Jag har haft väldigt svårt för att somna och sova om nätterna det senaste. Jag tänker väldigt mycket och känner så mycket mer än jag någonsin tidigare gjort. Inte konstigt att jag har mer ångest, ilska och sorg inom mig. Att jag gråter och är arg. Har ju tidigare dämpat allt med mediciner och tagit ut mina känslor på maten. Gör inte det längre och då kommer allt upp till ytan. Jag känner en ångest jag inte upplevt på väldigt länge. Inte ångest över min kropp eller mat utan ångest över att mitt liv har tagits ifrån mig iom denna sjukdom. Ångest över alla förlorade år, över alla men jag fått, över alla fester, resor, vänner jag missat. Jag kan ligga vaken och känna hur mitt hjärta slår hårt hårt och vara rädd att det tagit stryk efter alla år. Jag är rädd att dö. Får dödsångest. Får ångest över att jag har ont i min kropp VARJE DAG! Att jag misshandlat mig själv. Att jag låtit sjukdomen gå före ALLT annat. Det är en smärtsam insikt. Men så viktigt att jag nu kan känna det. För det gör att jag tar mig framåt. Det gör att jag kämpar ännu hårdare för att ta mig ur skiten. Jag har hellre ångest över att jag bryter rutiner och tvång än ångest över att livet går och jag står still. Jag har varit avstängd och levt i min bubbla så länge men nu spricker den och alla känslor väller ut. Väldigt jobbigt men även sunt. Tror det är ett måste för att ta sig framåt och bli frisk. Jag skulle inte kunna gå i terapi med locket på tex. Skulle inte ge mig något.
Anonym

Du är inte ensam om det. Men de säger ju att det mesta kan läka efter år av normalvikt och normalt ätande. Förutom benskörheten. Så det är ju bra:)
Dock inte så uppmuntrande just nu kanske när man sitter med smärtor o yrsel:(

Svar: Jo men vissa saker läker inte. Men mycket kan bli bra igen 😊 Tar tid dock.
Ida

Anonym

Har du också fått problem med tänderna efter anorexin?:(

Svar: Nej
Ida

Camilla

Kan inte all ångest bero på att du slutat med medicinen? Jag minns när jag slutade förut att jag fick ökad ångest och sömnbesvär. Hur många timmar sover du? Kramar ❤️

Svar: Jo troligen. Undrar när den lättar bara... Jag sover många timmar men har svårt att somna pga alla tankar.. kram
Ida

ISA

KRAM <3 Meningen "stå ut" är jävligt tröttsam men det är nog det enda som gäller.. att fokusera på hur framtiden SKA se ut istället för att tänka på hur det KUNDE varit de år som gått förlorade. Gör det heeela tiden själv men det är verkligen ångest och depp som inte leder till något. Går ju inte att få ogjort tyvärr. Du borde göra en moodboard över saker som inspirerar dig! Älskar peppbilder, haha!

Svar: Nej gjort är gjort. Lätt att fastna i negativa tankar bara... Försöker fokusera på framtiden nu. Moodboard är såå bra!!! Älskar sånt 😃
Ida

Anonym

Klart det blir så när du slutar med psyk medicin. De är verkligen inte att rekommendera då de både stör hjärnans kemiska substanser liksom kroppen i övrigt. De stänger ju ner vissa hjärnfuntioner som nu återväcks när du slutar med gifterna. Som camilla skriver ovan, att all ångest beror på att du slutat men helt ärligt så var nog grundproblemet till varför du ens började ta dom att du hade just ångest. Då började du med medicin för att det skulle bli bättre. Nu när du slutar så dyker allt upp igen. Tydligt exempel på hur man blir nerdrogad men att problemet fortfarande finns kvar. Så nu efter många år har du fortfarande ångest. Tänk om man istället kunde fått hjälp att hantera ångesten direkt. Det hade sparat dig många år. Även om du inte får tillbaka dina år så kansle detta får andra att tänka till innan de tar medicin. Jobba med problemen direkt. För när man väl är fast så är det lätt att det blir en ond cirkel som slutar med sjukpension vilket i sin tur leder till ett slags utanförskap med saknad sysselsättning och utebliven inkomst.

Svar: Ja jag kan bli arg på vården som har sååå lätt för att sätta in psykofarmaka. Sen är det ett helvete att sluta. Känns som många år av terapi gått til spillo för att jag ej varit känslomässigt med.
Ida

Matilda Berlin

Vet du vad? Nu låter det kanske hemsk, men det är bara att konstatera att; Ja, du har misshandlat din kropp. Ja, du har haft ett helvete.
Men vet du vad? Du är medveten om det nu. DU är STARK. Du vill ha förändring. Och det kommer att komma, för du är grym vännen!! Glöm aldrig det <33

Svar: Ja det gäller att se framåt nu. Att jobba på för en bättre framtid. Stort tack ❤❤
Ida

ninna

håller med Matilda det förflutna kan du Inger onödigt grubbla över det det du kan göra nu avgör du var alla verktyg o chans till det många är ovat.livet kunde ha gått varre men du lever.du ha framtid möjlighet göra den till bättre SK ersätta detappade åren. gjort är gjort nu blicken framåt nya utmaningar bättre liv friskt och lyckligt.

Svar: Nej ingen idé att grubbla och älta. Får kämpa framåt nu! Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress