25 januari 2018

Börjar svara

Allmänt

Jag tänkte börja svara på några av de frågor som kom in under min frågestund för ett tag sedan. Jag kommer ta några frågor att besvara då och då och inte beta av alla på en gång då vissa var ganska stora och jag orkar inte gå in på allt på en gång. Hur äter du på en dag? Äter du pizzeria pizza nån gång ibland ? Jag tänker inte gå in på hur mina dagar ser ut rent matmässigt då jag inte vill bli jämförd med andra. Vet att många med ätstörningar läser min blogg och vill därför inte skriva hur mina matdagar ser ut för jag VET att man jämför sig med varandra och jag vill inte vara en sådan blogg. Vill ifrån fokuset på mattider, scheman, mängder osv. Dessutom skulle jag få massa skit oavsett hur jag äter och det orkar jag inte med. Äter iaf regelbundet men skulle behöva äta bättre mat ;-) Pizza från pizzeria har jag aldrig tyckt om då jag inte är ett fan av smält ost. Minns när jag va barn och ville beställa pizza utan ost haha! Det gick inte haha! Däremot älskar jag hemgjord pizza med köttfärs på :-) Det gjorde vi ofta till fredagsmyset när jag va liten men nu var det längesedan jag åt det. Inte för att jag inte tillåter mig det utan för att jag inte ställer mig och gör pizza till mig själv. Så trist att laga och äta ensam :-(
Vad är dina favoriter på frukost, mellis och middag? Jag är verkligen en frukostmänniska ut i fingerspetsarna. Äter som mest på frukosten. Favoriten är hotellfrukost såklart och då ska det vara naturell yoghurt med hemgjord granola, nötter, frön, bär samt mackor med lagrad ost eller jordnötssmör och en våffla med grädde och sylt och kaffe till det :-)
Mellanmål jag gillar är ostkaka med sylt och grädde, kanelbulle, scones med smör, ost och marmelad :-)
Middag är svårt då det finns såå mycket att välja på och det beror på årstid vad jag är sugen på. Men lax är en favorit, gärna serverad med rotfrukter i ugnen och en kall sås till. Mammas köttbullar, potatis, brunsås, lingon, kokta morötter och inlagd gurka är en annan favorit. Tröttnar aldrig på det :-) Svensk husman är fan gött asså, eller vad säger ni?
ninna

Absolut behöver du inte redogöra matdagbok/kostschema om du inte vill. Likaså med motionsdagbok. Och absolut inte kalorier! förstår dig väl att det blir mycket "skitkommentarer" och jämförelse. hur, var, när och vad du äter hör inte till andra. Det kan lätt trigga andra äs personer. Läser också hellre om hur DU mår och vad som pågår i ditt liv. Maten är bara en del av den.

Svar: Jag har inte ens nåt schema jag äter efter. Inte heller nåt träningsschema eftersom jag inte tränar. Kram
Ida

Anonym

Husman är gott liksom fisk. Gärna en toast skagen och stekt fisk med remouladsås ❤ att beställa pizza utan ost är ingey problem idag kansle nör du var liten. Prova vettja! Annars ör thaimat sjukt gott😉 du borde unna dig att beställa lite färdigt om du ibte vill laga själv. Få lite nya kulinariska upplevelser😊

Svar: En kostnadsfråga att köpa mat ute tyvärr 😕 Hade gärna gjort det oftare annars 😃 Gillar thaimat och indiskt 😃
Ida

Maria

Tycker det är bra att du inte skriver ut hur och vad du äter, för det har bara du med att göra och ingen annan. Hotellfrukostar är det bästa som finns. Bara gå och plocka till sig det man vill äta :) Ostkaka med grädde och sylt är ju supergott. Var längesedan jag åt det så jag får nog ta med en ostkaka hem från affären imorgon när jag går och handlar :)

Svar: Precis. Hur jag äter är min ensak. Ja hotellfrukost o frukost på cafè är det bästa :-) Jag måste oxå skaffa ostkaka haha!
Ida

Matilda Berlin

Men alltså guu vad allt såg gott ut!! ge mig, ge mig, ge mig känner jag, hihi!! Har aldrig testat köttfärs på pizza (har alltid varit en succer för hawaii), men borde kanske göra för det såg verkligen supergott ut =) Kram finaste <33

Svar: Testa köttfärspizza, sååå gott!!! Kramis
Ida

Anonym

Klart du inte behöver skriva vad du äter under en dag. Det vet du bäst själv och det är liksom ditt ansvar. Men jag ska va ärlig och säga att jag blev glad av ditt förra inlägg där du klargjorde att du inte längre vill se ut som en liten flicka. Bara det att du gör det nu skvallrar ju om att du äter för lite mot vad du behöver. Så att du inte skriver ut är förståeligt. Nu var detta inte kritik utanbär glad att du bestämt dig. Ääntligen. Önskar att du blev helt frisk nån gång. Kramar

Svar: Tack! Jag jobbar för en viktuppgång och är väl medveten om att jag behöver upp i vikt men vill inte ha massa frågor om vad/hur jag äter då det endast blir en massa jämförelser. Kramar
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress