Jag har mer och mer börjat känna att sociala medier verkligen är så himla ytligt. Att det bara är någon slags utfyllnad i livet. Något jag sysselsätter mig med för att jag inte har så mycket annat att göra just nu. Men vad GER det mig? Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte om det ger mig så mycket. Att läsa om andras planer för veckan eller om vad de ätit till frukost intresserar mig inte. Det GER mig inget. Så varför följer jag vissa bloggar och konton? Tror det blivit en vana eller ovana. Det sker automatiskt. En rutin som att borta tänderna men det ger mig inget. Har hittat enstaka bloggar och konton på instagram som verkligen ger mig något att följa. De skriver om sådant som gör att jag känner mig stark och som får mig att växa och inse vad som är viktigt i livet. De får mig att ifrågasätta vårt samhälle, vår kultur och alla sjuka ideal. Jag älskar de som går emot normerna och inte är som alla andra. Många hänger på sociala medier endast för att få bekräftelse. Många är inte sig själva. Det vi ser är inte sanning i många fall. Det gäller att vara kritisk till det men läser och ser. Man kan framställa sig precis hur man vill och folk går på det. Många tror att de känner en person iom deras kanaler men det är så fel. Man kan aldrig döma en person utifrån det man läst eller sett. Det finns så mycket mer bakom som vi inte får ta del av. Jag får ofta kommentarer om att jag är si eller så, att jag borde göra som x för hen är ju så lyckad osv. Jämför snälla inte. Det leder ingenvart. Alla är vi olika och har olika bagage. Alla har vi olika förutsättningar. Allt står inte på bloggen. Vilka bloggar följer du? Och varför? Varför bloggar du om du gör det? Det är inget fel med att vilja ha bekräftelse. Det vill alla. Det är mänskligt. Men när ens självkänsla hänger på hur många följare du har eller hur många likes du får så är det något som är galet. Man tappar lätt bort sig själv i detta. Tror det är lättare att finna sig själv UTAN att läsa om hur alla andra gör, tänker och ser ut. Eller vad tror du? Det är så lätt att man jämför sig och känner sig mindre värd, sämre, misslyckad, dålig, ful, konstig, lat osv. Men om du slutar klicka dig in på dessa sidor och endast fokuserar på dig själv, hur mår du då? Om du inte jämför dig. Om du får lov att vara just dig själv.
Funderar en del på att sluta blogga och har så gjort ett tag. Även sluta läsa vissa bloggar och endast läsa dessa nya jag funnit som verkligen GER mig kraft och energi. Samtidigt gillar jag att skriva. Kanske ska jag byta inriktning? Jag funderar mycket just nu över lag. Jag är en tänkare och har alltid varit.
Jag lyssnade på ett avsnitt av "framgångspodden" tidigare idag. Alexander intervjuade Tina Thörner och herregud vilket avsnitt!! Bland det bästa och mest inspirerande jag hört. Gå in och lyssna om du inte gjort det. Älskar den podden. Den GER mig något. Ett lite flummigt inlägg. Men det är okej. Ibland blir det bara en massa ord och tankar som flyger omkring.
Anonym

WORD! har du lyssnat när Kjell enhager intervjuas av Alexander? Så bra! Vilka bloggar och instagramkonton är dina favoriter?

Svar: Ja Kjell är GRYM! Lyssnat på hand föredrag på youtube också. Kommer inte på vilka som är mina favoriter på rak arm men kan återkomma med det :-)
Ida

Emma

Vilka kloka tankar du har, javisst är det en ytlig värld där ute. Det gäller att hitta sätt att skapa mening i livet, där ser jag skrivandet som ett sätt att göra något som berikar mig och hjälper mig att växa och utvecklas. Jag skapar något som jag själv styr över helt och hållet, det är spännande!

Svar: Men åh, tack :-) Det är så mycket ytlig skit därute och ingen som egentligen bryr sig om en på riktigt trots fina kommentarer på bloggar och instagram. Skönt att du funnit skrivandet och mår bra av det, fortsätt så :-) Kram
Ida

Sofia

Det är verkligen sant det du skriver, riktigt kloka tankar! <3

Svar: Tack snälla! <3 Kram
Ida

Jonna Elb

Åh vilket bra inlägg! <3

Svar: Tusen tack :-) Så glad att du gillade det!
Ida

Maria

Jättebra inlägg! Det är så mycket yta där ute i alla dessa sociala medier, därför slutade jag med Instagram och Facebook har jag inte alls. Min lilla blogg har jag bara för jag tycker det är roligt och kul att visa mina bilder. Det där med statistik, likes och kommentarer det tänker jag inte så mycket på.. Nu har jag satt bloggen på paus, då jag inte mår så bra och då är det ingen idé att blogga. Det blir bara jobbigt när det är kaos och rörigt runt mig själv :)

Svar: Bra att du lyssnar på dig själv och gör sånt som du mår bäst av <3 Hoppas du mår bättre snart! Ta hand om dig! Kram
Ida

Mia

Så bra Ida, gör sådant som ger energi istället för att ta. Jag har tagit bort alla negativa bloggar, och energislukande människor. Hejar på dig!
Kram Mia

Svar: Så bra gjort!! Man påverkas mer än man kan tro. Tack! Kram :-)
Ida

Helena

Jag håller med dig till fullo! Jag läser bara det som lyfter mig, de bloggar som skrivs av människor som går åt rätt håll. Instagram för mig är träningsinspo. Det lyfter mig 😃 så följ de som lyfter dig, läs de bloggar som ger dig något bra och skriv om det du vill här ❤️

Svar: Så bra att du läser det DU mår bra av :-) Tack snälla <3 Du är en så fin person som jag gärna hade velat träffa ska du veta <3
Ida

Isa Bylund

Jag har verkligen sån hatkärlek till sociala medier, vissa stunder ger de mig sån inspiration men andra gånger får det mig att känna att mitt liv/jag är så jääävla tråkig och oglammig. Haha. Tycker dock det är lite synd att det ska ses som så himla fult att gilla att vara ytlig ibland, fan det kan väl vara skönt att bara få se lite härliga frukostbilder från något flott café i stan?! Alla vet väl att det inte är 100% av en persons liv som visas upp? Är man över 13 år så förstår man väl att *insert valfri storbloggare* också glider runt i mjukisbyxor, diskar, känner sig otillräcklig och har fett hår? Låt mig få vara lite ytlig och drömmig utan att fördumma (?) det ;)

Svar: Absolut får man va ytlig. Inget fel med det. Inte så jag menade Isa. Det är inte dåligt att vara ytlig. Jag älskar fina bilder på inredning, frukostar mm men känns som det är yta i överflöd. Tröttnar på det ibland. Självklart vet en ju att livet inte är så glammigt som det kan framställas jämt men varför inte visa de oglammiga dagarna mer? Varför inte visa upp sitt "tråkiga/oglammiga liv"? Många är så rädda för att ses som tåkiga och intressanta om de visar sånt. Varför tror du?
Ida

Camilla

Så bra och klokt skrivet. Jag håller med till 100% man får hitta de bloggar och konton som ger en något istället för att man ska bli att må dåligt och jämföra sig. Du får gärna tipsa om bloggar ☺️ Kramar ❤️

Svar: Ja, det är så viktigt att radera sånt som påverkar en negativt eller som bara inte ger en nåt. Ska tipsa om bloggar framöver :-) Kramis <3
Ida

Matilda Berlin

Verkligen så himla klokt inlägg vännen!! Så tråkigt med alla som tycker att man ska jämföra och göra som andra. Alla är vi olika, alla har vi olika bagage och alla fungerar vi olika. Så enkelt är det! Man får helt enkelt kika lite på många och plocka dom egenskaper, tankar och inspiration man vill ha =) Så heja dig vännen! Glöm aldrig hur stark du är <33

Svar: Ja jag är SÅ less på alla som jämför mig med andra. Jag är jag liksom. Tack snälla <3
Ida

Wilda

Jag känner igen det du beskriver. Jag tror att det är viktigt att välja det en själv mår bra av och blir stärkt av. Jag försöker vara en motvikt till det ytliga genom att gå mer på djupet och jag tror att fler kan gå den vägen också, om jag vågar. Hoppas att du fortsätter blogga, om det som ligger nära ditt hjärta.

Svar: Tack för din kommentar. Du är så klok och jag älskar din blogg :-) Är en motvikt mot det ytliga <3 Kram
Ida

Allt oviktigt

Den dagen jag bryr mig om hur många följare/läsare jag har kommer jag att lägga ner helt. Nu har jag ett par olika bloggar med olika inriktning för att jag helt enkelt inte vill ge ut en hel bild av vem jag är. Låter säkert luddigt men jag vill inte att min familj, människor som känner mig i verkligheten ska veta hur jag mår så därför vet de bara om en lättsam blogg som mest innehåller foton. Sen så har jag min gnällblogg där jag kan gnälla om hur jäkligt och hopplöst allt är och det är mitt andningshål och det är bara några få som vet vem jag är

Svar: Ja antal läsare ska inte få avgöra om man vill bloggar eller inte. Det blir bara stress. Skönt att du har en blogg där du kan skriva av dig om hur du verkligen mår. tror det är viktigt. Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress