En god frukost är verkligen bästa sättet att starta dagen på! Kan inte förstå de som inte äter frukost. Det är pga frukosten jag orkar ta mig upp på morgonen 😂 Utan den som lockbete skulle det gå trögt. Idag blev det en skål med fjällfil (naturell med 4% fett är sååå god), müsli, nötter, frön, russin, kokoschips, äpple toppat med kanel. Bästa blandningen 😋
Till detta mitt hembakta bröd som jag slängde ihop igår då jag hade gamla morötter och banan som behövde användas till något så mixade ned det i brödet. Smör och ost som pålägg. STARK ost ska det vara annars kan det kvitta 😉
Kaffe och småkakor som grädde på moset😊
Detta är ett av skälen till att jag inte vill följa matscheman. En blir så låst. Inget utrymme för spontanitet. Går inte att lyssna på kroppen utan man äter det som står på pappret oavsett vad kroppen säger. Tänker ALDRIG mer mäta mängden smör på mackan, räkna ostskivor, mäta fil med dl-mått och frön och nötter med matsked. Står att jag ska äta EN mjuk macka men min kropp vill ha två. Står inte att jag ska äta tre småkakor som en del av frukosten men JAG va sugen på det. Min kropp är i stort behov av energi just nu. Att våga lyssna på den är sjukt svårt och jobbigt. Men gör hellre det än lever efter en förutbestämd mängd mat. Gröt tex. Står 1dl gryn som en portion men jag blir inte nöjd efter den mängden. Jag behöver 2dl gryn. Mitt mål är att kunna äta fritt utan ångest eller tankar på att jag nog " ätit för mycket ". Ett matschema ger mig sjuk ångest då jag oftast vill äta mer än det står. Det får mig att känna mig glupsk. Har alltid varit stor i maten och har skämts över det redan som barn. Så tragiskt att en ska behöva skämmas över att vara glad i mat. Speciellt nu när jag har diagnosen anorexia. De ska ju äta pyttelite. Därför jag helst äter ensam. Slipper andras blickar och slipper "leva upp till" min diagnos. Kan äta så mycket jag vill när ingen ser och dömer mig. Skulle skämmas ihjäl om jag berättade hur min frukost såg ut för de på Helenakliniken tex. Usch! Har ni tankar och funderingar kring detta? Kram ❤
ajlimullersandvik.blogg.se

Menååh, det ser dundersmarrigt ut :) Jag förstår verkligen vad du menar om matschemat... det låter så väldigt kontrollerat och statiskt på något vis.

Jag åt inte frukost när jag var liten, faktiskt inte förrän jag var 23 år..! Helt sjukt, nu 5 år senare skulle jag vara väldigt slö och grinig och HUNGRIG om jag inte åt frukost..!

Svar: Ja det va det :-) Ja det är så trist att äta efter ett schema men samtidigt skönt ibland att ha nåt att luta sig mot när hjärnan bråkar. Jag va kass på att äta frukost som barn men när jag började i behandling för mina ätstörningar så började jag med en bra frukost och det har hållit i sig sedan dess. Nu kan jag inte leva utan frulle :-)
Ida

Camilla

Schemat som du fick på Helenakliniken liknar inte MHEs schema. Där är det ett väldigt stort spann emellan livsmedlen så man behöver inte alls känna att man är glupsk, Sen behöver man verkligen inte äta till punkt och pricka efter det utan att det mer är en mall hur en dag kan se ut. Frukost, lunch, middag, kvällsmål och sen två mellanmål mellan där. Att äta efter hunger och mättnad är ju målet, men sen om man behöver reparera kroppen, som jag antar att du behöver så är det bara bra att du äter allt som du kan för du ligger redan back på kontot. Kram

Svar: Detta va ett gammalt schema. Men känns som alla ätstörningsenheter följer samma typ förutom mhe:s som är mindre strikt. Nej man ska inte känna sig glupsk men jag gör det ändå. Ja jag behöver reparera min kropp så behöver näring och energi så egentligen finns inget som heter "för mycket". Har du fått nån hjälp ännu? Kram
Ida

Emma Engström

Hembakat bröd är ju så himla gott :D Härliga tips! Kram och ha en fin kväll!

Svar: Verkligen såå gott 😊 Kram o detsamma till dig!
Ida

Anonym

Hembakt bröd gillar jag med😊 ska vara varmt så smöret smälter, då njuter jag💖 själv gillar jag arlas grekiska yoghurt toppat med valnötter och ibland med salta cashewnötter. Låter konstigt men det är gott. Att äta själv gör jag med när jag jobbar för då är jag så stressad så vill ha egentid innan jobbet. Men på helgerna gärna tillsammans med andra, så mysigt att ditta länge och samtala och äta frukost. Det är egentligen allra mysigast 💖

Svar: Ja det är så gott!! Grekisk yoghurt äter jag ofta. Jättegott med valnötter på :) Mysigt att ha sällskap också om det ändå är lugnt :)
Ida

Camilla

Ja dom flesta enheter använder sig nog av samma schema. Har du kvar det från mhe? Det är på gång men jag vet ingenting ännu, allt tar ju sån tid. Kraam ❤️

Svar: Nånstans har jag det men vet inte var.. Ja såå frustrerande att vänta o vänta 😔 Hoppas du får hjälp snart❤
Ida

Maria

Jag själv är ju en sådan som behöver gå ner en massa i vikt och jag testade detta med att räkna kalorier, visst det var effektivt, jag gick ner i vikt. Men jag mådde inte bra av det för det blev som en tävling med mig själv hur lite kalorier jag kunde äta per dag, åt jag mer än 1000 kcal fick jag värdens ångest, trotts att det ändå var för lite.
Så sunt förnuft tror jag är den bästa metoden.

Svar: Räkna kalorier är inte sunt eller hjälpsamt. Kroppen fungerar inte så. Blir mest bara en besatthet av siffror fullt av skuld o skam. Nä usch!
Ida

Matilda Berlin

Frukost är verkligen det BÄSTA som finns! Kan på riktigt äta frukost i timmar (typ den anledningen till att jag alltid går upp tidigare än jag behöver, haha!). Stor kram hjärtat <3

Svar: Samma här! Kan sitta en timme och äta 😊 Kan inte stressa i mig på morgonen. Kram
Ida

Alexandra

Oavsett kropp eller sjukdom så har vi alla rätt att äta precis det vi känner för. Jag själv är överviktig och håller just nu på med LCHF, det känns grymt bra samtidigt som jag fortfarande har mitt småätande kvar - vilket är något jag skäms för. Det är ingen annan än en själv som kan bestämma vad man ska äta, hur stora portionerna ska vara! Vi alla äter det vi vill så länge det får våran kropp att må bra 🙂 frukosten är mitt favorit mål! Det är nog faktiskt dagens mysigaste stund, framförallt nu när hösten smyger sig på och det fortfarande är mörkt då man kliver upp 😃

Svar: Skönt att du hittat nåt som fungerar för dig. Jag tycker lchf verkar bra men kan inte gå på nån diet där vissa livsmedel förbjuds för det triggar min ätstörning. Måste få äta vad jag vill. Verkligen mysigt att hösten är på väg 😊 Tända ljus o så!
Ida

Madde

Älskar att äta en god frulle i lugn och ro. Om man ska se något positivt i att vara sjukskriven så är det att man ofta har möjlighet att äta i lugn och ro utan en tid att passa. Det där med matschema verkar vara begränsande och kontrollerande vilket blir lite motsägelsefullt om man strävar efter att kunna äta fritt, så som du beskriver. Tycker du är jätteduktig som lyssnar på din kropp, laddar upp med energi samt äter det du är sugen på för tillfället. Mat är ju som ett bränsle för oss och får vi inte i oss tillräckligt så bromsar vi oss själva istället för att gasa fram dit vi vill. Många kramar till dig❤️

Svar: Ja det är skönt med gott om tid på morgonen 😊 Kan inte stressa i mig mat. Ska helst tända ljus och se på nyhetsmorgon samtidigt som jag äter frukost. Jag vill jobba med att komma ifrån mitt kontrollbehov och då känns ett matschema bakåtsträvande.
Jag försöker lyssna på kroppens signaler men är svårt. Behöver bli bättre på det.
Kram ❤
Ida

Allt oviktigt

Jag har inte och har aldrig haft någon ätstörning men inte ens jag som är "frisk" skulle må bra av ett matschema. En lista på hur jag ska äta skulle enbart stressa mig. Med det sagt så tror jag absolut att matschema kan vara bra om man är så pass sjuk att man helt tappat bort vad som är en lagom mängd mat och hur ofta man ska/bör äta. När man har lärt sig det känns det som om det borde finnas ett nytt steg att ta så att matschemat inte blir ett konstigt tvång istället för en hjälp

Svar: Ja precis! I vissa stadier kan ett matschema vara hjälpsamt och nödvändigt. Men även lätt att fastna i det och inte våga äta utanför. För mig blir det ett ytterligare tvångsbeteende att mäta maten. Kan behöva mäta vissa saker för att se så det inte blir för lite tex mäta riset eller pastan men sen lära mig att se med ögat vad som är en lagom portion eller ännu bättre lyssna på kroppen. Man kan jobba med bilder också. Bilder på normalportioner. Det skulle kännas bättre för mig iaf. Men helst vill jag bara äta fritt!
Ida

Jennifer

Ser mega gott ut :D En god och ordentlig frukost är A och O :D

Svar: Verkligen 😊 Bästa målet på hela dagen!
Ida

Hemma Hos Felicia

Jag skulle aldrig klara min utan frukosten! Måste prioritera den för att jag ens ska fungera!!

Svar: Samma här! Superviktigt!
Ida

My Nordqvist

Åh så gott!!

Vad otroligt stark du är som vill dela med dig och riktigt underbart tankesätt. Sådant gör mig glad <3

Svar: Tack snälla du ❤
Ida

Johanna Ahlsten

Alltså jag skulle aldrig bli mätt på en macka! Knäppt matschema! Tror som du skriver att ett matschema stjälper dig mer än det hjälper. Att hålla på och mäta upp smör till exempel, det är ju inte naturligt. Eller måtta müsli. Men det finns väl en anledning att matscheman behövs, om en ständigt underskattar mängderna och så. Förr eller senare måste en dock lämna dem och klara sig utan.

Svar: Nej detta är ett grundschema sen får en anpassa. Lägga till el ta bort. Men ogillar scheman överlag. Skapar stress i mig. Kram ❤
Ida

Tea

Jag är delad till matschema, har haft det förut efter behandlingshem och när jag varit inlagd men ju längre tid jag varit hemma så. har jag släppt mer på det. Har använt mig av det ganska långa perioder och det har hjälpt. Jag är fortfarande i en skör fas men har inget matschema nu, pratar med dietisten varje vecka och vi gör förändringar som passar mig. Sen kan jag själv göra förändringar, jag älskar att baka och äta hembakat bröd och vill inte bara äta en smörgås eller en knäcke till mellis så jag äter två mjuka smörgåsar, om jag följde ett matschema skulle det räknas som för mycket...Men det händer inget farligt för det, jag kan äta mina två smörgåsar och njuta av dom.

Svar: Jag har följt schema länge förut. Bra på vissa sätt och andra inte. En får nog bestämma vad som är bäst för en med sin terapeut el dietist.
Ida

Tess

Jag tänker att det är jättebra om du kan äta efter kroppens signaler. Men anledningen till att du är underviktig är ju att du ätit/äter för lite. Så matschema är bra för kroppen ska lära sig äta regelbundet och tillräckligt och att ätstörningen inte ska kunna "komma undan". Sedan är det ett minimum och behövs oftast mer för viktuppgång, så om du kan äta extra macka, kakor etc. utan att minska ner på lunchen, plocka bort förmiddagsmellanmål el dyl så är det bara bra för dig och din kropp. Men om det blir på bekostnad av andra måltider tror jag att ätstörningen har ett finger med i spelet om att inte följa matschema. Ibland måste man också anpassa sig lite efter behandlingen och det innebär kanske att man inte kan göra/äta precis som man vill för en period, tills du är redo för det. Men om belöningen är friskhet så är det väl värt det? Fortsätt kämpa på och ta den hjälp DU tror hjälper dig bäst!

Svar: Absolut värt det om det fungerar. Har dock inte fungerat under alla år för mig. Vissa saker kan jag mäta för att det inte ska bli för lite. Svårt att sluta med det sen bara. Blir en slags kontroll. Får se om jag får träffa en dietist. Tack och kram till dig 🌼
Ida

Anonym

Tycker nog både och. Bra för dom som är underviktiga då det är uppenbart att de inte får i sig tillräckligt och då behöver de antingen lära sig hur mycket de bör äta för att gå upp,eller så vet de redan men väljer att inte äta tillräckligt och då är matschema bra för att få ett ultimatum att nu följer du den här punkt slut. Som normalviktig gillar jag den inte. Då tycker jag den är patetisk eftersom inga normala människor äter efter ett schema. Tex 2 skorpor med 4msk smör eller 2 dl gräddglass...för det första skulle jag aldrig aldrig bli mätt på det. Vill nog ha minst 6 st med både smör och ost och kanske en latte till. Och när jag äter glass skulle jag aldrig få för mig att skopa upp med dl mått. Jag äter en skål med gräddglass, lite nötter och chokladsås. Är jag sugen på mer ja då tar jag mer. Inte mer än så. Att välja det friska är tusen ggr mer värt än ett liv i fängelse. För det är vad det är när man aldrig kan äta spontant utan måste äta efter klockslag, exakt innehåll och mängder. Man förlorar så mycket av sitt liv. Dyrbar til son aldrig kommer åter. Både av ens egna tid men även med familj och vänner. Vänner som man kanske förlorar, barn som växer upp utan att vars närvarande och föräldrar som åldras och går bort.det är läskigt men sant.allt för några kilo som ingen i slutändan bryr sig om. Allra minst en själv när man inser vad man förlorat. kramar

Svar: Så är det. Jag vet dock många "normalviktiga" som följer matschema. Beror inte på vikten om en är hjälpt av ett schema el inte. Bara för att en har en sund vikt betyder det inte att en har ett sunt tänk/beteenden. Men självklart målet att kunna äta fritt. För mig handlar det inte om kilon. Sitter djupare än så. Har ångest varje dag över allt jag missat i livet. Kämpar på o söker hjälp. Kram
Ida

Anonym

Nej så är det givetvis. som du skriver har vikten inget att göra med att man har ett sunt beteende. Men för att kunna ändra på beteendet och tankarna MÅSTE du ha en normalvikt först. En hjärna och kropp som är underviktig kan inte ta till sig och får inte rätt förutsättningar för att kunna bearbeta tankeverksamheten. Det är varken sjysst eller rättvist mot din kropp och hjärna att fortsätta hålla den på miniminivå som du gör nu. Du behöver ju hjälp med maten, liksom tankarna. Men för att kunna jobba med tankarna så måste du vara i skick fysiskt, det är nog ingen tvekan om det. Du har ju mått dåligt så länge så ge dig fanken på att fixa normalvikt så kan du börja jobba med dina tankar och jobba dig framåt i livet. Tror det är nyckeln för dig. Men vad du gör i slutändan och hur du vill forma ditt liv är upp till dig. kramar

Svar: Man kan ändra sina beteenden även innan man nått normalvikt. Gjort många gånger. Men förstår din poäng. En blir korkad o seg i huvudet av undernäring. Svårt att tänka logiskt. Vet att jag behöver upp i vikt och jobbar på det. Kram
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress