30 oktober 2018

Kollaps

Allmänt

Gokväll!
 
Hur har ni det i höstrusket? Här är det verkligen ruggigt väder med regn och blåst men jag har det desto mysigare här inne :-) Har tänt massa levande ljus och släckt alla lampor vilket ger ett lugn hos mig. Bara färg på väggarna som fattas... Men får ta det senare för just nu behöver jag lägga ALL energi och allt fokus på mig själv. Jag klarar inte av att ha massa saker att fixa med för tillfället. Det stressar mig nåt enormt. Jag har inte mått väl på några plan det sista. Känns som både kropp och knopp skriker stopp! Ångestattacken jag fick va droppen. Har efter den haft en hel del förväntansångest och varit livrädd att det ska ske igen. Gick därför till samma ställe det skedde bara för att se att inget farligt hände. Lider ju av ångest dagligen men den attacken va fruktansvärd!
 
Va på psyk igår och jag har alla tecken på utmattningssyndrom. Lock för öronen, ljudkänslig, tål inte stress eller tider att passa, tål inte krav eller att prestera, är trött, svårt att koncentrera mig, svårt att ta tag i saker, kan sitta och stirra i väggen fast jag har massa saker jag borde ta tag i, kan inte sova, hjärnan kan inte koppla av och jag känner mig speedad. Detta är bara några av alla symptom jag har. Många tror att en endast drabbas av utmattning pga att en jobbar för mycket eller har tusen bollar i luften men så är det INTE! Att ha levt med en allvarlig sjukdom i över 18 år innebär en enorm stress, att kämpa dag ut och dag in innebär en enorm påfrestning och tar MASSA energi. Till slut orkar varken kroppen eller psyket med. Jag är innerst inne helt slut men kan inte koppla av eller sova och sömnen är otroligt viktig. Får en ingen återhämtning så kollapsar en till slut.
 
Igår bröt jag ihop totalt. Fick tur nog en akuttid hos kiropraktorn för jag kunde inte andas pga smärtan. SÅ jävla ont! Han sa att min rygg hade låst sig totalt och att jag va stel som ett hårt paket. Han fick jobba i 40 min för att låsa upp ryggen. Jag grät som ett barn och skrek av smärta. Bröt ihop efteråt av trötthet. Satt på hans brits och grät och skrek att jag orkar inte mer nu. Jag är HELT slut! Att leva med ångest varje dag sätter sina spår, bla så blir en spänd och musklerna låser sig och en får lätt värk i rygg, nacke och huvud. Det är en orsak till min värk men det andra sitter djupare i nerverna och kräver behandling i form av botoxinjektioner. Ska ta tag i det. Känns som hela kroppen går sönder, likaså min själ. Jag har fått order om att bara vila, ta promenader i skogen och äta. Inte boka upp mig på nåt, inte fixa lägenheten ellr annat. Bara ta hand om mig själv. Och jag känner det så starkt själv. Jag behöver verkligen ta hand om mig själv nu. PÅ RIKTIGT! Detta är allvarligt. Jag befinner mig i ett kaos. Vet inte hur mycket jag kommer orka blogga eller va på sociala medier alls framöver. Kanske kommer jag vilja blogga imorgon eller först om en månad. Får se. Tänker inte ha några krav på mig. Måste ta kroppens och hjärnans varningssignaler på allvar. Jag vill må bra.
 
Stor kram till er <3
Camilla

Usch så ledsen jag blir att du har det så kämpigt. Gör som du säger och ta hand om dig själv. Mys inne med tända ljus och ät gott.
Jag tänker på dig ❤️
Kramar

Svar: Tack fina du 🌻
Ida

Anonym

Vad är ursprunget till din ångest? Har läst din blogg väldigt länge och gillar den skarpt, men funderar alltid varför det aldrig tycks bli bättre för dig? För du skrev för flera år sen att du mådde riktigt dåligt då, och att det då var dags att fokusera på dig och äta bättre och vila. Vågade du aldrig gå fullt ut och göra upp med ätstörningen och att det medfört en stress för din kropp? För som du skriver så varken jobbar eller pluggar du❤ nu kanske min fråga lät konstig, men den är ställd av kärlek och hoppas du inte uppfattar den som påhopp för det är det ej utan mer en undran.

Svar: Vet inte vad all ångest grundar sig i. Finns många olika saker. Har ångest över det mesta. Just nu beror mycket på min dåliga sömn och inre stress. Det skapar ångest. Sen även min ätstörning såklart. Plus annat. En kan vara stressad även om en inte jobbar eller pluggar. Att stå utanför samhället och ha kass ekonomi och kass hälsa skapar enorm stress och ångest.
Kram
Ida

MADDISENJ.SE - mode och föräldraskap

Usch och fy! Ta hand om dig och hoppas du mår bättre snart <3

Svar: Tack snälla 🌹
Ida

Matilda Berlin

Nej inga krav vännen!! Bara fullt fokus på dig själv! Skickar världens kram <33

Svar: Tusen tack ❤
Ida

Nathalie

Känner verkligen med dig! Det är hemskt att inte få sova! Du kan inte tänka dig att testa sömntabletter under en kort period? Sömnen är ju verkligen A och O när det kommer till måendet, utan den fungerar inget.
Jättebra att du inte ställer massa krav på dig själv! Tänker på dig ❤️
Stor kram!

Svar: Nja vill helst inte det. En blir så lätt beroende av dem. Ska ta upp det med läkaren om 2 veckor. Nej en mår piss utan sömn 😔 Stor kram ❤
Ida

ingalill

Kram på dig!

Svar: Kram!!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress