15 augusti 2018

Bedömningssamtalet

Allmänt

Gokväll! Jag vet inte var jag ska börja riktigt. Har så mycket jag vill få ur mig men är fortfarande så inne i alla känslor att jag inte vågat blogga med risk att skriva massa skit som jag sedan ångrar. Men kan väl sammanfatta det med att jag INTE fick en bra känsla av bedömningssamtalet jag var på idag. Fick en klump i magen redan när jag klev innanför tröskeln till enheten. Samma lukt i lokalerna som senast jag gick där vilket var för typ 15 år sedan. Bedömningssamtalet varade i två timmar utan paus. Satt i ett rum med noll syre i tillsammans med två sjuksköterskor som spottade ut frågor till mig. Allt från hur mammas förlossning med mig var till hur min avföring fungerade. Massa frågor som kretsade kring mat, vikt, kropp och tvångsbeteenden mm. Spottar du ut maten? Hur stor är din frukostskål? Kan du äta smör och ost? Vågar du äta en bulle? SÅ många fördomar om hur en med anorexia "bör" vara. Det haglade fördomar och jag kände bara att jag mådde sämre och sämre i takt med att minuterna gick. Vill inte höra att jag är "duktig" som äter fullfeta produkter, kan fika osv. Det blir så fel. Jag är inte duktig för att jag äter. Jag vill inte få "klapp på huvudet" för att jag gör nåt så naturligt som att äta en bulle. Fick även klä av mig i bara underkläder och kliva upp på den lilla plattan (vågen). Så förnedrande att stå där i trosor med deras blickar på mig! HATAR DET!! Jag frågade om tips på bra lunchställen innan jag gick men hon föreslog bara dyra ställen så sen sa hon att du kan ju gå till mc donalds och beställa en sallad för hamburgare äter du ju inte antar jag... Ännu en fördom! Svarade att jag visst kan äta hamburgare. Hatar att de är så fyrkantiga och tror sig veta hur ALLA med anorexia fungerar. De om några borde ha bättre koll. De spär bara på myten om hur en anorektiker är ännu mer med sina påståenden. De ska iaf ta upp mig på deras konferens nästa vecka och sedan höra av sig om vad de kan erbjuda mig OM jag nu vill ha deras hjälp. De erkände att mycket fokus ligger på just maten och vikten. Jag vill inte fastna i att räkna kalorier, få matschema, vägas osv.
Undra hur många matscheman jag fått genom tiderna... Pratade med mamma efter mötet och hon höll med mig. Den sortens hjälp har aldrig varit hjälpsam för mig. Blir bara ännu mer besatt av siffror och mat och kropp. Pratade med min terapeut och berättade hur jag kände. Att det kändes fel. Får väl se vad de säger när de ringer nästa vecka men just nu är jag väldigt anti. Och NEJ, det handlar inte om att min ätstörning luras och inte vill bli frisk. Handlar om att jag tror deras behandling snarare stjälper än hjälper mig. Men får se.
Camilla

Tråkigt att det inte kändes bra :/ ligger kliniken i Lidköping? Och att få höra att man är duktig som äter är riktigt störande! Precis som att man måste svälta sig för att ha en ätstörning. Hoppas ändå att du kan få hjälp som passar dig. Kraam

Svar: Ja så trist :-( Nej den ligger i Skövde 45 min härifrån. Så fyrkantig o gammal syn de hade på anorexi. Usch! Kram
Ida

Anonym

Jag håller med dig. Tror inte att det där med att mäta, väga etc. kommer att hjälpa dig, snarare tvärtom. Jag har själv velat fram och tillbaka om jag ska söka mig till Helenamottagningen igen. Kan bara säga tack för infon! Deras matschema ser i princip identiskt ut som när jag gick där flr 9 år sedan. Jag vet inte, visst har jag fortfarande "sjuka beteenden" kvar men precis som dig kan jag äta fullfeta produkter och hamburgare ibland. Vill också ha hjälp med att hantera känslor och ångest. Önskar verkligen att det fanns någon bra hjälp att få. Kram till dig!

Svar: Nej det kommer inte hjälpa mig ett dugg. Tvärtom. Kanske kan det hjälpa nån som är i början av sin sjukdom och behöver en tydlig mall att följa men jag som varit inne i svängen så länge vet allt det där och behöver inte ett papper på vad jag ska äta liksom. Inte där skon klämmer. Så tragiskt att det inte finns nån BRA hjälp att få. Tycker ändå du kan gå dit på ett bedömningssamtal för att lyssna på vad de har att erbjuda just DIG. Du kanske får en annan uppfattning än jag fick. Kram
Ida

Netti Starby

Nej fy vilket tråkigt samtal och det var verkligen förnedrande frågor. Speciellt om hamburgaren. Hoppas verkligen att du får den rätta hjälpen du behöver! Kramis <3

Svar: Ja verkligen! Blev illa till mods :-( Tack fina <3 Kram
Ida

Matilda Berlin

Nej fyyy vad tråkigt! Blir så himla ledsen över att det inte alls var vad du behövde =( Skickar en stor jäkla kram till dig vännen <3

Svar: Ätstörningsvården behöver en total renovering! Den känns mer triggande än hjälpande för mig. Kram fina du <3
Ida

Sofia

Alltså ätstörningsvården borde verkligen bli totalrenoverad, kostscheman från 80-talet med produkter som inte ens finns i livsmedelsbutikerna längre, finns inte så många som tex äter kräm med mjölk längre. Förutfattade meningar och en mall på hur man som ätstörd ”ska” vara är tydligen normen vid dagens behandlingsalternativ. Fram för att granska ätstörningsvården! När man som ätstörd kritiserar så skylls det på att det är bara din ätstörning som talar.

Svar: EXAKT!! Ätstörningsvården behöver verkligen utvecklas! Har liksom inte hänt ett skit på de 15 år jag varit ifrån ren ätstörningsvård där. Varför ska de propsa på att de med anorexi ska äta kräm och risifrutti till mellis? Visst kan man äta det nån gång om man vill men hela kostschemat är gammaldags och fyrkantigt. De drar alla över en kam. Finns SÅ många varianter av ätstörningar och alla är olika. Nej usch säger jag! Sen lyssnar de inte på en för att man har en ätstörning för de tror som du skriver att det är ätstörningen som talar och ljuger.
Ida

Mia

Nej fy vilken jäkla inställning de hade, har de inte kommit längre än så? Förstår att du är tveksam, men bra ändå att du gick dit igen och kände efter ❤. Kram Mia

Svar: Ja så jävla dömande och gammaldags syn hade de. Är väldigt tveksam till att ingå i behandling hos dem... Kram <3
Ida

Emma Engström

Så himla tråkigt att det inte kändes bra, för det är verkligen det som är viktigt! Kan verkligen förstå att du är tveksam, men fundera <3

Svar: Ja man måste känna förtroende för ens vårdgivare för att det ska fungera. Jag funderar på :-) <3
Ida

Anonym

MHE? Dem tittar på helheten ! Dem se hela person! Och jag har upplevt själv att de flera pat ville bryta med ÄS! Du är så mycket mer än bara ÄS! Du är mer värd än kg på en våg. Du är mer värd en blir behandlat som en idiot. Du är mer värd än måste förnedra dig fram för andra. Du är VÄRD att blir behandlat som alla andra människor som är fysisk sjuk. Tyvärr tänker många att man har inte alla hästar hemma pga man mår psykisk dålig. Hoppas du hitta en bra behandling. Finns de inte ett behandlingshem som se helheten och ge dig stött att kan leva ett självbestämt liv framöver? Kan de vara nåt med hjälp från ett boende, kontaktperson....
Take care <3

Svar: Ja MHE är bra! Har dock varit där tre gånger så de trodde inte jag fick komma en gång till pga betalningsförbindelser mm. MHE har hjälpt mig men det har inte funnits nån uppföljning/plan när jag kommit hem igen och då har det fallerat. Tack för dina ord <3 Finns tyvärr väldigt få bra behandlingar.
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress