Jag trodde jag va på väg att bli sjuk igår. Hade ont i halsen, värk i kroppen och va extremt trött. Tänkte att Otto smittade mig i fredags då han va snorig. Jag HATAR att vara sjuk då min psykiska ohälsa blir ÄNNU värre då. Att ligga ensam hemma i sängen dygnet runt och bara umgås med mina egna tankar och samtidigt äta alla måltider är SJUKT JOBBIGT!! Jag hade sån obeskrivlig ångest hela dagen igår. Vaknade fem på morgonen med ångest och den höll sedan i sig hela dagen. Grät floder, hade panik, kunde inte andas. Allt kändes så mörkt, meningslöst och hopplöst. Va som att all min motivation va borta. Mår lika illa idag men halsen känns bättre och jag vet inte om jag är sjuk eller om jag "bara" är deprimerad och trött? Mår iaf inte bra alls.
 
Vet inte vad jag ska göra. Jag står ensam just nu då jag inte får någon behandling på psyk. Får endast stödsamtal men det är ingen behandling. De säger där att Västra götaland inte kommer betala för vård på MHE heller. Jag kämpar ensam och min viktuppgång gör att ångesten ökat markant. Vet att jag behöver upp i vikt men att se sin kropp växa är såå ångestladdat för mig. Önskar jag kunde va stolt över det ist för att få panik och självhatiska tankar. Gäller att inte lyssna på de dumma tankarna utan fortsätta framåt trots att allt känns skit. Träffade en dietist från Helenakliniken förra veckan men det gav ingenting som jag misstänkt. Fick rådet att försöka äta lite mer på kvällen, thats it. Sen bokade vi in ett nytt möte i slutet av oktober. Allt är så segt. Så oklart. Känner mig så ensam i min kamp. Gör framsteg och min terapeut är stolt över mig men jag mår så jävla dåligt!
 
Vill avsluta med en positiv ton så något jag ser fram emot idag är säsongspremiären av serien "vår tid är nu". Jag ÄLSKAR den serien!! Har ni sett den? Hörde att de spelar in en tredje säsong nu vilket gjorde mig ännu mer glad :-D
 
Camilla

Håller med om att samtal på öppenvårdspsykiatrin är lika med noll. Det kan snarare stjälpa än hjälpa.
Jag känner exakt lika som dig angående viktuppgång men vi måste ju, eller hur? Hur jobbigt det än är så måste vi igenom det och maten är vår medicin.
Kan dietisten skriva ut näringsdrycker till dig? Jag tycker att det är svårt att gå upp utan dom så tar en på fm och en på EM tillsammans med mitt mellanmål.
Kämpa på vännen ❤️

Svar: Jag går upp i vikt utan näringsdrycker. Skäms för det men går lätt upp i vikt. Hon anser inte jag behöver näringsdrycker. Ja samtalen på psyk ger inget tyvärr! Kämpa på och fokusera på framtiden ❤
Ida

Nathalie

Känner med dig! Vet hur jobbigt det kan vara med viktuppgång och att ligga hemma med ångest 😓 Det är så tragiskt att du står nästan helt ensam. Du behöver mer stöd så det känns så ledsamt. Massa kärlek och kramar ❤️

Svar: Hur stod du ut i din viktuppgång? Har du tips?Ja mer stöd skulle vara behövligt men finns inte vilket gör mig förbannad och frustrerad. Vet inte hur länge jag orkar kämpa... Stor kram ❤
Ida

Camilla

Det är inget du ska skämmas över. Det är ju bara bra om du går upp utan näringsdrycker det är ju ett bevis på att du äter tillräckligt med mat. Man ska ju ändå inte ha dryckerna för all evighet.
Kraam ❤️

Svar: Men känns jobbigt. Hör om andra som äter 6 ggr per dag och tar näringsdrycker men ändå inte ökar i vikt.
Ida

”Malin”

Hej ida, jag håller verkligen tummarna före att du ska orka kämpa vidare, så imponerad att du tar fighten trots allt som är jobbigt. Hur kommer det sig att du bara får stödsamtal o inte behandling? Jag har förstått att du varit på mhe förut, tror du det skulle hjälpa att komma dit igen eller vet du egentligen vad mhe har att ge? Du behöver inte nämna några siffror men är det mycket du ska upp i vikt typ 10-tals kg eller typ en handfull? Har du själv eller din stödsamtalare satt ett viktmål? Typ komma över undervikts-bmi eller hur tänker du? Undrar en som också behöver gå upp men vet inte vad jag ska ha för mål. Heja dej !💕💕

Svar: Hej "Malin". Tack, jag kämpar på så gott jag kan! Jag känner bara att jag hade behövt mer stöd än det jag får idag. Psyk har ingen kunskap om ätstörningar men MHE är ju proffs på det. Kände mig inte som en sjukdom på mhe, det gör jag på psyk. Mhe:s upplägg passade mig bra.
Spelar det nån roll för dig om jag behöver gå upp 3 kilo eller 10 kilo? Vi har inget viktmål. Fokuset ska ligga på MÅENDET och inte på vikten. Men självklart är målet ett "normalt" bmi. Jag villl bli fri i tankarna och sen får vikten hamna där den hamnar.
Du får sätta dig ned o fundera på vad DU har för mål i DITT liv. Vad är viktigt för dig? Vad drömmer du om? Sätt upp små mål och jobba aktivt mot dem. Våga förändra. Kram
Ida

Anonym

Du får försöka se det positiva. Du har iaf en samtalskontakt som du kan ventilera med och du har en fin mamma och syster med familj som bjuder hem dig och verkar vara väldigt omtänksamma💕 sen har du beviljats mhe tidigare så du har fått chansen att testa på den behandlingen inte bara en utan flera ggr- det är få förunnat och en jättebra möjlighet nu att ta tillvara på det som du lärde dig då. Ta till dig tankesätt och använd det nu. Sen att du går upp i vikt snabbt det är bara bra. Vet att det är svårt men tänk att det visar att din kropp inte är förstörd utan reparerar sig snabbt. Det är ju jättebra för vi vill ju alla ha en stark och frisk kropp. Vem vill vara och se sjuk ut? Sen ökar det dina chanser markant till att bli mamma för då krävs verkligen en frisk kropp i minimum normalvikt. Så hellre det än dom som aldrig går upp. Det är skadligt fysiskt och psykiskt. Inget att eftersträva. 💗kram

Svar: Inte lätt att se det positiva när man är nere i en depression. Men är tacksam att jag har min mamma o syster <3 Minns knappt vad jag lärde mig på mhe för hundra år sedan. Men de verktyg jag minns använder jag varje dag. Tar mig ändå framåt fast det är extremt jobbigt.
Det handlar inte om att jag vill se sjuk ut eller ha en svag kropp. Det är det sista jag vill. Mina problem sitter betydligt djupare än så. Kram
Ida

Therese

Du är så stark som kämpar på trots allt <3

Svar: Åh tack snälla!!
Ida

Emma Engström

Massa styrkekramar till dig vännen och hoppas innerligt att du blir kry snart! Förstår och känner verkligen igen mig när det gäller att vara sjuk, det är då inte roligt och önskar att det fanns botemedel som gjorde allt bra med en gång. Glöm inte att DU ÄR starkare än ångesten och depressionen, det ska inte vinna över dig! Framstegen kan vara svåra att se själv men jag kan tänka mig att de syns från personer utifrån, och ensam är du inte <3 Kärlek till dig!

Svar: Massa kramar tillbaka!! Känner mig inte starkare än min depression tyvärr. Tufft att stå ensam i detta. Hur går det för dig i Varberg? Tycker du de är bra där? Stor kram <3
Ida

Matilda Berlin

Men hjärtat då!! Nu är det mängder av c-vitaminer som ska ätas! Köp hem citroner och gör ingefärsshots (då har du något att fokusera på med), ät kiwi, grapefrukt och apelsiner. Det behöver du! STOR kram vännen och krya på dig <33

Svar: Ja ingefära ska ju va superbra grejer :-) Kram och tack <3
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress