Godmorgon! Jag känner så starkt att jag inte vill eller kan leva som jag gör. Jag vill bara härifrån. Känner att mitt liv inte motsvarar MIG. Känner att mitt yttre inte stämmer överens med mitt inre. Känner mig instängd. Längtar ut i naturen, till skog, fjäll, sjöar, morgondimma och hög klar luft. Längtar efter doften av timmerstuga och att känna värmen av en öppen brasa. Lugnet. Men mest längtar jag nog efter det där lugnet inombords. Visst uppskattar jag att befinna mig lugna, vackra omgivningar men samtidigt vill jag ha liv omkring mig. Vill kunna sätta mig på ett cafè och titta på folk, vill kunna gå till biblioteket och utforska böcker, vill kunna slinka in på affären för att köpa godis när jag känner för det och inte behöva åka 10 mil till närmsta affär. Jag vill ha båda delarna. Går det? Var ska en bo då? Jag vill vakna och äta frukost med utsikt över natur och inte över en parkeringsplats eller massa hyreshus. Jag vill gå barfota på ett knarrande trägolv, dricka mitt morgonkaffe ur en kantstött kopp jag fyndat på loppis, jag vill gå ut och lyssna på tystnaden, baka bröd i en gammal vedspis, läsa böcker istället för att scrolla igenom instagram som ändå inte ger mig något (jo, vissa konton ger mig massor så vill ändå inte ta bort instagram). Känner att jag inte passar in i mitt eget liv. Jag är inte gjord för att vara där jag är. Nu vet jag inte om mina drömmar/tankar på ett annat liv endast är en illusion. Kanske skulle jag vantrivas med att leva så. Det lockar mig ändå att testa. Svårt att få till i verkligheten dock. Vill ju ha nära till min familj. Inte flytta till Lappland (även om det lockar då och då).
(bilder från pinterest) Gråter nu när jag skriver. Jag vill vidare. Vill skaffa mig ett annat liv. Igår började jag förändra vissa delar. Det är tufft. Men vet att jag måste göra förändringar för att ta mig vidare. För att jag inte ska förmultna. Det är så mycket jag inte skriver om här. Min livsstil är ohållbar. Känner att både psyke och kropp förfaller. Det finns inget alternativ längre. Det är förändring som krävs. Inte EN utan MÅNGA! Jag behöver skapa ett helt nytt sätt att leva, tänka och agera. Jag behöver finna mig själv, våga tro på min egen förmåga och satsa allt. Alla ska vi dö. Det vet vi alla. Så varför inte leva medans vi kan? Livet kan verka läskigt och det finns massor att oroa sig för men gäller att försöka vara här och nu och göra val idag som jag kommer tacka mig för i framtiden. Strunta i att kolla på nyheterna om det skapar oro hos dig, ta bort alla konton på instagram som bara stressar dig och får dig att känna dig misslyckad, radera appar som stressar dig, välj bort personer i ditt liv som tar energi. Fokusera på sånt som får dig att må bra. Bry dig inte om vad andra tycker. Gå DIN väg. Alla är vi olika och behöver olika saker i livet för att blomma ut. Fråga dig själv hur du vill leva ditt liv? Försök att inte påverkas av hur andra lever sina liv. Det är deras val. Bara för att nån är lycklig av att leva på ett visst sätt betyder det inte att du kommer bli lycklig av att leva så. Det är så lätt att "smittas" av andra och tappa bort sig själv på vägen. Att bara följa med strömmen. Vad vill du egentligen? Vad är viktigt i DITT liv? Jag ska försöka se min resa som ett äventyr istället för något läskigt och ångestfyllt. Jag vet inte vad som kommer att ske framöver eller var jag kommer hamna eller hur jag kommer må. Vet bara att jag inte kan vara kvar där jag är idag. Det är lika med döden för mig. Och eftersom jag ändå kommer dö om x antal år så kan jag nu testa att leva istället. Har levt som halvt död i SÅ många år nu. Det är ett helvete. Tror ibland att livet också kommer vara ett helvete. Nåt jag inte kommer klara av. Men värt att testa. Kan knappast bli värre än det är nu.
Camilla

Tycker att du skriver så bra och att du verkligen vet vad du vill. Det är verkligen jättebra. Sen tar det tid att förändra och komma dit men du kanske kan sätta upp delmål att bocka av allt eftersom? Kraam

Svar: Ja jag får ha det som mål på sikt. Vet inte om jag skulle trivas i en stuga på landet ens 🤔 Kram
Ida

Anonym

Kanske flytta till en annan stad och börja om helt? Upptäcka dig själv och en ny omgivning? Varberg kanske så kan vi träffas! Befinner mig i samma situation 🌸

Svar: Grejen är att jag inte har råd. Kollat på en del lägenheter i andra städer men är för dyrt 😕 Sen vill jag inte ha för långt till Otto ❤
Ida

Therese -psykiskt sjuk men ändå mest som alla andra

Förstår dig helt <3

Svar: Kram 💜
Ida

Anonym

Tror att det är sånt som alla drömmar om. Närhet till allt och harmoni i vardagen. Men att få allt är nog svårt att få till. De flesta lever nog ett rätt så stressigt liv med mycket jobb, familj och hushåll som tar upp all ens tid . Drömmar om motsatt liv har nog alla haft nån gång. Bor man på landet drömmer man om storstad och bor man i stan drömmer man om lantliv. Sen under sommaren semestrar man på landet eller storstan och provar på det motsatta. Tills man kommer hem igen och inser att man nog har det rätt fint ändå jämfört med tex hemlösa, krigsländer eller sjuka. Så att drömma är bra, men man får inte glömma bort att vara tacksam för det lilla man har och leva i nuet. Man vet aldrig när livet tar slut❤ varken för en själv eller ens kära.

Svar: Ja men har man inte ett stressigt liv med jobb o familj så kan man ju testa att leva ut sina drömmar :) Man kan alltid återvända till det man hade förut. Att va tacksam för det man har är viktigt men betyder inte att en inte får drömma om ett annat liv 😀 Jag vill inte va där jag är så tänker fortsätta drömma ❤😃
Ida

Nathalie

Såklart du ska drömma! Jag tycker dina tankar låter helt realistiska och jag hoppas du kan göra något för att komma närmare dem, men jag förstår att det är svårt i och med ekonomi osv :/ Kram <3

Svar: Ja nån gång kanske jag kan testa att leva ut mina drömmar. Så synd att pengar ska sätta stopp :-( Kram <3
Ida

Anonym

Självklart är det så, det bli bara svårt ekonomiskt utan jobb och dålig pension. Men drömmar är helt klart bra❤ men låt det inte stanna vid drömmar bara utan se till att det blir verklighet 😘

Svar: Ja det är svårt rent ekonomiskt att uppfylla mina drömmar :-( Hoppas på en förändring så jag tids nog kan förverkliga en del. Kram
Ida

Anonym

Tack Ida....Du hjälpte mig idag 💚

Svar: Men åh ❤❤ Nu blev jag rörd!
Ida

Emma Engström

Drömmar är jätteviktigt att ha, och det kan gå i uppfyllelse om man så vill även om det kan finnas motgångar på vägen! <3

Svar: Ja att drömma är nog bra och sunt 😍
Ida

Fanny

Hej, fint och inspirerande skrivet av dig! Men jag blir ledsen av att höra hur du känner. Jag känner igen mig till viss del, för jag har känt lite lika många gånger även fast min situation har sätt annorlunda ut än för dig. Fortsätt drömma och ta små steg mot drömmen hela tiden!! Vad kan få dig att må bättre på den plats där du bor nu? Finns det några saker som du kan förändra redan nu innan du får till det med ekonomin, och som kan få tillvaron att kännas lite lättare? Det handlar mycket om vad som finns inom en och inte om att fly. Mängder av styrkekramar till dig!

Fanny

Dina ord är så fina och inspererande men väldigt sorgliga! Du ska aldrig sluta drömma för det är det som får en att komma långt i livet. Fortsätt gå mot din dröm, även om det är små steg, för det innebär att du kommer nå dit en dag. Finns det något du kan göra för att förändra din vardag det minsta för att bli lite lättare att hantera på den plats du bor nu? Ändrade rutiner, eller att testa på något nytt? Ofta sitter förändring inom oss och inte alltid i att fly. Jag önskar dig det besta och sänder sig mängder av styrkekramar. Kram

Svar: Så kul de är inspirerande! Visst är det sorgligt att vantrivas 😣 Försöker göra det bästa av min nuvarande situation och fortsätta drömma. Ser det inte som att fly för mitt inre följer ju med var jag än befinner mig men ett miljöombyte kan underlätta ibland. Kramar
Ida

Matilda Berlin

Du beskriver det så himla vackert vännen! Aldrig har jag trot att jag skulle vilja bo ute på landet, men efter att ha läst ditt känner jag mer: När drar vi? Hahah!
Du kanske ska dra iväg en månad eller två? Tänker att det finns en hel del billiga boenden via airbnb och liknande, alternativt kanske det är någon i Lappland som vill låna din lägenhet under tiden? Inget permanent utan bara en månad med ett totalt avbrott i vardagen och kanske en nystart sen när du kommer tillbaka? =)
Kram hjärtat <3

Svar: Tack snälla! Haha ja när drar vi? Tack för tipset! Spanat in airbnb nu och finns ju många stugor men de flesta är väldigt stora med typ 6 bäddar 🤔 Är airbnb utbyte endast? Ett avbrott vore välbehövligt 😍 Kram
Ida

Johanna Ahlsten

Fina drömmar ❤️ Tro på dig själv Ida!

Johanna Ahlsten

Fina drömmar ❤️ Tro på dig själv Ida!

Svar: Tack vännen ❤
Ida

Anonym

Jag bodde en tid utomlands och pluggade. Det var bästa jag gjort för det var både intressant och lärorikt. Kände ingen och aldrig varit där, men på nått sätt gick det ändå. Det gäller bara att våga innan det är försent🏃

Svar: Sånt är lärorikt 😀 Som när jag flyttade 85 mil ensam o pluggade. Så nervöst men blev ett underbart år :)
Ida

Anonym

Läs Yvonne Lins blogg yvonnelin.se
Hon driver företaget Ylab och jobbar med ätstörda, framför allt ortorexi men även andra ätstörningar. På bloggen skriver hon om sin vardag men även mycket om forskning kring mat/träning/psykisk ohälsa. Tror den bloggen kan vara bra för dig. Yvonne har räddat mitt liv och jag går i behandling där idag. Vill rekommendera henne till alla som är sjuka men förstår också att inte alla har råd då det tyvärr är rätt dyrt med behandling på Ylab. Men läs bloggen i alla fall!

Svar: Hej! Har varit på Ylab och träffat henne :) Hade inte råd med den behandlingen tyvärr :/ Fantastiskt att du fått så bra hjälp där ❤
Ida

Evahle - en blogg om psykisk hälsa

Förstår vad du menar, jag känner likadant. Jag vet att jag egentligen är en rolig, sprudlande och glad tjej men jag har inte riktigt varit det då jag inte känt att jag kunnat vara det i det liv jag lever. Men nu förhoppningsvis ändras det mer och mer och jag hoppas att det gör detsamma för dig <3

Svar: Så skönt att du mer o mer blir den du innerst inne är 😃😍
Ida

Anonym

Så du är utbildad, va kul! 😊 vad är du utbildad i? Det öppnar ju upp betydligt fler möjligheter att ordna sig ett 'drägligt' liv i och med bättre inkomst. Kanske kan du utöva ditt yrke en eller två dagar i veckan och därmed få en social tillvaro och känna att du gör nytta 😘

Svar: Läst till hälsopedagog. En ettårig folkhögskolelinje så väger inte tungt tyvärr. Har gymnasiet klart iaf :)
Ida

ajlimullersandvik.blogg.se

det här låter så stort och mäktigt och starkt! ALL LYCKA! Och första delen av inlägget skulle jag också vilja ha.

Svar: Åh tack! Kan du skaffa det kanske? :)
Ida

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress