21 mars 2018

Selfcompassion

Allmänt

Jag tror (eller vet) att många av oss är mindra bra på att bekräfta oss själva. Att vara snälla mot oss själva. Vi behandlar andra bättre än vi behandlar oss själva. Varför? Vi ska leva med oss själva och umgås varje dag livet ut. Livet blir så mycket trevligare om vi är goda vänner med oss själva. Arbetar som ett team istället för att vara sin egen värsta fiende. Handen på hjärtat, hur god vän är du med dig själv? Jag är inte en god vän mot mig själv. Jag kan va eb riktig vidrig mobbare och verkligen trycka ned mig själv. Övar på att bli snäll mot mig själv. Selfcompassion eller självmedkänsla som det heter på svenska. Här kommer några tips på hur du kan tänka ❤
✅ Tänk på dig själv som din bästa vän (förkortas X i texten). Hur vill du behandla X? Vad är X värd i form av uppskattning, komplimanger o s v. Vilka krav ställer du på X? Skäller du X när denne misslyckas eller inte är perfekt i alla lägen? ✅ Jobba på din inre trygghet genom att utöva mindfulness, att vara närvarande här och nu. Registrera tankar, beteenden och känslor även om de är jobbiga. Bekräfta dig själv i att det är ok att känna och tänka som du gör men att det inte alltid är sanningar och inte styr ditt liv. ✅ Visualiseringsövningar är något som idrottsmän använt sig av länge eftersom hjärnan inte vet skillnad på det som är verkligt eller inte. Att se sig själv lyckas, vara i sammanhang du är rädd för och så vidare som inre bilder har bevisligen gett gott resultat. Dagdrömmar och fantasier är något vi aldrig ska sluta med. ✅ Gör det du mår bra av och inte nödvändigtvis det du känner. Första känslan är att äta en stor påse godis för att du känner dig ledsen och det blir din tröst för stunden. Stanna upp, bekräfta känslan och identifiera det som ligger bakom. ”Det gick åt helsike på presentationen på jobbet idag. Jag gjorde bort mig inför gruppen”. Visst kan du äta en stor påse godis men är det omtanke av dig själv? Kommer du att må bättre efteråt? Troligtvis inte. Däremot kanske ett samtal med en god vän eller din partner, ett avslappnade bad och en dusch. Träna på att skilja på vad som blir straff respektive belöning. Att alltid göra precis som det känns är sällan omsorg av sig själv. Vi behöver stanna upp i stunden och bekräfta känsla och tanke men också inse att det är just det, bara tankar och känslor, och inte nödvändigtvis sanningen. ✅ Skriv dagbok över tankar, känslor och beteenden för att hitta mönster i hur du agerar. Är det av omsorg om dig själv? Har du ditt bästa för ögonen i olika situationer eller är det andras behov som styr större delen av tiden? Att skriva har både en ”renande” effekt samtidigt som det blir ett bra kartläggningsverktyg för att analysera sitt eget beteenden. ✅ Hur pratar du till dig själv? Kallar du dig själv för ”idiot”, ”tjockis”, ”värdelös”? Sluta med det omedelbart. Behandla dig själv som du behandlar andra. Återkoppla till övningen med att tänka på dig själv som din bästa vän. Inte skulle du tala så till X? ✅ Älska dig själv när du förtjänar det som minst, för att använda och göra om ett gammalt ordspråk. När du tycker att du är som mest värdelös, gjort bort dig, slarvat med maten, inte tränat eller grälat med barnen – tänk kärlek till dig själv. Att du gör så gott du kan och mer än någonsin behöver en klapp på axeln av den person som har huvudrollen i ditt liv – DU själv! ✅ Var ”good enough” helt enkelt som man pratar om inom pedagogiken. Att exempelvis vara en ”good enough mother” kan appliceras på alla roller du har i livet. Du behöver inte vara perfekt, vare sig mot andra eller mot dig själv. Sänk dina krav och inse att ingen är perfekt i din omgivning heller. Det är inte mänskligt och det är mänsklighet vi söker oss andra eller hur? Vem vill umgås med någon som är perfekt? ✅ Börja varje morgon med en minuts självmedkänsla genom att ställa dig med fötterna höftbrett isär, stolt hållning, korsa dina armar och lägg handflatorna mot bröstet i nivå med hjärtat. Känn in värmen, hur hjärtat slår, bara för DIG. Andas med lugna andetag och slut ögonen. Om det är nödvändigt, så ställ larmet på mobilen eller en klocka för att veta när tiden är ute eller bara stå så länge som du behöver för att hitta andningen och hjärtslagen som ska ta dig igenom ännu en dag med kärlek om dig själv
Maria

Vilken bra text! Jag är faktiskt så snäll mot mig själv som jag bara kan. När jag fick min utmattningsdepression lärde jag mig mycket om mig själv under det året som följde då jag hade kuratorskontakt för att komma på rätt köl igen.

Svar: Åh va skönt att höra 😃 Bra jobbat! ❤
Ida

Camilla

Det här med selfcompassion ör verkligen inte lätt! Har läst två böcker i ämnet och fått mycket kunskap, men sen när man ska göra verklighet av kunskapen är då det svåra börjar. Får sån otrolig ångest och skamkänslor. Känns så fel att ta hand om sig själv och göra något bra för sig själv. Antar att det är för man är ovan. Tränar du på det och isåfall på vilket sätt?

Svar: Ja det är ju ovant för oss så inget konstigt att det känns obehagligt! Gäller att öva och öva. Jag övar på att njuta av sånt jag gillar både som tex en god bulle eller ett varmt bad. Visst kommer ångesten men får stå ut med den. Vill ta hand om mig själv nu ❤
Ida

Nathalie

Jag har faktiskt blivit bättre på den biten, men sen beror det också lite på hur jag mår för stunden. Vissa dagar känns allt som skit, men då kan jag ändå tänka att jaja, så får det vara idag.
KRAM <3

Svar: Va bra att du blivit bättre på att va snäll mot dig själv 😍 Kram
Ida

Matilda Berlin

Verkligen SÅÅÅÅ himla bra inlägg fining!! Jag har varit LÅNGT ifrån bra vän med mig själv. Jag har klankat ned på mina dåliga sidor, förminskat mig själv och inte varit i närheten utav den jag är. Men efter mycket jobb, och en massa fantastiskt stöd från min pojkvän, kan jag idag i alla fall säga att jag nästan är vän med mig själv. Och vet du vad? Livet är så mycket bättre när man är det!!
Skickar alla kramar till dig finaste <33

Svar: Skönt med stöd från din kille :-) Fortsätt jobba med det så är du snart vän med dig själv på heltid :-) Ja livet blir ju mycket trevligare och roligare om man tycker om sig själv <3
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress