26 mars 2019

Acceptans

Allmänt

Godmorgon!
Sitter och äter frukost och läser ett nyhetsbrev jag prenumererar på av Olof Rhölander. Det handlar om acceptans. Tyckte det va tänkvärt så delar med mig av det här. Är ni intresserade av sådant? Kan dela mer framöver om ni önskar men ni kanske bara tycker det är tråkigt? Jag finner det utvecklande iaf 😃 
 
1. Acceptera mysteriet. Det är ett mysterium hur du ibland kan vara ledsen när du borde vara glad. Eller hur du kan ta lätt på det du borde tagit hårt. Det är ingen större idé att försöka lösa det, utan bara acceptera att det är vad det är. De flesta känner sig låga ibland, ledsna ibland, glada ibland, frustrerade ibland, lycklig ibland. Och ibland förstår vi inte varför vi känner som vi känner. Det är bara att acceptera mysteriet.
 
2. Acceptera dig själv Skuldbelägg inte dig själv för hårt. Du har gjort många bra grejer, och en del mindre bra. Det gäller oss alla. Varje person är komplex på sitt eget vis, med svagheter och styrkor, erfarenheter och minnen. Men att vara lite snällare mot sig själv är något jag tycker mig ha sett som en viktig faktor för att må bättre. Det är en bra utgångspunkt för utveckling. Acceptera dig själv för den du är.
 
3. Acceptera livets förutsättningar Vi är alla lika mycket värda som människor, men vi har inte alla samma förutsättningar. Det är därför inte så mycket värt att hålla på att jämföra sig för mycket med andra. Låt dig inspireras av andra, men kom ihåg att vi är olika, och därför behöver man inte bli nedslagen av om någon är bättre. Du ska spela dom kort du blivit tilldelade, det är vad du kan göra. Det är bara att acceptera. Att omfamna ordet acceptans betyder inte att du ger upp, eller använder det som en förevändning för att slippa undan ansvar. Det innebär däremot att du får en plattform för att kunna gå vidare mot något bättre. Det är vad jag har lärt mig.
 
Idag vankas sjukgymnastik och sedan lunch på stan med mamma. Älskar verkligen att gå ut och käka! Sån lyx! Ha en fin tisdag 🌸 
 
 
Camilla

Jag är intresserad så du får gärna skriva mer om sånt ☺️
Ha en fin dag!
Kraam <3

Svar: Kul 😃
Ida

Anonym

Dom orden känns som gjorda för dig, särskilt nr 3❤ ta till dig det och lev livet. Kramar

Maria

vad härligt med blåsippor :) Här har vi fortfarande en massa snö... men åren är på väg.

Acceptans är otroligt svårt, jag jobbar ganska hårt med det hela tiden och ibland går det bra och ibland går det inte alls och jag tycka att är sååå &%¤#¤"#& att mitt liv blivit så här och inte som jag tänkt mig. Men som du skriver så får man spela med dom kort man har, mer kan jag ju faktisk inte göra.

:)

Svar: Ja våren kommer till dig med 😃 Ja det är jättesvårt. Bra du jobbar på det. Mitt liv blev inte heller som jag tänkt men gjort är gjort o ingen idé att älta. Vi får göra det bästa av läget. Kram
Ida

Maria

våren så klart

Sen får du ursäkta min text, jag är dyslektiker, så det blir lite fel, klickade iväg den innan jag läst igenom den.

Svar: Det är lugnt. Jag förstår!
Ida

Netti Starby

Tycker att det är jätte intressant och skriv gärna mer om det! <3 Kramis

Svar: Kul😀
Ida

Therese

Vilket bra nyhetsbrev!

Svar: Toppen! Prenumerera vetja 🙂
Ida

Sadine

Håller med Olof i hans resonemang:)

Svar: Ja han är bra!
Ida

Matilda Berlin

Men åhhh! Tack snälla för att du delar med dig! Och hoppas det gått bra hos sjukgymnasten! Stor kram finaste du <3

Svar: Det gick fint tack♥️
Ida

ISA

hahaha jag skrattade faktiskt när jag läste detta och började tänka på min egen ICKE acceptans kring livet och hur det blev. Skulle må SÅ mycket bättre av att inte älta det förflutna känner jag.. Mjo man har kanske en del att jobba på då hehe *tar fram mitt arbetsblad om acceptans*. Kram <3

Svar: Bra att du vet vad du behöver jobba på. Är ju steg ett. Sen är livet inte slut Isa. Bara för att du inte lever som du önskar just nu betyder det inte att livet alltid kommer vara så här. Livet är förändringsbart. Sen är det nog viktigt att du stannar upp och ser hur långt du kommit och vad mycket fint du har i livet nu ♥️
Ida

Amanda

Håller med Isa, har nog en del att jobba på.. grubblar mycket på det förflutna tyvärr.. Skriv gärna mer såna här inlägg :)

Svar: Det är nog vanligt. Acceptans är nåt en behöver jobba aktivt med hela tiden tror jag. Kul du gillar sådana här inlägg :)
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress