Lördag kväll. Äter prickigkorvmackor och smaskar på mjölkchoklad med smak av smörkola och rostad kokos (jättegod, ett tips att köpa i julklapp).
 
Slötittar på något ointressant på tv. Ryggen värker. Själen värker. Känner mig ensam. Ljusstaken lyser och likaså stjärnan. Snart är det ju men har ingen julstämning alls. Ser inte ens fram emot julafton. Allt är mörkt just nu. Har gråtit mig igenom de senaste dagarna. Vissa personer ser nog något annat men det beror på att endast ser mig en timma här och där. De ser inte helheten. Den enda som vet hur jag verkligen mår och samtidigt ser det är min mamma. Jag önskar SÅ att hon fick se mig lycklig. Får dåligt samvete över att berätta för henne hur jag mår. Vill inte göra henne ledsen. Vill inte vara ett problem. Vill sprida glädje. Vill bli mig själv. Vill skratta och må bra. Nu vid jul känns det ännu mer "förbjudet" att må dåligt. Försöker se ljust på saker men det går inte nu. Hoppas verkligen att jag mår bättre snart för orkar inte mer. Det har blivit för mycket med allt. Sedan min smärta blev värre har hela mitt mående dalat. Smärtan överskuggar liksom allt. Tänk er att nån hugger er i ryggen med en yxa dygnet runt. Försök sedan att le och va glad. Samtidigt som du brottas med en ätstörning. Och nu massa biverkningar av en medicin jag hade hoppats skulle hjälpa mig. Nej, det är för mycket nu.
 
 
Hur har ni det såhär nio dagar före jul? Ser ni fram emot julafton? Eller känns det motigt, tomt, jobbigt? Kom ihåg att det är okej att känna precis det du känner <3 Kram!
Camilla

Fy att du ska behöva må såhär 😢 bara att kämpa med en ätstörning tar all kraft sen ska du ha en smärta 24/7 livet är så orättvist!
Jag tycker julen mest känns jobbig. Tycker det är skönt när det är över. Mysigt såhär innan men blir då lätt stressad av allt.
Krya på dig ❤️
Kraam 😘

Svar: Ja livet är inte rättvist! Jag gillar tiden innan jul mest. Själva julafton kan kvitta för mig som det känns just nu. Ktam ❤
Ida

Anonym

Ingen julkänsla här heller. Fullt i skolan och utmattning på det, så kraften finns inte. Stressad över julklappar mm. Ska dock hem till mina föräldrar i jul så då ska jag försöka få till lite julkänsla. Älskar egentligen julen. Typ tända ljus, lyssna på julmusik, äta julmat, julspel osv. Vad är jul för dig? När mår du som bäst? Skönt att din mamma förstår iaf❤

Svar: Jobbigt att va så stressad :( Hoppas du kan varva ned när du kommer till dina föräldrar! Jag älskar julen egentligen men är såå deprimerad nu att inget känns kul 😢
Jul för mig är annars umgänge, avkoppling, god mat/godis, musik, levande ljus. Mår som bäst när det inte finns massa krav o stress. När jag umgås med folk jag kan va mig själv med fullt ut Kram
Ida

Anna

Vart kan man köpa den chokladen? 😍

Svar: Vet inte då jag fick den i present:)
Ida

Matilda Berlin

Men guuuu vad god den chokladen lät!!! När det kommer till det här med att det är "förbjudet" att må dåligt vid jul så tänker jag nästan tvärt om. Att det aldrig är förbjudet, men att man nu dessutom har en möjlighet att omge sig med sina nära på ett annat sätt och då också få hjälp att bli lyft eller helt enkelt bara ordentligt omkramad när det är som värst. Även om jag helt och hållet kan förstå dig, så får du ALDRIG känna att du är någon börda. Så länge du fortsätter kämpa så som du säger att du gör så kommer dom alltid att stötta och vara stola över dig!! KRAM hjärtat <3

Svar: Ja den chokladen är mums!! Känner inte att jag har den kontakten med släkten att jag kan må dåligt på jul eller få massa kramar o kärlek av dem tyvärr. Vi är inte så nära. Kan inte ens visa hur jag mår för syrran liksom. Vill inte va negativ o påverka andra negativt så försöker skärpa mig på jul.
Kram ❤
Ida

Helena

Finaste du ❤️ Jag önskar så mycket att du ska få må bättre ❤️❤️❤️ Jag mår själv riktigt uselt, men det vet du ju redan... känner också att det är jobbigt att berätta för mina föräldrar hur dåligt jag mår 😞 men det är som det är. Jag tror att din mamma hellre vill att du är ärlig och att det är ett förtroende att du vågar berätta för henne. Hon älskar dig så mycket oavsett ❤️❤️❤️ Stora kramar ❤️❤️❤️

Svar: Ja det är skit att vi ska behöva må såhär 😢 Vad ska man göra? Kan inte tänka positivt eller rycka upp mig. Inget känns kul eller meningsfullt. Önskar vi båda fick må bättre ❤ Jo hon vill att jag ska va ärlig så jag är det. Kan du vara det? Stor kram ❤❤
Ida

elin

Usch inte kul att du mår såhär! Blir ledsen av att bara läsa! Massa styrkekramar<3333

Svar: Nej det är inte kul alls 😢 Önskar jag måddd bra. Önskar inget annat! Kramar ❤
Ida

Josefina

Biverkningar är oftast övergående så ge medicinen en tid :) Trappar du upp långsamt så minskar risken för biverkningar.

Svar: Trappar upp så långsamt man kan. Fått minska dosen igen för orkar inte med detta just nu.
Ida

Yasmine

Låter verkligen inte trevligt med sån smärta! Stor kram <3

Svar: Trevligt? Gud nej!! Det är ett hekvete! Kram
Ida

Anonym

Ingen julkänslan här heller. Har också kronisk smärta som har spritt sig i hela kroppen sedan snart 10 år tillbaka och måste ha rullstol och rullator för att ta mig runt. Plus ÄS helvetet.
Känner verkligen med dig.

Svar: Usch va jobbigt 😢 Fruktansvärt med sån smärta!!! Och äs på det. Fy!! Kram på dig ❤
Ida

Linn

Men fy stackars! Jag älskar julen så är så extremt spänd och förväntansfull men som du säger är det SÅ rätt att må exakt som man mår, inget är fel! <3

Svar: Jag älskar julen också i vanliga fall. Men just nu känns allt svart :-( Önskar dig en underbar jul <3
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress