Det här med att drabbas av maginfluensa är verkligen pest för ALLA! Men för de som lider av ätstörningar är det ÄNNU värre. Det kan vara livsfarligt faktiskt. Ibland behövs sjukhusvård för att klara en sådan pärs. Beror såklart på vilket skick man är i men är man redan underviktig och redan har dålig motståndskraft så är det allt annat än bra. Det tär enormt på kroppen och på psyket att vara sjuk i magsjuka när man har ätstörningar. Nu är jag såpass "stark" att min kropp klarar av ett par dagar av kräkningar/diarreèr utan att jag bryts ner totalt. Annat var det förr. Då var en maginfluensa förrädisk. Sen påverkas ens psyke av att inte kunna behålla maten man äter. Tankar väcks till liv som kanske inte funnits där på ett tag. Sjuka tankar som att det är skönt att man inte kan behålla maten. Jag har själv varit drabbad av bulimi och det va ett helvete. Att spy flera gånger om dagen tog musten ur mig. Allt blev en ond spiral. Efter att jag spytt kom hungern tillbaka och jag åt ännu mer för att sedan spy igen osv. SÅ stolt över att jag lyckades bryta det. Nu minns jag inte senast jag spydde med flit. Flera år sedan. Men nu när jag varit sjuk och spytt så har tankar väckts igen. Det är så lätt att trilla tillbaka i gamla mönster. Så lätt att börja spy igen när jag gjort det några dagar. Men jag har varit stenhård mot mig själv. Har klarat att inte spy mer. Har behållit ALL mat jag ätit det senaste dygnet även om tankarna på att vilja spy funnits där.
I natt var jag uppe tre gånger och åt för jag va så hungrig. Hade det varit för ett tag sedan hade jag aldrig klarat det. Äs hade nekat mig. Inser hur långt jag kommit. Jag lyssnar på kroppen nu. Försöker vara snäll mot min kropp och samarbeta med den. MEN det är svårt nu efter maginfluensan. Jag äter så stora mängder, nästan vräker i mig mat eftersom kroppen är hungrig såklart men det känns såå jobbigt!!! Livrädd att hetsäta och sen vilja spy. Äter fan hela tiden och stora portioner. Dessutom orkar jag inte gå utanför dörren utan bara ligger i sängen eller soffan vilket skapar ångest. Men jag kämpar på. Försöker stå ut. Tänker att det inte alltid kommer vara så här. Det är JUST NU efter magsjukan. Sen kommer jag kunna äta som vanligt igen. Dvs inte om nätterna och varannan timme.
Så nu ska jag gå och lägga mig igen tror jag. Vill bara få må bra igen. Stor kram <3
Isa Bylund

Åh fy fan Ida, här sitter jag och är lite deppad over life så tänker jag på hur en magsjuka på detta varit.. Hade lite ont i magen förut och varje gång jag mår illa får jag panik över att börja kräkas. Alltså, hur svag blir man inte? Hur vidriga minnen väcker inte den svagheten? och HUR kan det fucka upp ens hjärna så mycket av någon dag med annat matintag? Nä, sista man behöver i vår sits tror jag.. Det enda som funkar för mig är glass och nyponsoppa. Klassiskt kanske men hoppas det blir bra snabbt. Kram <33

Svar: Ja man blir helt jävla nedbruten!! Fruktansvärt! Och alla hemska minnen ploppar upp... Inte lätt asså :( Men nu är skiten över ❤ kramis
Ida

ninna

otroligt fint att du kommit över bulimin. att spy är äckligt. klokt skrivet om dina tankar med att lyssna på kroppen, fint. låter bra och du gjort stora framsteg är stolt över det. nu krya på dig vila och ät det som går ner. att du känner hunger är bara bra och äta oavsett klockslag är sunt.

Svar: Tack! Jag äter ikapp nu :) Jobbigt men fixar det på nåt sätt! Kram
Ida

Camilla

Fy din stackare 😞 hoppas verkligen att du blir frisk snart. Jättebra att du är så pass stark nu för annars hade du säkert behövt lagt in dig för dropp. Lyssna till kroppen och ät när du är hungrig oavsett tid på dygnet. Kroppen ligger mycket back.
Krya på dig! Kramar

Svar: Mår bättre nu men är trött. Ja jag är glad att jag fixar att bli sjuk nu utan att det blir jättefarligt för mig. Jag äter dygnet runt nu vilket är jobbigt men försöker acceptera läget.
Hur va det på mhe? 😍 kram
Ida

Anonym

Hade varit intressant om du vid tillfälle ville skriva och berätta om hur du tog dig ur ditt bulimiska beteende?
Fortsätt krya på dig och ta väl hand om dig:)

Svar: Kan säga att jag sökte hjälp på mhe-kliniken i Mora. Blev bättre under den tiden där men inte helt bra. Jag satte upp mål som att klara av att vara spyfri 21 dagar i streck. Bröts det fick jag börja om på dag ett igen. Jag tillät mig att äta sötsaker varje dag ist för endast på helgen tex, det blev bara hets av allt. Viktigast var att äta allsidigt, regelbundet, tillräckligt och nå en sund vikt. Med tiden gick det. Kram
Ida

Helena

Fy va jobbigt vännen! Kämpa på och tänk på att kroppen behöver energin till återhämtning <3

Svar: Ja jag försöker tänka kloka tankar ❤ Kram
Ida

Netti Starby

Nej fy vad jobbigt och krya på dig! <3 Kramis

Svar: Tack så jättemycket!
Ida

Linda

fy stackare :((. Krya på dig och du kommer klara detta! du är så stark!

Svar: Åh tack snälla!!!
Ida

Matilda Berlin

Så himla starkt utav dig! Fortsätt kämpa fining! Som du skriver så är det nu. Du ligger på sånt underskott att kroppen skriker, men så fort du kommer till balans igen kommer det att bli "som vanligt". Så ge alla tankar en enorm jäkla snyting och bevisa för allt och alla, och framför allt dig själv, hur JÄKLA grym du är tjejen <3

Svar: Tusen tack för ditt stöd ❤ Jag äter på och försöker ignorera sjuka tankar som kommer. Massa kramar
Ida

Anonym

Hur lyckades du bryta med ditt bulimiska beteende? Något konkret du gjorde om du förstår vad jag menar?

Svar: Åt regelbundet, tillräckligt, varierat och tillät mig äta sötsaker när jag ville. Inte bara på helgen. Ledde bara till hets för mig. Sen hade jag som mål att klara 21 dagar i rad spyfri. Blev ett mål. Tog sin tid men när jag klarade det så va suget att spy mindre. Köpte heller inte hem mat som jag visste triggade mig att hetsa o spy.
Ida

lilliskutt.blogg.se

Ät på du, det är helt normalt och rent av viktigt att ge kroppen det den behöver efter en sådan pärs. Sist jag var magsjuk fick jag ta vätskeersättning för att kroppen helt ballade ur. Fick ta en matsked var 15 minut tre gånger, sen ta paus en kvart/halvtimme och sen fortsätta igen. Jag var underviktig och väldigt sjuk så att kräkas ca 15 gånger på en natt gjorde att jag var nära att dö. Jag fick kramper i hela kroppen och kunde inte styra kroppen från topp till tå, jag fick skakningar som om jag höll på att bli fri typ någon form av missbruk, jag tappade i princip medvetandet och fick inte ens behålla vatten. Fick då från 1177 rådet att göra det där med ersättningen och om det inte hade blivit bättre på någon timme eller så skulle dom skicka en ambulans. Jag var så svag att jag inte orkade gå från sängen till badrummet (typ 3 meter) utan la mig precis bredvid den på golvet. Min hund blev orolig och pep och la sig hos mig. Alltså fy fasiken hur illa vanliga sjukdomar blir om man har en ätstörning...Så glad att det var ett tag sen nu. Och angående bulimin visar det på hur otroligt stark du är Ida! Så himla bra jobbat, var stolt som tog dig igenom en triggade situation utan att gå tillbaka till ett gammalt beteende. Heja dig! Kram

Svar: Ja det är hemskt när man är så sjuk! Livsfarligt! Jag är stolt som tog mig ur bulimin. Det va fan ett helvete!
Kramar ♡♡
Ida

Maria

Vad duktig du är som står emot de där gamla känslorna och tankarna. Har man varit magsjuk då vill man ju äta hela tiden, och det är nog bara för kroppen blivit så urlakad. Ät på du så är du snart på benen igen.
Sköt om dig!

Svar: Tack snälla 😊 jag äter på!
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress