19 mars 2018

Fotokurs!

Allmänt

Oj vilken helg! Jag har haft fullt upp så inte orkat blogga. Knappt varit inne på social medier över huvud taget. Väldigt skönt faktiskt även om det varit lite stressigt och tanken på att jag "missat" något har hängt över mig. Så kluven till sociala medier. Jag har en hatkärlek till det.
I helgen har jag iaf deltagit i en fotokurs i Skövde :-) Jag fick kursen i present när jag fyllde år i höstas. Detta var en nybörjarkurs för att lära mig grunderna i hur en kamera fungerar med bländare, slutartid, iso, vitbalans, exponering mm. Jag är mer kreativt lagd än tekniskt lagd. Jag kan se ett motiv men sen förstår jag inte HUR jag ska få det som jag jag vill ha det eftersom jag inte förstått hur kamerans inställningar fungerar. Jag har lärt mig en del men finns mycket kvar. Mest lär en sig ändå av att öva. Att fota, fota och fota. Göra misstag och fota igen och igen. Spelar ingen roll hur bra kamera man har om man inte har den kreativa ådran i sig. Att kunna skapa motiv. Att utnyttja ljuset och tänka utanför boxen. Som läraren för kursen sa; lär dig alla regler och gör sedan tvärtom! Underbart citat :-D Vi fick även öva på porträttfotografering. Fick i läxa att gå ut och haffa en person vi inte känner och be att få ta ett porträtt på denne. Jag va såå nervös inför detta moment men jag fixade det :-) Kursdeltagarna va verkligen SÅ trevliga och roliga att hänga med och läraren va superinspirerande och hade humor så vi alla kunde fokusera och ta in all fakta ganska lätt. Har skrattat mycket i helgen kan jag meddela :-) Tuana, som han som håller i kursen heter, är sjukt duktig på att fota. Han arbetar som fotograf och fotar allt från bröllop, porträtt, reklam, mat mm. Kolla in några av hans foton. Visst är de vackra?
Det jobbiga var dock att jag va tvungen att gå upp 5.45 varje morgon för att hinna äta frukost och sedan köra till Skövde då kursen började åtta. Varför så okristligt tidigt kan man ju undra? Trodde aldrig jag skull orka ta mig upp så tidigt men jag klarade det också. Just do it! Är väldigt stolt över att jag gjort detta. Det tog mycket energi av mig men gav mycket också. Har kört 12 mil per dag både lördag och söndag, gått upp i ottan, varit social, suttit i skolbänken och tagit in massa fakta. När jag kom hem igår brast allt dock. Började storgråta, fick ångest och va så trött att jag knappt visste vad jag hette... Men men, det blir nog bättre efter några dagar när jag landat. Hoppas ni haft en fin helg <3
Camilla

Så roligt att du har varit iväg på en fotokurs ☺️ Passar ju dig perfekt du som är så duktig att fota. Det där med att få mer stressnivån är jättesvårt och något man ständigt måste jobba med. Just nu jobbar jag mycket med selfcompassion, alltså att vara snäll mot sig själv när man har det jobbigt. Omfamna sig med värme, kärlek och förståelse. Jag har lånat två böcker som jag varmt kan rekommendera. Dom heter compassioneffekten av Christina Andersson och den andra utan press: om medkänsla,prestation och stress av Sofia viotti. Mycket handlar ju om vad du GÖR när du är stressad. Följer du med i stressen och hela tiden gör saker eller känner du dig stressad även när du sitter/ligger och tar det lugnt? Yoga/avslappningsövningar med långa djupa andetag är något som jag också kan rekommendera. Massa kramar ❤️❤️

Svar: Ja det va jättekul 😃 Jag känner stress även när jag sitter och kollar på tv eller ska sova. Slänger i mig maten fast jag inte behöver. Stress föder ångest för mig. Försöker andas djupt. Stänga av alla ljud som tv, radio och ha ljudlös mobil. Har precis börjat dbt men vi ska jobba med mindfulness där. Tack för boktips 😊 Kram 😍
Ida

Nathalie

Åh vad roligt och jädrar vilken duktig fotograf!! Har du en systemkamera?
Kraam <3

Svar: Ja han är grym!! Jag har ingen kamer än. Men ska skaffa en ☺ Kram
Ida

Allt oviktigt

Vilken rolig helg. Vill man att bilderna ska bli som man tänkt sig så gäller det att lära sig grunderna och att lära sig vad den egna kameran klarar. Kommer ihåg att jag lekte en del på den här sidan http://www.kamerasimulator.se/ och en annan när jag ville lära mig att förstå hur kameror fungerar. Nu kan du säkert grunderna men någon annan har kanske nytta av det.

Svar: Bra tips! Repetition behövs alltid 😀
Ida

Mia

Det låter så kul, jag älskar också att fotografera, och just det där de sade, om att det spelar ingen roll hur bra kamera man har eller ej, att man måste ha det i sig gjorde mig lättad. Har liksom haft mindervärdeskomplex för att jag inte har en "fin" kamera som många andra, samtidigt så skiter jag ju egentligen i det, för det är ju fotograferandet i sig som är kul!
Kram Mia

Svar: Jag har INGEN kamera 😂 Fota med vad du vill. Är ett underbart sätt att få ut sin kreativitet på 😀
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress