligen tur att inte teven va trasig :-) Önskar dig en fin dag! Kram
Ida

Jennie

Hoppas du får det lite lugnare imorgon! :) Önskar dig en riktigt fin vecka också!

Svar: Tack fina du :-)
Ida

Maria

Hoppas morgondagen blir lite lugnare för dig :)

Svar: Tack :-)
Ida

Camilla

Hoppas verkligen att dagen idag blir lugnare. Vi behöver komma bort ifrån all jäkla stress och press. Min gynekolog sa att jag inte har några ägg men att IVF skulle funka.. eller så hörde jag helt fel när hon ringde för blev så ledsen och choklad. Jag och min sambo ska dit senare för att prata om allt så då kommer vi få reda på mer. Jäkla cancer som förstör så mycket 😞 kramar ❤️❤️

Svar: Det har varit stressigt idag också då mamma behöver hjälp med ALLT. Men är nu hemma och äter och vilar lite :-) Ja jävla cancer!!! Men jag tror ni kan bli gravida ändå. Finns så många lösningar nu för tiden <3 Massa kramar!!
Ida

Anonym

Det är väl ändå uppenbart att man måste kunna ta hand om sig sj innan man kan ha fullt ansvar för en annan människa?! Blir mörkrädd av hur många som är så positiva här inne till att skaffa barn fastän man inte kan ta hand om sej sj! 🙈

Svar: Som sagt så vet du inget om mig, mitt liv, min omgivning, min ekonomi eller annat. Allt du baserar dina åsikter på är en liten del av det jag bloggar om. Oftast bloggar jag när jag mår dåligt så det är det som syns. Tror många med mig mår dåligt men inte pratar om det men ändå är föräldrar. Eller jag tror inte, jag VET. Jag kan ta hand om mig själv och har bott ensam sedan 11 år tillbaka och har kämpat mig så långt på egen hand. Mina nära o kära är så stolta över mig och jag är stolt över mig själv också som kommit så långt. Alla mår dåligt ibland men det är inget skäl till att inte skaffa barn. Jag vet att jag klarar att ta hand om mig själv och om ett barn. Det anser min omgivning också, de som känner mig på riktigt. Du vet som sagt endast en pytteliten del om mig. Jag litar på mig själv och på de som känner mig :-) Kram
Ida

Rain

Tycker att du ska vara väldigt stolt över dig själv Ida. Tänk att du klarade gårdagen:) Absolut att du mådde dåligt och inte klarar av stress men du gjorde allt det i alla fall och det var inte lite saker som du fick göra. Det skulle vara mycket för en frisk människa. Tror dock att det var bra att du inte hann förbereda dig på det så mycket innan utan bara körde på utan att tänka igenom eller känna efter. Och angående barn så finns det många som det har hjälpt att få en människa att älska och som är beroende av en. Man har inget val och måste prioritera bort sig själv och lägga fokus på barnet. Självklart finns det föräldrar som inte klarar det men tror det beror på vad för problematik man har och hur gärna man vill ha barn. Jag hoppas att du får bli förälder när tiden är rätt:)

Svar: Tack snälla <3 Jag är stolt nu i efterhand. Att jag klarade allt utan att bli destruktiv. Jag klarade av att hantera situationen :-) Håller med dig ang barn, de ger en perspektiv på livet <3 Kram
Ida

Mia

Har växt upp med en psykiskt instabil förälder som var deprimerad emellanåt och dessutom ensamstående. Även om jag fick mycket kärlek så avspeglar tyvärr sjukdomen min uppväxt. Jag vet att man inte kan rå för sin sjukdom men att vara ensamstående Och dessutom psykiskt sjuk är aldrig en bra kombination. För mig tex och många andra jag träffat i liknande situation så leder ensamheten och dålig ekonomi till ett utanförskap. Det spelade inen roll om jag fick kärlek för oftast så kändes depressionen och problemen närvarande ocj som barn mår man bäst av både en mamma och pappa. En manlig och kvinnlig förebild och särskilt viktigt om den ena har mycnet problem så att man kan ventilera och få stöd från sin andra förälder. Idag är dessutom allt pengafixerat. Att åka på semester, ha nya kläder., mobil dator osv. Inte enbart för att hänga med i det sociala utan också för att kunna göra skolarbete med datorer mm jag förstår att lockelsen att skaffa barn är stor men man måste också tänka på vad man kan ge barnet. En trygghet ocj ekonomisk stabilitet är a och o.

Svar: Tro mig. Har tänkt på allt detta i många år. Jag tror inte att det bästa för barnet alltid är att ha en mamma o en pappa. Tror att barnet kan må lika bra med en mamma bara. Beror på så mycket annat runtomkring. Hur många barn är inte skilsmässobarn? Hur bra är det för barnet? Dessutom har jag manliga förebilder i min omgivning. Skulle aldrig skaffa barn om jag inte visste att barnet skulle få det bra.
Ida

Isa Bylund

men gud, kan folk chilla eller, det var väl inte precis så att du skrev att du ska skaffa barn imorgon eller?! Man kan väl få ha längtan och kolla upp alternativ utan att det är aktuellt precis just nu. Tycker det är jävligt okänsligt att säga något till andra om deras förmåga/oförmåga att vara föräldrar, ofrivillig barnlöshet kan göra så ont.
Såg att du skrev om din livsstress också, RELATERAR!! Du borde ha min psykolog, vi ägnar cirka halva sessionen varje gång med att jag pratar om min panik över att livet bara går :))) Han är nog så trött på mig, haha. Men mycket vettiga inputs.

Kram!

Svar: TACK!! Håller med dig! Fattar inte alla dessa påhopp om att jag inte skulle bli en bra mamma. Detta är som sagt ett alternativ och inget som kommer ske NU! Så less på all negativitet. Får man inte vilja ha barn bara för att man lider av ångest? Åh hade SÅ GÄRNA velat ha din psykolog! Önskar jag hade en som din! Det är ju deras jobb att lyssna och bearbeta så prata på. Tror det är oerhört viktigt att få prata om ens inre stress Saknar det.
Kram
Ida

Mia

Skilsmässobarn har ju ändå både en mamma och pappa och om den ena mår dåligt så blir det ett avbrott att åka och bo hos den andre. det funkar ju liksom inte om du bara har en förälder.

Svar: Nej men man kan ju ha vänner, familj eller andra som kan hjälpa till om man mår dåligt.
Ida

Pernilla

Förlåt, blir mäkta irriterad på några av kommentarerna här. Min pappa gick bort när jag var nio och min mamma har haft cancer i mer än halva mitt liv, och jag klarar mig alldeles utmärkt ändå. Alla är vi olika, och att säga att ett barn behöver både en manlig och en kvinnlig förebild är bara korkat. Min uppväxt har snarare gjort mig till den jag är idag, och trots att jag mer än gärna hade velat behålla min pappa hade jag inte velat byta mina upplevelser mot någonting annat i världen. Så ja, kanske är en pappa, mamma och två barn den ultimata familjen, men vem säger att det är den bästa? Så länge du, Ida, är beredd på att alltid sätta ditt barn först och har ett stabilt skyddsnät kommer ditt barn har bra förutsättningar för att bli lycklig.

Svar: Jag håller med dig. Man måste inte ha en mamma o en pappa för att må bra och känna sig trygg. Det är så jävla gammaldags tänkt tycker jag. Kramar <3
Ida

Anonym

Jag blir också lite arg som Pernilla, men av annan anledning. Tycker INTE man kan jämställa psykisk ohälsa med fysisk. Att ha en förälder med psykisk ohälsa är både jobbigt och nedbrytande, det spelar ingen roll om det är en ätstörning eller ångest eller bipolär.Man känner av vibrationerna ändå och de går inte att dölja, det ÄR påfrestande. Att ha en fysisk sjuk förälder är något helt annat. De fungerar bra psykiskt och man behöver inte känna samma skuld och oro, det smittar liksom inte av sig utan man kan fungera på ett rationellt sätt med ro i sinnet. Hade tänkt hålla tyst men dtta behövde få sägas.

Svar: Hur många föräldrar där ute har inte några psykiska problem tror du? De flesta har nåt men pratar inte om det. Jag är själv uppvuxen med en alkoholist till pappa. Att lida av ångest är inte ett skäl till att inte skaffa barn enligt mig. Jag jobbar med mig själv och utvecklas.
Ida

Anonym

Det är stor skillnad på att ha psykisk ohälsa iform av tex ångest eller depression men att ändå klara av att ha en fungerande vardag
Med jobb och skola. Nu har du varken eller och skriver ofta att du svänger i humöret lätt tar åt dig har ätstörning grav ångest mm då blir det problem då du inte klarar en normal vardag.

Svar: Som sagt så vet ni inte hur mitt liv ser ut och vad jag klarar av och inte då jag inte bloggar om allt i mitt liv. Du får ha din åsikt. Det är lugnt.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress