12 november 2018

Vilket stolpskott!

Allmänt

Måste bara skriva av mig! Är så jävla irriterad just nu. Kom precis hem från ett läkarbesök på psyk och asså jag vet inte var jag ska börja. Vilket jävla stolpskott till läkare! Kände mig SÅ förminskad. Hatar den känslan. Jag fick aldrig tala till punkt utan blev avbruten hela tiden. Han ställde så idiotiska frågor som "vad har du vägt som mest och minst under de senaste tio åren" Vad fan spelar det för roll? Och vem har koll på vad en vägde för tio år sedan? Han undrade vad jag åt till frukost och jag svarade yoghurt, mysli, frukt, mackor och kaffe. Han tittade på mig och sa "äter du en matsked mysli då eller?" Asså jag började KOKA inombords!! Såklart jag inte äter en matsked mysli. Vem fan gör det? En mus? Nej jag äter normala mängder svarade jag och han sa då att "det ska jag kolla upp med dietisten om du verkligen gör". Tack för visat förtroende liksom. FY FAN!! Hatar när folk endast ser en som en sjukdom. Och bara för att jag fortfarande behöver upp i vikt så betyder det inte att jag äter som en mus. Blir så provocerad av sånt bemötande. Så ohumant. Oproffsigt. Sen sa han att dietisten sagt att jag ska ta näringsdrycker men det va faktiskt MITT förslag sa jag. Det va JAG som VILLE det för jag VILL må bättre. Hatar att vårdpersonal behandlar alla med ätstörningar på samma sätt fast vi alla är olika och har olika problem och befinner oss på olika ställen i tillfrisknadsprocessen. Usch! Vill aldrig mer träffa honom. Vill bara bort från hela den sjuka världen. Vill bli sedd som den person jag faktiskt är. Så förbannad just nu! Han sa massa mer korkade saker men orkar inte dra upp allt. Behövde bara få ur mig lite.
 
Stina

AAHH jag förstår verkligen din frustration, besvikelse, ilska! Det som jag tycker är allra värst är att du inte blev bemött med den respekt du förtjänar, inte bara som människa - du bör få cred för den riktning du går i och de friska val som det innebär! Du får ta emot det av mig istället och ge dig själv en stor jäkla kram och applåd💛

Svar: TACK <3 Hade önskat nån uppmuntrade mig ist. Har gjort massa framsteg och förändringar och ökat i vikt. Skiter fan i den idiotläkaren för jag VET att jag kämpar och VILL må bättre. Hans sätt att behandla mig va INTE okej någonstans!
Ida

Anonym

Men vad är det som gör att din kropp inte strävar mot normalvikt då om du äter så massor? Tycker inte du det är konstigt själv?
Ekvationen är ju lite svår att förstå för en utomstående liksom.

Svar: Vad menar du? Förstår inte din fråga. Går upp i vikt så vad menar du?
Ida

Anonym

Var det på en ätstörningsenhet eller vanliga psyk?

Svar: På psyk men han har jobbat på en ätstörningsenhet förut och ska kunna ätstörningar.
Ida

Anna

Man blir ledsen alltså...oproffsigt och upprörande. Kan dock förstå båda sidor. De mängder som du säger kanske är svår att förstå eftersom du är så liten och undernärd, tror att vem som helst som vet om din diagnos tyvärr tar för givet att du äter väldigt lite. Det går helt enkelt inte ihop. Så frågan om mängder är relevanta även om man själv inte håller med. Ätstörda lever ofta i förnekelse och ljuger en del om sitt intag, så när du säger musli så vill han givetvis veta om du pratar en sked eller dl liksom. De är är en viktig del av den medicinska bedömningen. Även om du ej lever i förnekelse så är det ju en majoritet med sjukdomen som har det. Sen tycker jag absolut att man inte ska prata om högsta vs lägsta. Hoopas du förstår min tanke och ej tar illa upp. Kram❤

Svar: Det va hans sätt att tala med mig som gjorde mig mest förbannad. Nedvärderande. Han har ingen rätt att behandla någon så. Vissa lever i förnekelse o ljuger men inte jag och en ska aldrig dra alla över en kam!!
Ida

Camilla

Det är så förnedrande då man träffar en sån läkare! Att dom inte kan se människan istället för sjukdomen. Så oprofestionella. Försök att tänka att han inte har någon kunskap om ätstörningar och dom vet inte hur mycket en kämpar.
Kramar ❤️

Svar: Ja hemskt!! Grejen är att han HAR kunskap om ätstörningar. Det som gör mig så chockad... Kram
Ida

Vano

Usch jag kan förstå din frustration när man begränsas till en sjukdom. Förhoppnings tar denna läkare sitt förnuft till fånga annars får du ta och byta. Man ska behandla sina medmänniskor med respekt. Önskar dig en fin måndag! :)

Svar: Jag är inte min sjukdom liksom. Sen hänger mycket på HUR en uttalar sig och bemöter sina patienter. Vore ju skönt att få tala till punkt och bli lyssnad på. Tack snälla!
Ida

Jessica Högberg

*gråter lite*, det får inte gå till så, vi är faktiskt 2018... finner inga ord <3

Svar: Nej så jävla dåligt bemötande. Men lämnar det bakom mig nu och fokuserar på mina mål. ❤
Ida

Anonym

Men om man tänker på hur många de träffar varje dag så är det väl inte så konstigt att han ställer de frågorna... 🙄 är ju omöjligt att vården skulle erbjuda specifik vård för varje människa som har ätstörningar... handlar ju om att vården ska erbjuda hjälp till viss del sen får man ju göra resten själv! Blir så trött när man tror att samhället bara ska fixa allt åt en, är man vuxen så får man ju ta eget ansvar.

Svar: Orkar inte ens svara på detta. Hare gött!
Ida

Nathalie

Sånt där bemötande är bedrövligt och jag beklagar att han behandlade dig så! Så oproffsigt! 😓

Och anonym ovanför mig: Hur menar du? Har Ida någonsin bett någon att "fixa allt" åt henne? ALLA har väl för tusan rätt till att bli sedda som individer och dessutom kämpar väl Ida med näbbar och klor så vad du menar med eget ansvar fattar jag inte? Lägg av!

Svar: Ja verkligen bedrövligt bemötande!
Jag fattar inte nåt av anonyms påståenden. Jag fixar ALLT själv. Bokar tider för min smärta, äter o går upp i vikt, tar mina näringsdrycker, sköter alla kontakter med psyk, läkare och dietist själv. Lever ensam och är självständig. Jag är inte en sjukdom. Jag är Ida och är värd att tas på allvar och bli lyssnad på. Orkar inte lägga min energi på idiotiska kommentarer längre. Ger mig noll. Tack för att du stöttar mig iaf vännen ❤ Känns fint i hjärtat!
Ida

Matilda Berlin

Men alltså fy bubblan? På riktigt? Förstår verkligen inte vad dom "får ut" utav att trycka ned någon som kämpar. Hur är det liksom menat att du någonsin ska kunna bli frisk om dom bara trycker dig tillbaka? Så tråkigt! Men kom ihåg att du är grym vännen! KÄMPA <33

Svar: Ja denna läkare va såå vidrig!! Kommer aldrig mer gå till honom! Så sugen på att säga upp all kontakt med psyk asså! Tack för ditt stöd vännen ❤❤
Ida

Jessica Högberg

Underbart!! <3

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress