24 februari 2018

Platt mage garanteras!

Allmänt

Hej! Jag kan inte riktigt beskriva hur jag mår just nu. Känns som kaos inombords. Jag gråter seriöst 5-6 gånger om dagen om inte mer. Jag vaknar och gråter, gråter när jag hör en låt (typ vilken som helst), gråter när jag ser på tv, när jag pratar med någon, när jag läser något osv. Gråter av ALLT! Vet inte om det beror på att jag slutat med min medicin (15 dagar utan nu) eller om det är hormoner som spökar. Vet att medicinen stängt av mina känslor, tryckt undan dem. Nu bubblar allt upp. Precis allt. Sorgen över pappas död, sorgen över mina år som sjuk, sorgen över en massa saker jag inte bearbetat. Det får väl vara så ett tag tänker jag. Är bara bra att släppa ut allt även om det är jobbigt.
Sitter nu och bläddrar i Amelia. Är barnvakt åt E några timmar. Han leker med sin padda och äter kalla makaroner just nu... Möts av detta på framsidan av Amelia: "PLATT MAGE GARANTERAS".
Jag brukar gilla Amelia för tycker dom har ett bra innehåll i tidningen och inte så mycket bantning, kroppshets mm. Men detta gör mig allergisk och vill bara slänga tidningen. Jag har inte bett om en platt mage!!! Jag har inte bett om att få tips på hur jag kan förändra min kropp så den passar in i idealet. Jag vill inte bli påprackad sånt här. Försöker komma ifrån utseendehetsen. Det är NATURLIGT och SUNT att ha en mage som putar ut. Magen ska göra det. Fatta va mycket som ryms i magen. Alla organ och mat och vätska och tarmar mm. Trots det så ses den som "fel och ful" om den inte är platt. Suck! Vad ska man med en platt mage till undrar jag? Vad fyller den för funktion? Okej om du tävlar i bikini fitness eller nåt men annars? Önskar att allas magar fick finnas utan att kommenteras. Varken ris eller ros. Att magen fick vara en mage precis som en näsa är en näsa. Punkt. Varför ska vi matas med att våra kroppar inte duger som de är? För det är ju det sådana här artiklar vill säga oss. Få oss att må dåligt. Så tragiskt!
Camilla

Kommer ihåg när jag slutade med flouxetin så grät jag mycket. Alla känslor bara kom pang boom och det gick inte att påverka. Men jag tycker att det kan vara bra även om det är hemskt jobbigt. Har du kunnat gråta och få fram känslor när du åt medicin? Jag vill så gärna sluta för att få fram mer känslor men jag får inte just nu för A i Mora och jag måste ju lyssna på henne. Stor suck att det alltid ska stå en massa tips på hur man ska gå ner i vikt, få en platt mage mm. Spelar nästan ingen roll vad man köper för tidning så stå det alltid något :/ man får sluta läsa helt enkelt. Stor kram!

Svar: Nej känslorna går inte att styra nu. De är överallt. Har haft svårt att gråta förut, när jag ätit medicin. Har varit mer avstängd då. Tror inte man kan arbeta i terapi när man äter medicin för man får inte kontakt med sitt innersta och kan inte bearbeta allt då. Lyssna på A. Hon är kompetent och vet vad hon pratar om. Tror du behöver vara starkare både fysisk o psykiskt innan du börjar trappa ned. Ha en plan. Ha massa stöd under tiden. Jo man kan sluta läsa tidningar men vill ju läsa allt annat i tidningen. Är bara så less på att de kastar sån skit i ansiktet på en utan att man bett om tips. Stor kram fina du <3
Ida

Evelina

Kram!

Svar: Kram!
Ida

Anonym

Känslor är bra. Som ett bevis på att man lever. Provade ssri förr men kände direkt att det är bara rent skit. Mixtrar med hjärnans balans och stänger av naturliga känslor, nej tack. Lever hellre med ångest men att man är en levenade individ med känslor än avtrubbad och fylld med psykmediciner. Angående tidningen så upplevde jag denna irritation förut när jag var sjuk i ätstörning. Då drogs mina ögon till sånt och man blev arg mm. Men sen jag blev frisk så bekommer det mig inte. Jag är stark i mig själv för att inte ens bry mig. Lite som att det finns mängder av tidningar som motorsport tex. Konstaterar mest att ja där är en motortidning. Samma här. Ja det är en artikel om platt mage. Klart vissa är intesserade men då får de vara det. Jag tror att om du lyckas jobba bort dig från din ätstörning så kommer du bli mycket friare när det gäller sånt här. Och i livet i övrigt med.❤

Svar: Ja ssri mixtrar verkligen med hjärnan. Hemskt! Jag tar inte åt mig av dessa artiklar om platt mage tex. Bryr mig inte. Blir bara arg över att de ens ska existera. Att andra som nyss insjuknat i ätstörningar eller unga personer tar åt sig o tror att de måste ha platt mage för att duga. Mer så jag menade. Själv har jag kommit längre än så. Haft platt mage sååå länge och blir inte lyckligare av det. Kram
Ida

Matilda Berlin

Såå himla sant! Och så himla bra skrivet! Samtidigt kan man förstå dom (till viss del), för är det något som säljer så är det ju tyvärr det... Känns lite som en hönan eller ägget situation. Så ja, det är verkligen superbra att du lyfter det <33

Svar: Sjukt att allt ska handla om ekonomi. Att de tjänar pengar på att vi ska känna oss fel o fula som inte har en platt mage. Tyvärr säljer det. Tyvärr går folk på det. Jag har haft platt mage så länge och inte blivit lyckligare för det. Tvärtom. Önskar de kunde fokusera på HÄLSA och välmående istället för yta. Kram
Ida

Allt oviktigt

Hoppas att känslostormarna lugnar ner sig. Jag upplevde samma sak när jag slutade med mediciner efter att ha tagit en bunt i ca 8år. Under någon månad drömde jag även varje natt och upplevde saker på nytt som jag hade upplevt under åren med medicin. Tror att det var min hjärnas sätt att bearbeta allt som jag inte bearbetade när jag var medicinerad

Svar: Ja med tiden hoppas jag det lugnar ner sig. Men är som du skriver inte så konstigt då man tryckt undan så mycket under så många år. Jag har ju ätit mina i över 15 år... Hemsk tanke!
Ida

Emma

Bra skrivet! Varför får inte en mage se ut som en mage? Huvudsaken är väl att den fungerar. Sköt om dig. 🌸

Svar: Ja precis. Huvudsaken är ju att man mår bra, skit samma hur ens mage ser ut! Så trött på allt sånt! Kram <3<3
Ida

Mia

Har du börjat passa ny bebis?kul isf😊 nej psykmediciner är mest lurendrejeri som är enkelt att ta till och skapar beroende. Inte alls bra tror jag det syns inte minst på dessa utsättningssymtom. Läskigt atprovision på att skriva ut dom så det är väl inte så konstigt egentligen. Sponsrad av bolagen. Men man ska ju leva och då måste man hantera känslor ups and downs. Lära sig tekniker och inte massa quick fix som stänger av. Tycker du gör rätt som väljer det friska och normala livet utan kemiska substanser. ❤

Svar: Nej jag har passat denna kille ett tag. Ja psykofarmaka ställer verkligen till det i hjärnan. Fy fan! Aldrig mer! Tack <3 Kram
Ida

Isa Bylund

haha vad är det för *suuuupertips* de har då? Gissar på "drick inget, undvik fibrer och dra på er en magsjuka". Eller?
Angående gråtet - det är SÅ pga att du slutat med mediciner. När jag slutade med mina antidepp grät jag för allt. Gör fortfarande iofs.. idag grät jag till Ex on the beach :))) Hoppas du haft en fin söndag Ida, kom ihåg det jag skrev till dig på Messenger <3

Svar: Vi vet ju redan alla hur man får en platt mage. Vem kan ha missat det liksom? Är ju det enda som står i tidningarna typ :-/ Jag gråter utan att ha sett ett program eller lyssnat på en låt. Tårarna bara kommer. Är SÅ ledsen!! Fattar inte. Hur länge var du sån efter att ha slutat med pillren?
Ja, tack för det meddelandet <3
Ida

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Åh hoppas det snart känns bättre för dig fina du <3 Det är inte lätt att gråta hela tiden...
Usch vad trött jag blir på sådana "tips och råd". Varför får man inga råd om hur man älskar sig själv som man är istället?! Nej, allt ska handla om vikt och utseende... Man blir fan knäpp. <3

Svar: Tack <3 Ja jag blir såå trött på skiten! Tar inte åt mig längre (försöker) men är less på att det liksom aldrig blir bättre. När ska dessa artiklar försvinna eller ändras till att FRÄMJA HÄLSAN ist för att fokusera på utseende? Kram
Ida

Netti Starby

Nej usch vad jobbigt och det beror nog på medicinen som du har slutat med. Hoppas att det snart blir bättre! <3 Kramis

Svar: JA jag tror det... Hoppas det blir bättre med tiden. Kram <3
Ida

ninna

alla får ha sådan mage som de vill. en del vill ha sixpäck och det tycker jag är okey. alla vill olika för en del är det viktigt med platt mage och synliga muskler. lycka ger det kanske inte men mer självförtroende nog. att man känner sig bekväm med sin kropp är viktigaste.

Svar: Varför skulle ett 6-pack ge bättre självförtroende? Motivera gärna hur du tänker. Självförtroende har ju med ens prestation att göra och inte med ens självkänsla.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress