Sen frukost. Typ brunch. Alla som varit deprimerade vet att aptiten avtar. Det har inget med ätstörningar att göra. Sen minskar aptiten även pga inaktivitet. Jag har en förmåga att mest äta mat med dåligt näringsinnehåll när jag mår dåligt. Blir mest ostmackor, nutella, kakor, godis, jordnötssmör med sked... Eller typ fiskpinnar och halvfabrikatköttbullar. Får så dåligt samvete/ ångest av att äta så dåligt. Vet ju att kroppen min behöver NÄRING!! Men orkar inte laga mat, noll sug efter grönsaker. Vill bara ha pasta med ketchup. Tänker att det kanske är okej just nu. Att jag inte orkar tänka på näringsinnehåll. Så länge vikten går upp. Har så mycket annat jag behöver lägga energi på nu. Remisser, läkare, möten, kiropraktor, smärta mm. Samtidigt vill jag verkligen börja äta bättre. Ingen ork till nåt just nu bara. Äter en del hos mamma så då blir det bättre mat. Många tror att bara för att en har en ätstörning så äter en supernyttigt men så behöver det verkligen inte vara! Nån som känner igen sig? Att ni äter sämre när ni mår sämre ?
 
Har redan haft en panikångestattack idag. Solen lyser. Folk är ute och går. Jag ligger på soffan. Värker i ryggen som satan. Blixtrar framför ögonen. Kontaktat kiropraktorn. Hoppas han har tid i veckan. 
 
Men nu några positiva grejer ❤ Bakat och ätit banankaka. Fått tulpaner av mamma. Träffade Otto i onsdags. 
 
 
 
Camilla

Jag tänker att det är huvudsaken att du får i dig någon form av näring och sen om det består av frukostmat så får det vara då. Näringsdrycker tycker jag är bra att ta till utöver då dom innehåller allt man behöver.
Försök och släpp lite på allt annat runtomkring nu när det är som det är.
Tulpaner är verkligen ett vårtecken 🌷
Kramar ❤️

Svar: Ja precis. Ingen har dött av makaroner och körv 😉 Eller mackor till förbannelse. En period. Går upp i vikt utan näringsdrycker men kan va bra ibland ändå. Ja tulpaner är underbart 😃
Ida

Anna

Men snälla skippa nutelan! Trodde det va ett big No för alla vid det här laget 🙄 innehåller ju palmolja som förstör regnskogarna... 👎👎

Svar: Fick den av syrrans kille så kunde inte tacka nej 😏
Ida

Anonym

Näringsdrycker e jättebra. Enkla kalorier som inte tar så mycket plats i magen som stora middagar.

Svar: Ja ibland. Men ibland ställer de till mer problem än nytta. Blivit rekommenderad att inte dricka näringsdrycker av min dietist...
Ida

Anonym

Ooja håller med dig! Har exakt noll aptit just nu när jag mår som en påse skit, och det har Ingenting o göra med att jag har en ätstörning! Min kontakt på psykiatrin sa senast jag va där att hon skiter i VAD jag äter bara jag äter något!
, så ät det du orkar fixa iordning❤️ O se om du kanske kan få lite mer hjälp med o fixa iordning mat, kanske din mamma kan skicka med dig lite matlådor hem!
Du är iallafall jävligt stark!!! Glöm aldrig det❤️❤️❤️

Svar: Tack snälla! Jo jag äter hos mamma ibland o har några matlådor i frysen. Men mest sugen på mackor med ost el jordnötssmör och bullar 🙊 Önskar jag slapp det dåliga samvetet... kram ❤❤
Ida

Anonym

Ooja håller med dig! Har exakt noll aptit just nu när jag mår som en påse skit, och det har Ingenting o göra med att jag har en ätstörning! Min kontakt på psykiatrin sa senast jag va där att hon skiter i VAD jag äter bara jag äter något!
, så ät det du orkar fixa iordning❤️ O se om du kanske kan få lite mer hjälp med o fixa iordning mat, kanske din mamma kan skicka med dig lite matlådor hem!
Du är iallafall jävligt stark!!! Glöm aldrig det❤️❤️❤️

Felicia

Håller med Camilla! Och tror många vet hur kämpigt du har det och att du kämpar som fasen dagligen 💕 Supefina tulpaner och Otto, vilken gullunge 😍 Kram

Svar: Tack snälla ❤ Ja det är ett helvete nu. Visst är han söt 😍
Ida

Anonym

Tror du själv att du kommer klara att gå upp till normalvikt på egen hand? Under alla år som jag följt dig har jag aldrig sett dig se frisk ut.

Svar: Klarat det förut. Varit normalviktig vissa perioder. Men fokuserar på måedet, beteenden och tankar mer än siffror. Svar på din fråga är ja. Sen kan en se frisk ut men vara sjuk. Så fokusera inte på hur andra ser ut.
Ida

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★

Ätstörning är ju inte bara anorexia och bulimi som många tror, det är ju hetsätning eller överätning med. Min dietist på ätstörningskliniken här i Falun sa att hon hellre använder eating disorder eftersom det blir översatt till oordning av ätande istället. Är ju så det är med ätstörningar, man har inget naturligt mönster att äta runt som andra. Jag känner vaken hunger eller mättnadskänsla till exempel.

Svar: Verkligen inte! De flesta har ju uns. Smart att säga oordning av ätandet för det är ju så det är. Många har ätstörningar men ser det inte som nåt sjukt eftersom de flesta tänker o agerar sjukt nu för tiden tycker jag.
Ida

Heléna

Så härligt att det finns ljuspunkter som vackra tulpaner, mumsig banankaka och en supercharmig Otto 😍
Ätstörningar är alltid mer komplicerade än folk verkar tro - så lätt att tro att antingen svälter man sig och inte äter alls eller så hetsäter man tills man kräks... Tror mest att formen av ätstörning och hur den ser ut beror på vad som har orsakat den från början. Jag har sett otroligt många varianter ända sedan jag själv var i tonåren både privat med vänner omkring mig och numera även på jobbet när jag jobbar med boendestöd inom psykiatrin. Det viktigaste är att man tar det på allvar 💖 Hoppas matlusten och glädjen i att äta något riktigt gott kommer tillbaka 💖

Svar: Ja jag försöker se det ljusa emellanåt även om allt känns mörkt nu :-( Ja ätstörningar är SÅ mycket mer än anorexi och bulimi. De flesta har ju inte dessa diagnoser utan mer uns. Tack <3
Ida

Matilda Berlin

Jag tänker att så länge du får i dig ordentligt så! Sen behöver kroppen alla näringesämnen, så det är väl det som kan bli ett problem i längden. Men förstår verkligen var du menar med att aptiten sjunker i sånna perioder. Så ja, bara se till att få i dig ordentligt!! Kram fina <3

Svar: Ja jag och alla andra behöver ju näring. Men vissa perioder i livet orkar en inte fokusera på näringen helt enkelt. Får ta tag i det om ett tag. Kram <3
Ida

Chanelle

Jag är likadan.. Jag äter bara "dåliga" saker när jag mår dåligt, det räcker med att jag har lite ångest eller är uttråkad så äter jag så.. Sen får jag ångest över det också.. Men det är bra att du får i dig något iallafall, det är bättre än inget! <3

Svar: Samma här. Äter dåligt o för mycket när jag mår dåligt 😃
Ida

Anonym

Ja det vet jag mycket väl:) Man kan må dåligt o vara sjuk i alla storlekar.
Men kroppen tar inte lika stor skada i en normalviktig kropp.
Man ökar onte heller risken för för tidig död.

Svar: Nej en normalvikt är ju det bästa!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress