15 juli 2018

Exploderar snart

Allmänt

Känns som jag ska explodera när som helst. Eller bryta ihop. TOTALT! Jag kämpar och försöker ta mig igenom dagarna med ett monster inom mig dygnet runt. Ett monster som trycker ner mig och tar ifrån mig allt ljus. Som ett destruktivt förhållande jag inte kan ta mig ur. Det inger en viss trygghet men mest är det ett enda långt helvete som aldrig tar slut. Monstret sover aldrig. Det hackar på mig KONSTANT! Jag står seriöst inte ut mer. Vill bara att jävulen ska försvinna ur mitt liv för gott. Men varje gång jag gör något som är BRA för mig får jag skit tillbaka. Med råge. Jag är helt slut. Tycker det är under all kritik att psykvården tar semester en månad och lämnar en där hän. Helt utan stöd. På något sätt borde en kunna få hjälp även under sommaren för det är faktiskt just då som många mår som sämst. Livet är riktigt tufft för mig nu. Vill bryta med ALLT men hur fan gör man? Små steg säger dom. Jag känner spontant att små steg inte är nåt för mig. Jag vill ta sjumilakliv på en gång. Lika bra liksom. Jag kan inte förändra lite bara. Det ger nästan mer ångest än att förändra allt. Hur gör ni när ni behöver förändringar i livet? Tar ni små steg eller går ni all in på en gång?
Hoppas ni tar hand om er och är snälla mot er själva. Jag jobbar på det. Blir så ledsen när jag tänker på alla dessa år jag misshandlat min kropp så till den grad att jag nästan dog och nu får leva med en massa men 😔 Ätstörningar är ingen lek. Det är en allvarlig sjukdom som kan leda till döden. Förstår de som tar livet av sig för att leva i ständig terror och mörker är ett helvete jag inte önskar min värsts fiende.
Nathalie

Det är fruktansvärt att må sådär! :( Det är ju så jävla svårt att få ett slut på det med för det förföljer en ju överallt, precis hela tiden, det är ju sällan det tar en paus. Jag vet inte hur man ska göra för att bryta, jag tycker också att det är så segt att ta små steg, men även små steg blir ju stora kliv i slutändan. Ibland kan jag tänka att jag bara skulle vilja lämna ALLT, sälja lägenheten, flytta till en annan stad och bara slippa alla bojor och minnen som finns här, men det är nog bara att fly tror jag. Kram och kämpa på <3

Svar: Ja det förföljer en överallt! Vill också bara dra härifrån och börja om på noll någonstans där ingen känner en MEN tror inte det fungerar tyvärr. Problemen finns ju kvar inom oss men miljöombyte kan underlätta till förändring kanske. Stor kram ❤
Ida

Anonym

Har läst ett tag men undrar vad som är ditt/ dina egenliga problem? Förstår att du har ätstörningar/ restriktivt ätande men har du även depression eller ångest som du vet va det beror på? Hur jobbar du för att kunna leva friare? Kanske var flummiga frågor ber om ursäkt för det. Men jag hoppas du förstår mina frågor. Alltså det är tydligt att du har mycket problem men vad är grundorsaken? Kramar❤

Svar: Hej! Inte flummig fråga alls. Jag har lidit av ätstörningar i 18 år. Har även depression och ångest (själv tänkt att jag har GAD), lider av hälsoångest (hypokondri) och borderline men utan att jag skär mig tex. Även utmattningssymptom. Går i dbt individuellt och i grupp. Varit på flera behandlingshem för mina ätstörningar genom åren, även slutenvård på psyk och öppenvård. Lidit av både anorexi och bulimi och varit allt från kraftigt underviktig till överviktig men aldrig mått bra. Grunden till allt vet jag inte. Låg självkänsla, otrygg, en pappa som va alkoholist och min medfödda känslighet. Höga krav på mig själv osv. Hoppas du fick svar på dina frågor:) kram
Ida

Matilda Berlin

Försöker komma på något bra att säga, något som kanske kan hjälpa dig. Men just nu har jag inget superbra att komma med utan lämnar nog det till dina läkare/terapefter/liknande. Istället skickar jag en enormt stor kram hjärtat <33

Svar: En kram och omtanke räcker långt ❤
Ida

Mia

Du verkar kunna se det objektivt, utifrån vilket ju är bra. Försök att sätta det där ” monstret” utanför dig själv och behandla det som det monster som det är. Säg till det att hålla käft, att du inte lyssnar på det och att du förtjänar att må bra som alla andra. Ha typ olika standardfraser att ta till, typ alla måste äta, det är bara min kropp- jag bestämmer osv...till slut kommer monstret sluta hävda sig ..kram

Svar: Tack för bra tips. Borde skriva ned fraser att ta till. Behöver ständigt påminna mig om att jag INTE ska lita på monstret o göra som det säger! Att jag är starkare. Kram
Ida

Camilla

Det är helt sjukt att man står helt ensam under sommaren och det är som du säger då det är som tuffast. Du får inte tveka att höra av dig till psyk för eventuell inläggning om det blir alldeles för jobbigt <3 vet att det inte är någon bra hjälp men kan iallafall vara ett tillfälle för andrum och bara vara och få maten serverad.
Ta hand om dig vännen <3 kramar

Svar: Ja sommaren är tuff! Tar emot med psykakuten för vill inte bli iproppad massa mediciner och sen få åka hem. Är ingen långsiktig lösning. Men ibland vore det skönt att bara få pausa från allt och vila upp mig. Kram ❤
Ida

Cykel Styre

Fina bilder! Men väldigt tråkigt att du känner att tryckkokarens maxtryck närmar sig. Du har klarat stora utmaningar förut, och du fixar säkert det här också. Men med det sagt så ska ingen underskatta vad du upplever och känner, det ÄR tufft! Tufft på ett sätt som förmodligen inte många andra kan förstå. Du vet var jag finns, kan jag bidra med något så gör jag gärna det. Kramar! :-)

Svar: Tack! Nä ingen förstår som inte varit i liknande sits själv. Allt känns hopplöst just nu. Tack för stödet ❤
Ida

Mia

Det är hemskt Vännen, allt du behövt gå igenom/går igenom. Det finns ju ingen quick dig tyvärr och ja det vet vi ju båda så det kanske var dumt att skriva. Men ja jag tar en dag i taget, försöker att göra saker jag gillar, tvinga ut mig själv när det är tufft att ta sig ut, fotografera, läsa osv. Kram Mia

Svar: Nej quick fix finns ingen. Det tar tid. Men 18 år får fan räcka känner jag! Kämpar och tar mig ut och försöker göra saker men mår inte bra ändå. Vet inte vad jag ska göra? Kram på dig ❤❤
Ida

Therese - psykiskt sjuk, men ändå mest som alla andra

Åh, håller tummarna för att du börjar må bättre snart <3

Svar: Tack fina!!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress