Gick upp i ottan för att hinna äta frukost i lugn och ro innan jag skulle till min terapeut. HATAR att stressa! Väl på väg dit så får jag ett sms om att min terapeut är sjuk. Så typiskt! Hade verkligen behövt prata med henne och även behövt sova ut. Cyklade istället till kolonilotterna i närheten och fotade lite. Det vimlade av fjärilar överallt. Aldrig sett nåt liknande. Har ni mycket fjärilar hos er? Samma med nyckelpigor, det kryllar av dom.
Vid tolv mötte jag mamma på stan för en lunch. Hon hade ett gammalt presentkort som va tvunget att utnyttjas nu så vi åt på ett café där det gällde. Gick inte att sitta ute för det typ 35 grader 😮 ALLA satt inne, så svalt och skönt där 😊 Jag valde en räksallad och mamma en pastasallad. Till detta fick man äta hur mycket bröd man ville (lucky me som älskar bröd) och även kaffe och tårtbuffé ingick 😋 Åt både prinsesstårta, moussetårta och budapestbakelse... Sjukt mätt sen!
Ångesten va där och anoreximonstret också. HATAR att aldrig få äta i lugn och ro utan att få massa hemska tankar om att jag åt för mycket, åt "fel", att jag inte va värd ditten och datten. HATAR ätstörningar så jävla mycket! Det syns inte alltid utåt vad som pågår i skallen på folk. Tänk på det. Jag kan sitta och le, prata och äta tårtbuffé men samtidigt brottas med ett monster inombords som gör att jag har svårt att vara närvarande i stunden. Som gör att jag ligger i sängen och gråter när jag kommer hem. Allt detta självhat tar kål på mig! Blir helt slut! Är på spänn hela tiden och befinner mig i stress konstant. Hjärnan får aldrig vila. Vill bara bli FRI!!! Tror inte att ett matschema och viktkontroller gynnar mig i nuläget. Skulle enligt ett matschema ha ätit "för mycket " till lunch tex. Den ångesten är inte nådig. Vill inte äta efter ett papper. Vill äta efter vad JAG vill ha! Lära mig följa kroppens signaler. Läskigt i början då det känns som jag kan äta hur mycket som helst. Blir livrädd av den känslan. Men den går över med tiden om jag äter regelbundet, tillräckligt och varierat. Det jag behöver mest hjälp med är min självkänsla. Att få in i skallen att jag är bra som jag är oavsett prestationer, vad vågen visar eller vad jag äter. Att jag inte är ful, äcklig, kass, misslyckad och att ingen älskar mig. DET jag behöver hjälp med. Vet inte om den hjälpen finns på en ätstörningsklinik?
Camilla

Trevligt med en utelunch tillsammans med mamma 😊 idag har det varit varmt men skulle bli svalare redan imorgon. Låter som att du skulle behövs lära dig att hantera din ångest och vara snäll emot dig själv. Vad kan vara hjälpsamt när din kritiska del talar? Ifrågasätt dina tankar. Har du verkligen ätit för mycket, och vad är egentligen för mycket? Du behöver reparera kroppen och det krävs mycket mat för det. Så länge du lyssnar på din kritiska del så kommer den alltid att finnas kvar. Kramar ❤️

Svar: Ja det behöver jag öva på. Jag ifrågasätter min tankar varje dag. Menade inte att jag ätit för mycket utan menade att enligt ett matschema så åt jag mer än det rekommenderade. Därför jag HATAR scheman. Vem fan äter efter en lista som frisk? Nej jag vill va fri i mitt ätande. Kram
Ida

Anonym

Precis de tankarna som du bär fick jag hjälp med på capio i Varberg, väldigt lite fokus på mat och scheman utan de fokuserar på bakgrunden och arbetar med dina känslor och beteende. Rekommenderas starkt!

Svar: Så himla bra 😊
Ida

Matilda Berlin

Så jäkla typsikt att hon/han va sjuk ju då... Men det låter ändå som att du fick en mysig tid bland fjärilarna =)) Kram fina <3

Svar: Ja verkligen :-( Men sånt händer. Fick en fin fotorunda ist :-) Kram <3
Ida

Anonym

Håller med camilla, åt du verkligen 'för' mycket? Du kanske tycker det men nr man tex tar buffe som frisk så äter man av allt, ofta i omgångar plus efterrätt. Du är ju fortfarande underviktig så troligtvis får du inte i dig för mycket alls, även fast jag inte gillar det begreppet. Man tar vad man är sugen❤ tycker absolut att du sk prova på även om kliniker använder listor mm. Vad har du att förlora? Listorna är ju bara en riktlinje och man avgör själv vad och hur mycket. Förhoppningsvis lär du dig att äta så mycket du känner för och inte sstoppar bara för att det råkar stå tex en portion på förpackningen. Man kan ta två också det är helt ok. Så prova den
Hjälp du erbjuds, mando tex har egenremiss ❤ oftast är det bara sjukdomen som vill hitta ett sätt att få fortsätta va en del av ditt liv och därför får dig att tacka nej.

Svar: Jag åt så mycket JAG ville ha. Menade att jag åt "för mycket" om jag ska jämföra med ett matschema. Därför jag inte vill ha scheman. Vill inte vara fast i det. Jag har varit på deras klinik tidigare så vet hur de jobbar. Matscheman passar inte alla. Får se va de säger. Jag har väldigt svårt för att äta mer än det står på listan så därför vill jag inte ha en lista. Får ångest om jag äter två mackor och det står en eller om jag tar fem skivor ost ist för två som det står. Alla är ju olika så alla kan inte följa ett schema. Riktlinjer kan man ju få såklart :-) Har redan varit i kontakt med mando och det va inget för mig. Kram
Ida

Anonym

Men välj inte bort hjälpen innan du ens har varit där! Säg att matschema inte är din grej. Och så är det med det. Alla här ju inte klassisk anorexia men ändå svåra ätstörningar.
Du fixar detta. Jag bara vet det.

Svar: Har inte valt bort något. Har som sagt gått där tidigare så vet hur deras behandling fungerar. Hoppas de lyssnar på mig bara :-) Ja jag ska fixa detta! Tack för att du peppar mig <3 Kram
Ida

Emma Engström

Fjärilar är så vackra! Det kan verkligen vara bra till en början att följa ett schema som man ska äta, även om det är hur jobbigt som helst. Man får tänka att det är under en period och inte för alltid! <3

Svar: Ja visst är de :-) Jo i början av en behandling och för dem som har väldigt svårt för att äta regelbundet och saknar hunger- och mättnadskänslor kan det vara bra. Men för mig passar det inte. Har testat tusen gånger och det blir bara destruktivt. Kram
Ida

ajlimullersandvik.blogg.se

Så vackra fjärilar! Vi har nästan inga alls... trist! Inte en enda nyckelpiga har jag sett heller.

De ser så härligt ut, men så hemskt att vara fast i sitt huvud sådär. Jag vill också att du ska få vara fri <3

Svar: Tack :) Jag älskar fjäriar!! Beror kanske på att ni haft annat väder än vi här i söder? Vet inte.
Ja det är en terror att leva med detta! :( Tack snälla du!
Ida

NICOLE

Fina bilder, och ja det är verkligen sant att det inte alltid syns utanpå hur det känns inuti.. något som fler borde ha i åtanke. Kram

Svar: Tack! Ja det en ser är bara toppen av ett berg... Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress