Gårdagen var en lång kamp. Mycket ångest och tårar. Följde ändå med till sjön för att bada med Otto, syrran, hennes kille och mamma. Blev lite gladare av att umgås med Otto <3 Blev sedan middag hos mamma som avslutades med glass. Jag får inte nog av kolaglass! Sååå gott!! Monstret va ständigt närvarande och förstörde för mig. Det som är jobbigast nu. Att det ALDRIG är tyst i skallen. Får fan panik! Vill bara få lugn och ro nån gång. Slippa monstret. Jag går emot, följer med ut och är social, äter glass fast monstret skriker att jag inte får osv. Önskar bara att jag kunde göra allt detta UTAN monstret som gäst. En ovälkommen sådan. Vill inte ha dig i mitt liv. Hur fan får man den att försvinna? Antar att det gäller att ha mottankar på lager, att tillåta monstret att skrika men inte agera på dess ord, att göra tvärtom mot vad det säger. Visa vem som bestämmer. Att monstret kan skrika hur mycket det vill för dens röst har ingen effekt. Visa att det är JAG som bestämmer här. Så jävla jobbigt att jag är helt slut redan efter någon timme av dagen. Inte konstigt jag blir trött. Ingen ser ju min kamp, den pågår ständigt i mitt huvud. Va social från tre på eftermiddagen till nio på kvällen. Helt slut!
Imorgon ska jag till min terapeut igen. Ska verkligen trycka på att jag behöver en konkret plan. Konkreta mål. Något att jobba mot tills vi ses nästa gång. Inte bara traska hem med orden "ta hand om dig så ses vi nästa vecka". Ni andra som gått i terapi, har inte ni fått papper att fylla i, mål att sträva mot, hemuppgifter osv? Jag har flera gånger sagt att jag behöver det. Att jag behöver utmaningar som vi sätter upp ihop, strategier för hur jag ska klara dem och sedan utvärdering om hur det gått.
Jag kämpar vidare för att orka med att vara barnvakt åt Otto nästa vecka. Ska ha honom torsdag och fredag dag då syrran och hennes kille jobbar. Vill så gärna orka med det. Mår bra av att känna mig behövd och göra något meningsfullt. Jag tror att allting i grund och botten handlar om min låga självkänsla. Att jag känner att jag inte har nåt värde. Att jag måste prestera för att vara någon. Att jag inte duger som jag är. Tror också att en sysselsättning skulle vara bra för mig och jag har faktiskt något på gång. Om två veckor börjar jag i bildterapi om allt går som det ska. Vet inte alls om det är något för mig men värt att testa. Detta är en kurs som vuxenskolan har. Kostar inget och de arbetar med en psykolog och bildterapeut. Personer med utmattning och sjukskrivna kommer delta i kursen. Jag va där på intervju i våras och kom med. Det är två dagar i veckan från tio till tre typ. Då har jag iaf något att göra vissa dagar i veckan. Detta är ett MÅL jag har att orka med. Vill inte höra att jag hoppar av och slutar med saker OM jag inte skulle klara av att fullfölja detta. Jag ska försöka. För jag vill och SKA framåt! Någon som har erfarenhet av bildterapi? Tell me about it :-)
Mia

Hej Fina! Ååh, de där monstret ja...Det brukar tystna när man gör precis som du gör, kör på och gör tvärtemot. Visst finns det dagar när det återkommer, men de blir färre och färre desto mer, man håller fast vid det man bestämt. Även om det tar djävulskt mycket energi 😔. Bildterapi har jag gått i 3-4 ggr, i början tyckte jag att det var flum och var mest arg. Men sen när man märker att det inte är prestation som gäller, inte heller från ens egen sida, så är det jättegivande. Att bara få släppa loss allt som är inuti osv. Kram Mia

Svar: Hej fina! Ja det är enda vägen att gå emot. Så svårt att göra det VARJE dag bara. Lätt att halka tillbaka när orken och motivationen tryter och ångesten skriker. Jag kan verkligen INTE måla alls. Får prestationsångest direkt. Målar seriöst sämre än en tvååring... Men bildterapi handlar som du skriver inte om att kunna måla. Hoppas det kan hjälpa mig lite. Värt att testa iaf :-) Kram
Ida

Gaby

Det här med att få uppgifter och målbilder är helt olika beroende på vad för sorts terapi man går, men även olika för olika terapeuter och psykologer. Inom kbt använder man sig mycket av det och även i dbt. Är det en terapeut utbildad i dbt
som du har så borde du få det för det ingår liksom i paketet. Själv har jag aldrig fått det eftersom det inte passar mig och har mest haft pdt-psykologer (förutom G på mhe). Om du vill ha det så och terapeuten inte jobbar med det så tycker jag att du borde ha rätt att få byta behandling. Särskilt eftersom du inte längre går i gruppen, vilket också är en del av konceptet.

Jag hoppas att du snart får må bättre. Så hemskt att man ska behöva gå och må så dåligt år efter år och sen inte få en behandling som hjälper en..

Kram 😊

Gaby

Det här med att få uppgifter och målbilder är helt olika beroende på vad för sorts terapi man går, men även olika för olika terapeuter och psykologer. Inom kbt använder man sig mycket av det och även i dbt. Är det en terapeut utbildad i dbt
som du har så borde du få det för det ingår liksom i paketet. Själv har jag aldrig fått det eftersom det inte passar mig och har mest haft pdt-psykologer (förutom G på mhe). Om du vill ha det så och terapeuten inte jobbar med det så tycker jag att du borde ha rätt att få byta behandling. Särskilt eftersom du inte längre går i gruppen, vilket också är en del av konceptet.

Jag hoppas att du snart får må bättre. Så hemskt att man ska behöva gå och må så dåligt år efter år och sen inte få en behandling som hjälper en..

Kram 😊

Svar: Min terapeut jobbar med dbt och utbildar sig inom kbt. Har fått veckokort som man använder inom dbt men det hjälpte mig inte alls. Vi har kommit fram till att dbt kanske inte är det mest hjälpsamma för mig i dagsläget. Längre fram kanske men inte nu.
Nej det är så frustrerande att jag aldrig känner att något hjälper. Att jag inte hittar rätt hjälp liksom. Men kämpar vidare. Kram!
Ida

Amanda Persson

kul att vara barnvakt! :)

Svar: Ja men jobbigt också. Han är helvild 😂
Ida

Camilla

Jag får inte heller några uppgifter direkt att jobba med. Hade nog önskat mig mer det då det skulle vara lättare. Det är mest saker som jag ber om isåfall. Dom säger ju att monstret ska tystna då man hela tiden går emot och gör tvärtom. Kanske du följer monstret ibland och ibland inte och så stannar den kvar? Är bara en tanke. Jag har aldrig gått i bildterapi men känner vissa som har gjort det och säger att det är jättebra 😊 kul att du kom med så att du får testa. Kramar

Svar: Ja man måste ju gå emot VARJE DAG vilket inte alltid går för mig. Går ju inte att försöka lite, då finns äs kvar. Hoppas bildterapi kan va bra men får se. Kram ❤
Ida

Matilda Berlin

Glöm aldrig just det där - DU är starkare än monstret!! Det är DU som bestämmer! Och du är världens bästa!
Det känns som att du vet så mycket om vad du behöver och hur du ska göra för att kicka monstrets arsle en gång för alla. Nu gäller det bara att hitta ett sätt att lyckas tro på dig själv och faktiskt följa dina egna tankar. Och vet du vad? Jag är övertygad om att du kommer lyckas! Kram finaste <33

Svar: Tusen tack för dina värmande ord ❤
Ida

JoJo

kramar till dig! <3

Svar: Kram 🌸
Ida

Johanna Ahlsten

Håller helt med Matilda! ❤️

Svar: Tack snälla! Jag kan men är så sjukt tufft helt ensam. Har bara mig själv. Kram ❤
Ida

Anonym

Jag tycker oftast terapi är flummigt, man pratar på och ventilerar mest så Därför kände jag när jag gick på sånt, att för att komma vidare måste jag ha en plan och mål för varje vecka. Annars skulle jag stå still. Så jag krävde det, alltså sa att nu vill jag att vi skriver en plan och att vi tillsammans sätter upp mål. Sen ska vi varje gång gå igenom och bocka av. Tror att man måste själv komma med förslag samt se till att man Faktiskt gör det, annars är min erfarenhet att terapeut inte gör nått. ❤❤

Svar: Har kommit med det förslaget flera gånger. Får panik av att inte komma framåt. Att bara prata leder ingenstans. Kram ❤
Ida

A

Hur gick besöket? Du skrev att ni skulle diskutera mer kring inläggning osv på fredag.

Svar: Skriver om det sen.
Ida

Anonym

Skillnaden mot att bara ge förslag och det jag menade var att du själv tar ned ett papper och så säger du att nu skriver vi ner alla mål och när de ska uppfyllas. Jag har tagit med ett papper så nu sätter vi igång direkt. KNske var dålig på att förklara men det var så jag menade. Funkade för mig då det liksom inte fanns annat än att börja skriva direkt.❤

Svar: Ah okej :-) Skönt att det fungerade för dig <3
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress