Jag blir så provocerad. Går igång på att läsa om andra som klagar över triviala saker. De som klagar eller mår dåligt över att de ha en deppig dag, över att det är slask ute, över att ha mensvärk, över att de fått acne, eller över att de tycker att deras ben är för smala eller näsa för stor. Asså sätt ert liv i perspektiv! Vad är egentligen viktigt i livet? Jag skiter fan i hur min kropp ser ut känner jag, så länge den fungerar och inte är sjuk så är det guld värt. Snälla, se vad er kropp kan GÖRA iställer för att fokusera på det yttre! Förstår att detta kan verka provocerande att skriva om. Man kan och ska inte jämföra varandras lidande. MEN jag önskar att jag hade sådana små problem som va ytliga. Det betyder ju att en inte har så allvarliga issues ändå. Ångest är ett helvete men om jag ändå hade BARA det att slåss mot... När en lider av en kropp som är paj och psykisk ohälsa samtidigt är en fan inte kaxig. När en inte kan påverka sin sjukdom utan bara acceptera att lida varje dag. Mitt liv är så totalt tvärtom mot vad jag önskar det vore. Är i en livskris. Allt vänds uppochned. Är livrädd för vad denna sjukdom gör och kommer att göra med mig på sikt då det bara blir värre och värre. Önskar jag hade problem som att mina ben va för smala eller att mitt hår var för tunt.
 
Jag önskar mig ett liv där smärtan inte är så stark. Önskar mig en kropp som är starkare och som klarar av att vara aktiv UTAN smärta. Jag önskar mig en vardag som inte innebär ett enda lidande. Vad fan spelar det för roll om det är slask ute? Vad spelar det för roll vad en väger? Så länge din kropp är frisk ska du vara tacksam. Men de flesta tar det för givet. Ända tills den dagen då det drabbar dem. Då är hälsa det enda de kommer önskar sig.
 
Jag saknar SÅ att kunna ta en promenad. Andas in frisk luft. Lyssna på en peppande podd. Saknar att komma härifrån. Det enda jag kan göra nu för att ventilera mina känslor är att skriva så det kommer jag att göra. Få ut allt. Du är fri att läsa eller avstå. Kom inte och klaga över att jag är negativ för du har inte varit i min situation och du behöver inte läsa.
 
Kram till er som peppar och stöttar <3
 
 
Camilla

Jag kan inte ens tänka mig hur du har det vännen ;( måste vara fruktansvärt att gå runt med en smärta dygnet runt och inte ens kunna göra nånting.
Hoppas så att du får en medicin som iallafall kan lindra lite.
Kram ❤️

Svar: Ja det är hemskt:( Kram 😘
Ida

Mia

Hoppas att du får en medicin som lindrar i alla fall, du ska inte behöva leva såhär 😔. Sen tror jag att när man mår dåligt, så blir man ibland provocerad av enkla problem, samtidigt som man inte vet vad just den personen känner inuti. Ingen ursäkt absolut inte, kan känna likadant, och gör det ofta, men försöker på att fokusera på mig, och vad jag kan göra för mig själv. Du kämpar ju som sjutton Ida, fortsätt läsa sådant som pushar och peppar, mentala övningar osv. om du tycker att självhjälpsböcker hjälper. SvT Play har mycket bra program att kika på om du vill fördriva tiden. Du gör allt du kan, och jag förstår att det är fruktansvärt att inte kunna göra något åt själva smärtan, och att inte kunna promenera osv. Jag hatar min nervskada, men den finns där och går inte bort. Tänker på dig, och hoppas att medicin, el. TENS'en till slut ska ge effekt! Kram Mia 💕

Svar: Tål inte den nya medicinen heller. Står inte ut med alla biverkningar! Försöker fokusera på mig själv men kan bli så irriterad över att folk gnäller på skitsaker. De vet inte hur bra de har det.
Tens gjorde ingen effekt alls tyvärr. Ta hand om dig ❤❤
Ida

ISA

Såg din kommentar hos mig Ida, hade ingen aning att du hade fått en nervsjukdom! Verkligen ledsen för din skull, vet hur hemskt det är att ha ont och hur mycket det påverkar allmäntillståndet eller vad man ska säga. Kom det från ingenstans? Får hoppas forskning osv går snabbt framåt så det kanske kommer finnas något som åtminstone lindrar inom kort. Det är oftast sådana där saker som får en att stanna upp och uppskatta det man tidigare tagit för givet. Skickar en stor kram <3

Svar: Ja ens allmäntillstånd sänks rejält. Haft värk under många år men blivit mycket värre senaste tiden. Nu är det hemskt! Jag har provat mediciner men tål inga. Ja livet ställs på sin spets. Vad är egentligen viktgt? Önskar bara en frisk kropp! Kram ❤
Ida

Amanda

Fast har man endometrios och har mensvärk och smärtor som påverkar en extremt mycket varje dag så tycker inte jag det går att jämföra med att man inte gillar sin näsa :/

Svar: Nämnde aldrig endometrios. Det är ett helvete det vet jag.
Ida

Anonym

Jämför inte det du har med vad andra har! Alla har ju olika smärttrösklar, så mensvärk eller ont i huvet kan vara ett helvete för vissa!

Svar: Nej men en jävla skillnad på att ha mensvärk och lida av kronisk smärta dygnet runt. Men alla har sina problem o man ska inte förminska andras smärta såklart. Menade inte så.
Ida

Jag

Jag har nu levt med svår kronisk smärta i över 10 år. Det är ett helvete. Det är rullstol och rullator som gäller för min del och eftersom det är en genetisk och progressiv sjukdom jag har så kommer det bara att bli värre (enligt min genetik läkare och smärt-kliniken.)

Men—jag har lärt mig att leva i nuet.
Är det för jävligt? Ja.
Men livet är inte slut pga av smärtan.
Det går vidare.
Man KAN leva med svår kronisk smärta och ha ett liv. Ett bra liv.
Det tar tid att hitta dit.
Men så är det ju med det mesta.

Kram fina du

Svar: Skönt att du lärt dig leva med smärtan och kan ha ett fint liv ändå ❤ Jag är inte där. Vill ha ordentliga utredningar och försöka få behandling som inte innebär massa mediciner med biverkningar. Kram
Ida

Anonym

Fast i andras värld kanske deras problem är stora och fruktansvärda . Va väl ingen Ida som tvinga in dig i att sluta äta eller gå in i ärstörningsvärlden heller .. Var och en har sina problem ! Så är det ju

Svar: Just det jag menade. Att sätta sina problem i perspektiv. En ätstörning väljer man inte den drabbar en.
Ida

Anonym

Fast i andras värld kanske deras problem är stora och fruktansvärda . Va väl ingen Ida som tvinga in dig i att sluta äta eller gå in i ärstörningsvärlden heller .. Var och en har sina problem ! Så är det ju

Josefin

Jag förstår vad du menar och håller med dig, det är dumt att klaga på saker som egentligen inte är ett problem. Tror mycket på att folk som inte lever ett liv av smärta eller psykiska ohälsa kan förstå hur det är att leva med det varje dag, därför är deras största problem en småsak i ögonen på en sjuk person.

Styrkekramar till dig ♥

Svar: Ja precis ❤ Därför så viktigt att sätta sitt liv och sina problem i perspektiv. Kramar till dig 🌸
Ida

Matilda Berlin

Jag kan verkligen förstå hur du tänker, och jag lider verkligen så med dig. Men samtidigt har alla individer sina verkligheter, och något som är litet i din värld kanske är jättestor i deras. Man vet aldrig vad någon annan går igenom, så därför ska man inte förminska vad andra tycker eller känner. Kan du förstå hur jag tänker?
Skickar en jättestor kram vännen <3

Svar: Förstår absolut! Inte meningen att förminska andras problem. Men vill uppmana folk att sätta sina problem i perspektiv ❤ Kram
Ida

Netti Starby

Så himla starkt skrivet av dig och jag brukar också tänka på att det finns andra som har det mycket värre. Bra inlägg! <3 Kramis

Svar: Tack snälla ❤ Ja så är det. Kram 🌸🌸
Ida

Therese

Förstår att du lider, men allt kan tyvärr inte relativiseras. Andra måste få känna sina känslor, precis som du är berättigad till dina. Sen kan jag absolut förstå dig, få saker kan göra mig så arg som när någon säger "jag känner mig lite deprimerad nu, och det är sååååå jobbigt att de där byxorna jag tänkt köpa var slut", ibland blir det som att människor bagatelliserar svåra problem när de överdriver sina egna.

Eller ännu värre, när någon säger "åh, jag skulle vilja vara liiiite bipolär, det verkar så coolt att vara så kreativ". FFS - det är en kronisk sjukdom som förstör hela ens liv, inte något man borde önska sig!

Svar: Såklart ska alla få känna sina känslor! Menade inget annat än att det kan vara bra att tänka efter ibland på hur stora ens problem är EGENTLIGEN. Det ligger hos mig att jag blir provocerad av andras gnäll över sånt som i min värld inte är nåt att gnälla över.
Håller verkligen med dig! Vissa vill ha "en släng av anorexi" så de går ner i vikt 😮 Asså jag blir SÅ FÖRBANNAD på folk som bagatelliserar allvarliga sjukdomar!! Finns inget coolt med att vara sjuk 😠 Kram fina du 🌸🌸
Ida

s

Jag förstår exakt hur du menar och håller med dig till 100%. Fattar inte varför så många andra här inne säger emot dig.. det är kanske människor vars största problem är mensvärk en gång i månaden.
Styrka till dig!

Svar: Tack! Tack! Tack! Ja om ens mensvärk är ens största problem ska en va lycklig! Kramar ❤
Ida

Sadine

Håller verkligen med dig! Många gnäller över mindre bekymmer och förstår inte hur bra dom har det. Synd att det finns många som inte kan visa någon förståelse för personer som lider av allvarliga sjukdomar som påverkar hela livet. En del kommentarer som du får är exempel på det. Det verkar som att vissa letar fel i dina texter för att använda det emot dig. Det är verkligen inte okej! Varför kan man inte svara direkt på andras kommentarer på din blogg? Kramar

Svar: Exakt! De flesta inser inte hur bra de har det och jag orkar verkligen inte med folk som gnäller över småsaker!!! Ja vissa verkar leta efter saker att hacka på mig för. Jag vet inte varför det inte går :-( Borde kanske byta till nouw.com istället för att ha blogg.se Kramar
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress