Fått virus på min mobil så kan inte kommemtera på några bloggar 😞😔 Blir så jävla ARG!!!! Hade precis fått ordning på min mobil så händer detta. Skaffat antivirusprogram men hjälper ju inte. Så jävla stressande. Allt går segt och inget fungerar. Snacka om stress! Idag har jag varit nära på att radera ALLA appar och bara lägga ned allt vad sociala medier heter. Sluta blogga, läsa bloggar, ta bort instagram. Vara mer i nuet. Men älskar ju att fota och lägga upp bilder på insta och följa andra inspirerande konton. Så dubbelt det där. Svårt att ha balans. Blir lätt allt eller inget för mig. Kan inte hänga lite på insta tex. Ska rensa ordentligt bland de jag följer iaf. BARA följa de som verkligen GER mig något. Facebookappen är borta sedan länge. Måste gå in via webben för att nå Facebook vilket gör det hela mer komplicerat vilket resulterar i att jag sällan är där. Blir superstressad av sociala medier. Nu kan jag ju inte ens kommentera bloggar om jag inte går in på datorn vilket jag aldrig gör typ. Skulle behöva öva mer på att vara här och nu och stänga av mobilen. Den är mitt sällskap men även något som skapar stress och ångest hos mig. Hur hanterar ni sociala medier? Stressar det er? Kan ni va utan mobilen en dag utan panik? Jag orkar inte med all jämförelsehets och korkade kommentarer jag får ibland. Bara för att jag inte har en kropp som faller inom ramen för "idealet" så anser vissa att man då får kommentera mitt utseende. Hade de kommenterat om nån hade en annan hudfärg, läggning, etnicitet? Hade de sagt till mig irl det de skriver i kommentarsfältet? Så trött på sånt!
Har iaf haft fina dagar med sol och bad. Försöker njuta av det.
Camilla

Tyvärr är jag väldigt beroende av både instagram och facebook. Eller Facebook tycker jag inte är så intressant mer utan tycker det är bra med tävlingar och påminnelser av olika evangenang. Tränar hela tiden på att lägga ifrån mig telefonen mer och mer. När man är ute på café/restaurang så sitter alla med sina mobiler men det gör inte jag. Kraam ❤️

Svar: Håller med dig om Facebook. Mest tävlingar. Nä när man är ute o äter eller ungås ska man låta mobilen va tycker jag. Så otrevligt annars. Kram 😘
Ida

Mia

Jag tog också bort Fb men har kvar Intagram på mobilen. Läser bloggar med mest från datorn men din, m.fl. Kan jag inte låta bli att läsa, så det blir på mobilen 👍. De som kommenterar förstår uppenbarligen inte, att det egentligen inte ens finns ett "ideal", alla är vi olika. Men vissa verkar tycka att bara för att man har/har haft en Ätstörning så är det ok att lägga sig vi allt. Det påverkar ju en mer negativt, än positivt och att människor liksom skapar sig en bild av en person utan att ens ha sett denna/denne vilket de absolut inte ens skulle behöva. Jag tycker bara att de som håller på så är så fruktansvärt ovärt ovetande om vad de ställer till med...tyvärr! Kram Mia

Svar: Ja Facebookappen har jag också tagit bort. Kul att du gillar min blogg 😀Ja jag blir så obeskrivligt trött på de som kommenterar ens kropp o mat. Jag är inte min ätstörning. Vill inte att fokus ska ligga där. Att få sådana kommentarer hjälper INTE! Tvärtom. Kram
Ida

Maria

Facebook har vägrat hela tiden så det har jag inte. Instagram tog jag bort för snart två år sedan. Har bara min lilla blogg och det räcker gott till mig :) Jag använder bara mobilen för att kommentera eller svara på kommentarer när jag inte är hemma, använder alltid datorn annars.

Svar: Gud va skönt!! Klokt val av dig :)
Ida

Anonym

Ja mycket stress är det. Instagram ser ja mer som en nöjestjänst som egentligen inte är nödvändig medan fb numer ofta är obligatoriskt på universitet för att diskutera seminarier mm så det är ett måste för mig.

Svar: Ja Facebook används ju till mycket. Många jobb, lägenheter mm kommer ju upp där. Insta kan man ju följa de som får en att må bra 😊
Ida

Netti Starby

Jag har aldrig känt mig stressad med sociala medier men vad tråkigt att du har fått virus. Hoppas att det löser sig! Kramis

Svar: Skönt för dig 😀 Ja det löser sig nog! Kram
Ida

My

Jag har varit alldeles för beroende av sociala medier, vilket lett till mycket oro och (prestations)ångest för att allt folk väljer presentera på Facebook eller IG är så jävla perfekt; och jag har känt att mitt liv är så "fel" och att jag inte passar in alls. Tyvärr (tycker jag) tror jag inte folk varken vill, eller vågar, visa upp det riktiga livet med motgångar, ångest, ledsamhet, ensamhet osv. Är fortfarande en flitig användare av IG men rensade REJÄLT bland konton jag följer för att slippa det där glättiga "åh mitt liv är så jävla perfekt och jag dricker smoothie och går PW i solnedgången varje dag". Nu är det klart att folk får vara superpositiva och ta kort på solnedgången, men budskapet - att ALLT går bara man VILL och det FINNS INTE några motgångar.....det orkar jag inte läsa om. Jag kanske är pessimist, men ibland är livet bra jävla jobbigt att leva.

Och NEJ tycker inte att det är OK alls att folk kommenterar din kropp. Vi är alla olika. Du och är du och det är du bäst på att vara <3 KRAM

Svar: Ja sociala medier kan lätt skapa stress och ångest tyvärr. Men försök tänk att ingen har ett perfekt liv. Alla har sina issues även om de inte visar upp den sidan på instagram el Facebook. Mycket är bara ytligt. Bra att du rensat och bara följer de som får dig att må bra! Nej jag fattar inte varför folk ska kommentera ens kropp eller mat?!
Tack fina du 😍 Kram
Ida

Maja - Våga prata om psykisk ohälsa

Förstår dig med det där "dubbelt"! Men tror att det är en jättebra idé att börja rensa.

Jag har länge blivit stressad av sociala medier, men värst har nog alltid vart messenger (vet inte om man räknar det till sociala medier dock haha?). Något av det första jag gjorde när jag blev sjuk tidigare i år var att 1. rensa alla appar som jag inte använder eller lägger för mycket onödig tid på. 2. rensade både bland facebook-vänner och instagram-konton jag följer (oaktiva konton, konton jag stör mig på eller som stressar mig! Gjorde en sån otrolig skillnad på hur ens flöde såg ut när man öppnade apparna. Älskade resultatet (men behöver nog en ny rensning snart igen hehe).

Sen började jag även använda Pinterest mycket mer än Instagram! Så mycket mindre stress och hets, jakten på likes och följare finns inte där, och känner att jag får mer ut av bilderna jag ser som dessutom inspirerar mig på olika sätt. Sen har jag instagram kvar utifall om jag skulle vilja lägga upp en bild eller två (händer dock otroligt sällan nu trots att jag älskar att fota).

Ibland kan det också vara skönt att begränsa hur många sociala medier man använder sig av. Att det kanske räcker med att endast lägga upp bilder på antingen bloggen eller på instagram. Eller kanske börja avsätta 30min/dag till att sitta vid datorn och läsa bloggar? :)

Testa dig fram! Men sluta helst inte blogga hehe, tycker så mycket om din blogg!

Kram ♡

Svar: Väldigt bra tips! Att begränsa sig till tex 30 min per dag :) Har rensat i mitt flöde men borde rensa igen. Gillar bodypositiva konton och natur :) Pinterest är grymt!! Älskar det :)
Åh va kul att du gillar min blogg 😀😘 Tack!!
Ida

Alltoviktigt

Facebook har jag aldrig haft som app, gillar inte att ha appar i mobilen som kräver tillgång till det mesta. Mitt konto på fb har varit inaktiverat de senaste 5-6 åren. Aktiverar någon gång per år och konstaterar alltid att det inte ger mig något. Folk får ungar,köper hus och gör annat vilket är kul för dem men jag känner inte att jag bryr mig. Har jag inte kontakt med människorna utanför fb så känner jag inget behov av att ha koll på deras liv. Instagram har jag men loggar kanske in en gång per vecka och uppdaterar kanske 2 gånger/mån. Kul att se vackra bilder ibland men det är allt.
Prova att ta en paus från allt, kommer du sakna det så får du antagligen ut något från fb och ig. Och om du inte saknar det så var det inte viktigt

Svar: Tagit bort appen för Facebook. Så skönt! Händer inget viktigt där ändå. Ja fina bilder är kul och jag älskar ju att fota o följa peppande konton men en paus vore nog bra...
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress