Julmusiken ljuder i min lilla lägenhet. Doftljuset brinner och sprider en ljuvlig doft. I ugnen ligger lussebullarna och gräddas. Julstjärnan lyser i fönstret. Det ser utåt sett fint ut. Låter säkert mysigt på min beskrivning också. Men inombords gråter jag. Det svider bakom mina trötta ögonlock. Ensamheten ekar. Livet känns så tomt. Ingen saknar mig eller behöver mig. Jag fyller ingen funktion. Julen ska vara "the best time of the year". Glöggmys, klappar under en vackert klädd gran, vänner och familj som skrattar och umgås, barns ögon som glittrar ikapp med julgranskulorna, dignande julbord. Men jag känner inget. Är bara SÅ ledsen. Ledsen över hur mitt liv blev och att jag efter 18 år inte är frisk än. Jag mår bättre i min ätstörning men är väldigt deprimerad. Jag vet att en del av mitt mående just nu säkert beror på att jag trappar ned min medicin. Vet inte hur jag kommer känna när jag är "clean". Kanske bättre? Kanske behöver jag en annan medicin? Men jag har bestämt mig för att bli av med Fluoxetinen. Ska dock skjuta på nästa nedtrappning till 10mg/dag till efter jul då jag inte vill må illa och skaka och va sjukt trött och ångestfylld på julafton. Kan jag iof vara ändå men ni fattar. Hoppas att er lördag är fin <3 Ska ni njuta av första advent imorgon på något speciellt sätt?
ISA

Blir helt ledsen i hjärtat av detta inlägg Ida.. vet att många känner så och vet att jag själv säkert "strör salt" i såren när jag romantiserar och peppar jul så. Skrev lite om det här i bloggen för någon dag sedan och jag tror det är så viktigt att komma ihåg att det är ytterst få som firar jul sådär *all american classic*. Vår jul är typ som en vanlig dag men lite mer umgänge under dagen, äter bara köttbullar och potatis och kanske en ägghalva av julmat (sjukt överskattat ju?), tar en promenad när/om jag är irriterad på någon i familjen och sen lägger jag mig och ser serier vid 23, haha! Blir också ledsen att du verkar tappat hoppet att det ska bli bra för dig?! Jag fastnar också så lätt i det där "jag har varit sjuk i XX år och oj vad tid jag slösat" men försöker verkligen inte se tillbaka så mycket utan istället vända det till att nu är det dags att ta tag i det och försöka ändra något så inte fler dagar slösas. (obs! klarar det inte alls alltid så menar inte att kasta sten i glashus och säga hur du ska göra, men JAG försöker tänka så) Kram <3

Svar: Du strör inte salt i såren på mig iaf. Julen kan va fin men känner mest stress och ångest kring den tyvärr. Jul är en känslig högtid för många och speciellt jobbig om man är ensam... Känner mig väldigt ensam. Din jul låter soft och skön. Själv åker jag 20 mil på jul för att kunna träffa alla vilket skapar stress. Sen måste vi hem snart igen för hundarna kan inte va ensamma länge. Jag försöker att se framåt och inte älta det som varit men ibland blir jag så fruktansvärt ledsen över hur allt blivit. Gäller att kämpa för en bättre framtid. Agera här och nu. Stor kram
Ida

Anonym

Ledsen av ditt inlägg om hur du mår ❤ du verkar vara oerhört ensam och deprimerad och det länge. Blir det aldrig bättre? Kikade i ditt arkiv och så länge du haft bloggen dvs flera år, så är du alltid deprimerad inför jul mm. Så sorgligt ❤ med tanke på att många gånger under årens lopp skriver du i bloggen att du nu går emot ätstörningen och tvången och att du nu ska lämna allt för gott. Men nu flera år senare mår du lika dåligt. Har du funderat och analyserat var nånstans du fallerar? Du är värd att må bra men du måste våga gå emot till hundra procent. Inte 99 eller 90 utan allt. Annars stannar du i din lilla bubbla. Bli inte arg på mig jag bara ställer frågor som ett bollplank. Kram❤

Svar: Jag har inte alltid varit deprimerad vid jul. Men väcker många minnen, bla om pappa. Vår sista jul ihop va hemsk. Att jag går emot äs utesluter inte att jag är deprimerad. Vet inte var det fallerar. Tror mycket beror på att jag inte har nån meningsfull sysselsättning. Inget sammanhang . Har mått bättre i perioder.
Men jag har kommit långt även om det inte syns i bloggen. Många märker stor skillnad på mig nu. Mer vilja. Men tufft är det. Kram
Ida

Camilla

Jag tycker ändå att julkalendern verkar helt ok,men lite tidigt att säga än. Vad tycker du? Känner igen igen mig i det du skriver. Att man mår dåligt blir så mycket tydligare vid högtider tycker jag. Jag är så trött och utmattad. Håller på att slåss och kämpa för att få komma till Mhe då jag blivit nekad, dom säger att det är inläggning på allmän psykiatrisk avd vilket jag vägrar då det är rent skit att vara där! Till slut fick jag mhe beviljad MEN efter inläggning! Har pratat med min tidigare behandlare i Mora som tycker att jag ska få komma nu i januari. Jag fortsätter att kriga för min rätt. Synd att man behöver vara frisk för att vara sjuk i dagens läge 😡
Kramar

Svar: Ja den verkar ganska bra. Jag är oxå trött o utmattad. Så jobbigt för dig att behöva slåss för rätt vård. Det orkar ,man inte som sjuk! Hoppas verkligen du får komma till med utan att bli inlagd på psykisk först. Varför vill dom det? Vill dom ha upp dig mer i vikt innan mhe ? Kramar
Ida

Carro

Jag tror att det nog inte spelar roll om du äter medicin eller ej utan så länge du bara går hemma utan sällslap utöver din mamma och syrra, tror jag du kommer må likadant tyvärr. Men om du får sysselsättning och en sambo tror jag du skulle må bättre. Så var det för mig. Kroppen mådde inte bra av psyk mediciner, de förstörde min kropp och kan inte påstå att jag mådde bättre av dom. När jag började bryta min isolering och flyttade blommade jag upp.

Svar: Nej det är min livssituation som gör mig deprimerad mest. Jag försöker ta mig ut o hitta på saker men får nej på nej på nej när jag försöker söka jobb på ett par timmar eller börja nån aktivitet. Försäkringskassan vill inte att jag ska göra nåt typ. Vill flytta men har inte råd.
Ida

Camilla

Ja det är helt sjukt att man ska få slåss för allt 😢 ja det vill dom säkert, har faktiskt inte frågat men får komma för Mora.
Kramar

Svar: Håller tummarna för dig <3
Ida

Anonym

Vet ej hur stor lägenhet du har nu till vilken hyra, men om du någpn gång vill flytta så ställ dig i bostadskö i andra städer. Efter ca 10 år har du nog råd med en etta nånstansdär du skulle kunna komma ut bättre.

Svar: En etta på 30 kvm. Jag har inte råd med hyresrätt då hyran alltid är över2500 och mer än så kan jag inte bekosta tyvärr.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress