30 januari 2016

vill vidare men hur?

Allmänt

Varför får jag ångest av mättnad? Av att äta sötsaker? Det är så sjukt. Ångest kan man få om man blir jagad av en björn typ. Men av mättnad? Näe. Äter trots min ångest massa smågodis just nu. Vill kunna göra det UTAN ångest men går fan inte! Jag vill kunna tycka om mig själv oavsett hur jag ser ut eller vad jag gör eller äter. Kan inte beskriva den sorg och ilska jag känner över allt som äs tagit ifrån mig. Gjort är gjort och jag vill ha en bättre framtid. Men är så rädd för att lämna det jag levt med i 17 år. Skulle behöva samtala med någon nu mer än någonsin. Större behov av det nu än när jag gick i behandling. Skulle behöva en coach lång tid framöver. Kollat på en del alternativ bla psykosyntesterapi men är ju så SATANS dyrt! Hade jag pengar skulle jag inte tveka en sekund. Så fel att hälsa ska bero på ekonomi. De som är sjukskrivna eller sjukpensionärer och behöver hjälp har inte råd. Jag vill förändra mitt liv. Min syn på mig själv. Jag måste göra radikala förändringar vilket skrämmer skiten ur mig. Vet fan inte vem jag är? Allt handlar om kontroll. Tänk om jag vågade hoppa och se vad som händer? Jag vet vad jag har men inte vad jag får. Behöver jobba på att tycka om /acceptera min kropp som den är när jag inte pressar den till sånt den inte vill. Många lyfter på ögonbrynen när jag säger att jag behöver gå upp mer i vikt för att må bra. Eller bättre iaf. Känns jobbigt att höra att jag ser sund ut nu. Orkar inte med detta fokus på kroppen! Vill bara vara fri och låta kroppen bli som den blir. Det är ju bara en kropp. Hatar kriget i mitt huvud. Hatar piskan. Hatar demonerna. Hatar mitt kroppshat. Hatar ångesten. Vill bara ha ett liv utan detta. Orkar inte mer. På riktigt.
Helena C

Jag känner igen mig i det du skriver. Jag gick hos en privat psykoterapeut under några år. Det var sjukt dyrt, men det finns fonder att söka pengar från. Jag fick ganska många tusenlappar via en stiftelse. Den stiftelsen finns för oss som har någon ätstörning och som behöv ekonomisk hjälp. Det kanske vore ett alternativ? Tänker på dig! kram <3

Svar: Vad heter fonden? Så fel att hjälp ska hänga på ekonomi :( Kram fina
Ida

Camilla

Det bara MÅSTE finnas hjälp för dig! Du måste få prata om hur du känner och mår. Kan inte soc hjälpa dig?
Stor kram

Svar: Nej soc kan inte hjälpa mig. Får inte äga nåt då. Allt känns hopplöst! ❤
Ida

Anonym

Terapeuter under utbildning kan vara ett alternativ som inte alls behöver vara sämre (de har handledning och fräscha kunskaper), både privata utbildningar som typ till psykosyntesterapeut och universitet har personer som söker klienter och är billigare. Antagligen svårare där du bor än större städer men nog inte omöjligt för en del bor ju dessutom inte i den stad de studerar. Hos mig står det i lokaltidningens annonser ibland och ibland på utbildningarnas hemsidor, bara ett tips förutom fonder. I en större stad hade jag rekommenderat en annan psykiatrimottagning också men det har du kanske redan undersökt.

Svar: Tack för dina tips! Ska kolla upp detta när jag orkar. Finns dock inte många psykologer här i stan..
Ida

Helena

Det är hemskt att man som sjuk ska begränsas så mycket av ekonomin. En onödig stress och ångest som läggs på allt annat man redan mår dåligt över.
Att motarbetas av vården och behöva stå på sig för att få den hjälp man så självklart bör ha rätt till är bortom mitt förstånd. Det gör mig vansinnigt arg att vården i många fall stjälper mer än hjälper. Det får liksom motsatt effekt.
De som kommenterat innan mig kom med bra och kloka tips, hoppas något av de kan vara en möjlighet för dig att få den hjälp o det stöd du för länge sedan bör ha fått. Du är värd att må bra Ida! Du är en fantastisk tjej på alla sätt och förtjänar att leva det liv du drömmer om. Var rädd om dig. Kramar

Svar: Tack snälla Helena! Du förtjänar också ett bra liv o god hälsa. Är så trött på vården. Dom kan mycket lite om psykisk ohälsa och det känns svårt att bli frisk med deras hjälp som knappt existerar. Man får hjälpa sig själv. Det är min plan. Men inte lätt direkt :/ Kramar
Ida

Helena C

Den fonden jag sökte från heter Mestertonska (osäker på stavningen) stiftelsen. Man behöver fylla i varför man söker pengar och vad de ska gå till för terapi. De behöver även ett intyg från behandlare du går till. Sen sparar man bara allra kvitton och redovisar dom för dom när pengarna är slut!
Det hjälpte mig oerhört mycket att jag fick pengar så jag kunde få hjälp privat när inte landstinget kunde erbjuda nåt vettig... kram

Svar: Tack för tipset! Ska kolla upp detta och hoppas jag också kan få hjälp 😍
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress